هر چند دولت با صراحت معتقد است این مساله پاسخگوی مطالبات ما خواهد بود وما از طریق اروپاییان ودیگر طرف های مذاکره میتوانیم به مطالبات خود در برجام برسیم اما کارشناسان نسبت به این مساله بسیار بد گمان هستند وبا دیده شک به آن می نگرند چرا که رفتارهای دولتمردان اروپایی نشان داده که آنها دنباله رو سیاست های آمریکا علیه ایران هستند.

عدم موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در موضوع برجام خدشه به حیثیت جمهوری اسلامی است

قدس آنلاین- دکتر سعد الله زارعی کارشناس سیاسی با بیان اینکه بعد از گذراندن بازرسی های سنگین نباید بدون هیچ دستاوردی از برجام خارج شویم  به قدس آنلاین گفت: اهتمام به دو نکته درخصوص موضع دولت جمهوری اسلامی وبه طور کلی نظام جمهوری اسلامی درباره برجام بسیار حائز اهمیت است، نکته اول اینکه جمهوری اسلامی ایران درخصوص تصویب برجام، اجرا و بازرسی های بعد از آن تا کنون هزینه بسیار سنگینی را پرداخت کرده است. تعطیلی فعالیتهای سایت فردو، توقف کامل فعالیت های اراک و محدودیت شدت فعالیت های اصفهان همه و همه بیانگر پذیرش شدت محدودیت های  تحقیقاتی هسته ای ایران بعد از تصویب برجام است. بعد از تصویب برجام جمهوری اسلامی ایران  بازرسی های سنگین بی سابقه ای را قبول کرد که این پذیرش ها در نهایت اثرات منفی بر روحیه ملت ایران برجای گذاشت و منجر به نگرانی متخصصین حوزه هسته ای شد.

این  کارشناس سیاسی در این باره اظهار داشت: موارد عنوان شده بخشی از هزینه های سنگینی است که جمهوری اسلامی ایران بعد از تصویب برجام آن را انجام داده است بنابراین با گذشت زمانی طولانی از تعهد ایران به مسائل برجام انتظار می رود زمان برآورده کردن مطالبات ایرانیان باشد وآنها عواید خود را از محدودیت های هسته ای کسب کنند. یقینا به طور طبیعی نمی توان انتظار داشت بعد از پرداخت هزینه های سنگین از خروج برجام بی هیچ دستاوردی استقبال کنیم. حال با تکیه براین موضوع که ما به دنبال عواید برجام هستیم این سوال مطرح می شود که راهکار دریافت عواید ما از توافق نامه هسته ای چیست؟ متاسفانه پاسخ به این سوال ودریافت راهکار از سوی دولت با سوء تفاهمی مواجه شده به نظر می رسد دولت معتقد به صیر کردن و کمک نکردن به ادبیات نقض برجام است تا با استفاده ازظرفیت اروپا وغیر اروپا حتی درصورت خروج آمریکا از برجام ما همچنان مطالبات خود را از برجام دنبال کنیم، این موضوع در حالت یک نظریه وتئوری ودر حد یک پیشنهاد قابل اعتناست اما سوال این است آیا روشی که اتفاقا اروپاییان برآن تاکید دارند ما را به نتیجه دلخواهمان می رساند؟ یعنی می تواند پاسخگوی بخشی از مطالبات جمهوری اسلامی درانتظار از برجام باشد؟

وی با اظهار نگرانی از عدم اطمینان به مواضع اروپایی ها خاطر نشان شد: هر چند دولت با صراحت معتقد است این مساله پاسخگوی مطالبات ما خواهد بود وما از طریق اروپاییان ودیگر طرف های مذاکره میتوانیم به مطالبات خود در برجام برسیم اما کارشناسان نسبت به این مساله بسیار بد گمان هستند وبا دیده شک به آن می نگرند چرا که رفتارهای دولتمردان اروپایی نشان داده که آنها دنباله رو سیاست های آمریکا علیه ایران هستند.

