دقیقاً یک هفته قبل یعنی ۱۱اردیبهشت بود که سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران، اشتباه در ترجمه را یک بار دیگر ناشی از اشتباهات تایپی دانست و گفت: حالا غلط تایپی‌اش را تصحیح کنند، دنیا به آخر نرسیده است!

قدس آنلاین-دولت توپ پالرمو را دوباره به زمین مجلس برگرداند. روز گذشته، محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی مجلس از ارائه متن اصلاح شده کنوانسیون پالرمو «مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی» به هیئت رئیسه مجلس خبر داد و گفت: طرح مذکور در دستور کار هیئت رئیسه برای رسیدگی در صحن علنی پارلمان قرار دارد.
کنوانسیون پالرمو پیش از این یک بار توسط کمیسیون قضایی مجلس در سال ۹۳ به دلیل ابهام در تأمین منافع ملی ناشی از الحاق به کنوانسیون رد شده بود؛ اما بعد از امضای برجام، و همزمان با تغییر بافت سیاسی مجلس به‌نفع دولت، معاهده پالرمو یک بار دیگر به مجلس رفت. این بار نماینده‌های اصلاح‌طلب مجلس آن را تصویب کردند و لایحه پیشنهادی دولت مثل دیگر مصوبات مجلس، برای تأیید نهایی به شورای نگهبان رفت. در این بخش از روند پرماجرای پالرمو، شورای نگهبان، در فروردین سال جاری، یک ایراد ساختاری به متن ترجمه شده وارد کرد و آن را مطابق متن اصلی ندانست. به‌واسطه همین ایراد لایحه به مجلس برگشت. مجلس هم آن را به دولت برگشت داد.

■ دولت ایراد پالرمو را جدی نمی‌گیرد
ایراد پالرمو در ابتدا تنها اشکالی در ترجمه ذکر شد. دولت زیر بار نرفت و صرفاً وجود بعضی غلط‌های تایپی را مطرح کرد؛ اما در همین فاصله کوتاه بعضی نماینده‌ها ابعاد دیگری از معاهده را باز کردند. ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در گفت‌وگو با قدس گفت: در معاهده پالرمو برای ملت ایران نفعی وجود ندارد پس چه نیازی است وقتی نفعی در یک موضوع نیست، آن موضوع مطرح شود؟
باوجود این نگرانی‌ها دولت اما ایراد پالرمو را بازهم جدی نگرفت و دقیقاً یک هفته قبل یعنی ۱۱اردیبهشت بود که سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران، اشتباه در ترجمه را یک بار دیگر ناشی از اشتباهات تایپی دانست و گفت: حالا غلط تایپی‌اش را تصحیح کنند، دنیا به آخر نرسیده است!
دیروز اما در فاصله کمتر از یک‌هفته از این اظهار نظر سخنگوی دولت، متن، اصلاح شده و توسط هیئت رئیسه مجلس دریافت هم شده است.نوبخت در همان نشست البته ماجرای خروج آمریکا از برجام را هم مطرح کرد و گفت: ما آماده‌ایم و اگر آمریکا از برجام خارج شود، تأثیر جدی در وضعیت داخلی کشور نخواهد گذاشت.

چرا دولت عجله دارد؟
با وجود این، دولت تلاش دارد قبل از سررسید مهلت ترامپ به اعضای برجام برای اصلاح آن به نفع آمریکا، همه معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی را که در جریان مذاکرات برجام امضا کرده است به مجلس ببرد و به تصویب برساند. FATF، مبارزه با پولشویی و پالرمو بخشی از این معاهده‌ها و کنوانسیون‌ها هستند که این روزها در صحن علنی یا کمیسیون‌های تخصصی مجلس جولان می‌دهند. محمدعلی مسعودی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با قدس معتقد است عجله دولت برای تصویب معاهده‌ها به این دلیل است که حسن نیت خودش را به طرف‌های مذاکره در برجام نشان دهد. دولت تلاش دارد با تأمین نظر آن‌ها، آمریکا را به ماندن در برجام قانع کند. در هرصورت دولت روی برجام حساب باز کرده است و باوجود چندین بار خلف وعده غرب معتقد است بازهم باید همین چیزی را که از توافق مانده است، نگه دارد. برجام در ابتدا یک ابزار برای نجات اقتصاد بود، اما موفق نبود و امروز تنها آبروی دولت است و اگر حفظ نشود، عملاً هیچ دستاورد سیاسی برای دولت نمی‌ماند. هرچند مردم متوجه شده‌اند، این برجام دستاوردی نیست!

