۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 599291

با هجوم به بازارهای مختلف مشکلی از کشور حل نمی‌شود، بلکه تنها به تقاضاهای کاذب وافزایش کاذب قیمت‌ها دامن زده می‌شود.

قدس آنلاین-خروج آمریکا از برجام اثری در اقتصاد ایران نخواهد داشت، آمریکا از ابتدای این توافق به آن پایبند نبود وبه تعهداتش عمل نکرد وحتی شرکت‌های آمریکایی از هرگونه تبادلات مالی با ایران منع شدند.
البته سال‌هاست شرکت‌های خارجی که آمریکا در آن سهام دار است با ایران قطع مراودات تجاری واقتصادی دارند و نبود همکاری برخی بانک‌های اروپایی نیز به همین دلیل است،این تحریم‌ها از جانب آمریکا بیشتر از این که جنبه اقتصادی داشته باشد اثرات روانی دارد و در این خصوص ابتدا باید از خنثی بودن و بی تأثیری این تحریم‌ها در اقتصاد کشور به مردم اطمینان داد و در مرحله بعد به ضربه گیری از اثرات این تحریم‌ها و تهدیدها در بازارها و مدیریت آن پرداخت. با خروج آمریکا از برجام هیچ تغییر و تحولی در اقتصاد کشور به وجود نخواهد آمد. به عبارتی از ترس این مسئله نباید خودکشی کنیم. 
در اصل هیچ تفاوتی میان بازار ارز وکالاهای دیگر وجود ندارد، چرا که به گفته مسئولان منابع ارزی به اندازه کافی در کشور وجود دارد، اما باید تقاضای کاذب در این بازارها کنترل شود که این دومین راهکار است. در بازار ارز با تقاضاهای متفاوت روبه رو هستیم، به عنوان مثال این تقاضاها در بخش مسافرتی، واردات، بیماران، دانشجویی، تولید و... وجود دارد واگر به تمام این تقاضاهای معقول بر اساس وعده‌ها پاسخ داده شود مشکلی در بازار ارز به وجود نمی‌آید. به عنوان مثال تقاضا برای خروج سرمایه از کشور و همچنین تقاضای غیرعرف در بازارهایی مثل دلار وطلا نامعقول وخلاف منافع ملی است و با این وضع اگر میلیاردها دلار نیز به اقتصاد یک کشور تزریق شود باز هم پاسخ نیازها را نخواهد داد.افزایش نرخ دلار در بازار آزاد، جنبه روانی دارد و عده‌ای در این افزایش نرخ‌ها نقش دارند. عده‌ای از ترس اینکه نرخ ارز افزایش بیشتری نیابد به هیجان‌های بازار دامن می‌زنند وبه عبارتی خواسته یا نخواسته به بالاتر رفتن قیمت ارز کمک می‌کنند که این افراد باید رصد و مدیریت شوند.
در این باره باید با مردم صحبت شود و منافع ملی وخطرات این فضاسازی روانی به آنان گوشزد شود. تنها عده اندکی این تقاضای نامعقول در این بازارها دارند به طوری که بر اساس آمارها حدود ۶۰تا ۱۰۰هزار نفر به التهاب این بازارها دامن می‌زنند و ملتی را به خاک سیاه می‌نشانند که باید به این افراد گفت این کار شما به زیان مصالح ملی است. با هجوم به بازارهای مختلف مشکلی از کشور حل نمی‌شود، بلکه تنها به تقاضاهای کاذب وافزایش کاذب قیمت‌ها دامن زده می‌شود.
خروج آمریکا از برجام وتحریم‌های جدید احتمالی پولی وبانکی، نفتی وارزی وحتی کشتیرانی و... مسئله جدیدی نیست وسال هاست آمریکا این تحریم‌ها را اعمال می‌کند. یک مسئله وجود دارد وآن هم لغو بسیاری از تحریم‌ها با قطعنامه‌های شورای امنیت است وحتی ما در صورت خروج آمریکا از برجام آن تحریم‌های قبلی را نداریم، اما شرکت‌های اروپایی از تهدیدهای آمریکا می‌ترسند در حالی که ما هیچ مراوده مالی وتجاری با آمریکا نداریم وباید پرسید با تحریم آمریکا چطور اقتصاد کشور ما آسیب خواهد دید. 
 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.