زارعی درخصوص خروج از ان پی تی و پیشنهاد دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد:  ابتکار عمل داشتن در خصوص بهره مندی از عواید برجام نیز یک راه حل است. پیشنهاد آقای شمخانی دبیر شورای امنیت ملی مبنی بر خروج از ان پی تی که به نظر ایشان از خروج آمریکا از برجام مهمتر است، با توجه به اینکه ان پی تی نه تنها تعهدات برجامی ما را پایان یافته می کند،  بلکه حتی اینکه ما درچارچوب جاری آژانس دیگر ملزم به پاسخگویی به مامورین آژانس هسته ای نخواهیم بود بنابراین این موضوع می تواند ما را به نقطه ای برساند که  فعالیتهای هسته ای را در چارچوب مقررات کلی پروتکل منع سلاح های هسته ای ادامه دهیم این موضوع می توان یک ابتکار عمل باشد اما اینکه از سوی  دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام می شود یک موضوع است واینکه این موضوع به عنوان مصوبه شورای عالی امنیت ملی از سوی آقای شمخانی مطرح شود موضوعی دیگری است چرا که تا قبل از تصویب شورای عالی امنیت ملی تنها یک اظهار نظر شخصی به شمار می رود حتی اگر ایشان دبیر شورای عالی امنیت ملی باشند. بی شک تا زمانی که این موضوع مبتنی بر مصوبه اعلامی شورای عالی امنیت ملی نباشد از آنچنان تاثیری برخوردار نیست بنابراین تنها راه حل رو کردن برگی قوی تر از برجام است اگرتمایل به حفظ برجام و استفاده از مواهب برجام داریم.

این کارشناس مسایل سیاسی با انتقاد از اظهار نظرهای رئیس جمهور خاطر نشان شد: رئیس سازمان انرژی هسته ای آقای دکتر صالحی معتقد است جمهوری اسلامی ایران میتواند فعالیت های سایت فردو را ظرف چند روز به نقطه قبل یعنی غنی کردن اورانیوم بیست درصدی برساند وظرف یک سال آب سنگین اراک را باز فراروی کند و در خصوص سانتریفیوژهای نسل چهار ونسل پنج می توانیم تصمیم بگیریم، اما اینکه آقای رئیس جمهور این موضوع را به صورت یک مطلب در حین سخنرانی اعلام می کند کفایت می کند چرا که دولت در موضع امام جمعه وخطیب نیست بلکه در موضع یک مقام مسوول باید اعلام نظر کند بعد از اینکه مصوبه ای داشته باشد. توقعی که  از شخص رئیس جمهور می رود آن است که بیان این موضوعات را قبل از تصویب برعهده کارشناسان وخطبای جمعه بگذارد و ایشان از موضع مسولیت با جامعه وجوانان مطالبه گر سخن بگوید.

 زارعی با تاکید براینکه باید موضع گیری رسمی داشته باشیم گفت: بنده به عنوان یک کارشناس سیاسی معتقدم جمهوری اسلامی ایران باید یک  موضع مشخص و قاطع موثررا دنبال کند، همانگونه که آمریکاییها در موارد مختلف موضع رسمی امضایی اعلام شده خود را به گوش جهانیان می رسانند، متاسفانه ما دراین زمینه دچار خلاء هستیم، هر چند نکات خوبی در سخنرانی ها و اظهار نظرهایی مسوولین عنوان می شود اما این موارد نقطه مطلوب وآرمانی ما وراهکار قطعی نیست، موضوعاتی نیست که دنیا از آن بوی  برنامه نو استشمام کند. بنده معتقدم خروج از ان پی تی می تواند بسیار موثر باشد اگر هم دولت خواهان نشان دادن عکس العمل جدی نیست بهتراست موضع گیری غیر کاربردی نداشته باشد چرا که به حیثیت جمهوری اسلامی ایران ضربه وارد می شود از این رو از مسوولین انتظار می رود موضع هماهنگ رسمی اعلام شده ای داشت باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.