خبر از لابی ندارم اما...
نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در پاسخ به این پرسش که تلاش بی‌وقفه دولت برای تصویب برجام نشان از لابی‌های سنگین آن دارد یا نه؟ گفت: اینکه دولت با رئیس مجلس لابی کرده است یا نه را من خبر ندارم، اما آنچه ما در صحن می‌بینیم این است که آقای لاریجانی عظم راسخ دارد بعضی از موضوعات مثل همین پالرمو را خارج از نوبت در دستور کار کمیسیون‌ها قرار دهد. ایشان در جلسه علنی هم که داشتیم، گفتند که این معاهده‌ها باید قبل از خرداد تصویب بشود. پالرمو سال پیش از این هم با پیش‌شرط «عدم مغایرت با قوانین داخلی» توسط مجلس تصویب شد. پیش‌شرطی که به‌نظر می‌رسید صرفاً برای آرام کردن نمایندگان مخالف به لایحه اضافه شده است؛ اما این بار که معاهده دوباره به مجلس برگشته است، امید نماینده‌های مخالف برای رد آن هم دوباره برگشته است. پژمانفر در همین زمینه ادامه می‌دهد: پیش‌شرط وقتی خوب است که طرف مقابل هم آن را بپذیرد، اما در متن این معاهدات رسماً آمده است که بدون پیش‌شرط باید اجرا شود. تجربه به ما ثابت کرده است هرجا معاهدات بین‌المللی را پذیرفته‌ایم بیشتر از آنکه نفعی برایمان داشته باشد، روند رو به جلوی کشور پیچیده‌تر شده است. وقتی طرف مقابل اصلاً ما را قبول ندارد و فقط نتیجه کار برایش مهم است، دیگر پیش‌شرط گذاشتن معنایی ندارد، به همین دلیل است که می‌گوییم با این معاهده مخالفیم.

این پالرمو آن پالرمو نیست
اما سرانجام سرنوشت معاهده پالرمو چه می‌شود؟ ابوالفضل ابوترابی،‌ نماینده مردم نجف‌آباد درباره پالرمویی که دیروز به مجلس برگشته است، می‌گوید: اصلاحاتی که دولت در متن ترجمه پالرمو انجام داده است، محتوای آن را کاملاً تغییر داده است. این متن، آن متنی که پیش از این تصویب شد و به شورای نگهبان رفت نیست. ابوترابی ادامه می‌دهد: متن جدید در سه موضوع اصلی که اهمیت فراوانی هم دارند و هرکدام زیرموضوعات مختلفی را شامل می‌شوند، کاملاً تغییر کرده است. بعضی افعال منفی، مثبت شده‌اند و همین، محتوا را از نظر حقوقی، ۱۸۰درجه تغییر داده است. به‌ همین دلیل متن دوباره باید برود کمیسیون قضایی. 
ابوترابی هم مثل بسیاری از کارشناسان، مسئله اصلی پالرمو را تعهد دولت به‌کمک‌ نکردن به گروه‌های مقاومت می‌داند و می‌گوید: ما با تصویب این پالرمو بدون هیچ نفعی برای ملت و یک سری قیود مخالفیم و نظر خودمان را هم در صحن مطرح می‌کنیم.
او درباره اینکه تصمیم رئیس مجلس برای تصویب نهایی معاهده‌های بین‌المللی تا پیش از خرداد چقدر جدی است، حرفی نمی‌زند، اما می‌گوید: باید ببینیم اگر لایحه به صحن علنی آمد نمایندگان چه رأیی به آن می‌دهند. امیدواریم این رأی به ضرر منافع ملی نباشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.