همدان - نشست صمیمی جمعی از نخبگان همدانی با رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در راستای طرح مطالبات و دغدغه‌های این قشر از جامعه در تالار قرآن برگزار شد.

تغییر نگاه‌ برای جبران عقب‌افتادگی‌های تاریخی شهر

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان، نشستی که با حضور نماینده جوانان دهه شصتی در شورای شهر همدان به عنوان نخستین نهاد مردمی مورد تأیید مستقیم مردم، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری و همچنین مشاور شهردار و رئیس مرکز مطالعات راهبردی شهرداری همدان برای ایجاد تعامل بیشتر جوانان نخبه همدانی با مسئولان شهر بود تا شنونده راهکارها و نواقص موجود در عرصه مدیریت شهری باشیم که قرار است ‌چنین نشست‌هایی با هدف توسعه و آبادانی شهر همدان، همچنان ادامه داشته باشد.

لزوم بهره‌گیری از نخبگان در تصمیم‌گیری‌ و تصمیم‌سازی‌ها

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در این نشست گفت: اگر می‌خواهیم عقب‌افتادگی‌های تاریخی شهر را جبران کنیم، باید با تغییر نگاه‌مان برای توسعه شهر سرعت بیشتری بگیریم.

حمید بادامی‌نجات با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از نخبگان و پژوهشگران شهر و استان همدان در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها، اظهار کرد: به طور قطع نخبگان در مسیر حل مشکلات یاری‌گر مسئولان خواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه شور و مشورت لازمه تصمیمات اصولی و اساسی است، افزود: به منظور رفع دغدغه‌های فعلی و رساندن شهر به جایگاه واقعی‌اش نیاز به مشورت بیشتری داشته و بنا داریم تجربیات و نظرات نخبگان، معتمدین و بزرگان شهر را کسب کنیم.

بادامی‌نجات معتقد است: ارتباط موثر شورا با نخبگان، معتمدین و بزرگان شهر به طور قطع تأثیرگذاری مهمی را در اداره شهر خواهد گذشت که همین امر، ضرورت برگزاری این گونه جلسات را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: مسائل فرهنگی، مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر همدان وجود دارد که تلاش داریم با برگزاری جلسات با نخبگان و پژوهشگران راهکارهایی برای مقابله با آنها پیدا کنیم.

بادامی‌نجات در ادامه گفت: به عنوان یک مرکز مطالعاتی و پژوهشی صمیمانه علاقمند به مشارکت با تشکل‌های مردم‌نهاد به‌ویژه اساتید و نخبگان شهر هستیم تا برنامه‌ریزی جامع و مفیدی برای شهروندان داشته باشیم.

وی با اشاره به حوزه اختیارات و وظایف مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا، عنوان کرد: در ۹ کمیته مختلف که اکثریت اعضای آنها را اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند، به دنبال بررسی کارشناسانه طرح‌ها و برنامه‌های مختلف شهری هستیم.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان همچنین با تأکید بر اینکه ارتباط نخبگان با مرکز را باید تقویت و حفظ کنیم، گفت: تلاش می‌کنیم نقطه نظرات نخبگان شهر را در قالب اتاق فکر یا کانون تفکر ساماندهی کرده تا با برنامه‌ریزی‌های مناسب، خروجی‌ مدنظر برای توسعه شهر دریافت شود.

بادامی‌نجات افزود: مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر و شهرداری همدان، حمایت‌های لازم را خواهم داشت و علاوه بر آن، در شورای عالی استانها هم از این ظرفیت بهره‌مند خواهیم شد.

وی همچنین با تأکید بر مباحث گردشگری و کشاورزی به عنوان منبع درآمدی شهر همدان، از نخبگان درخواست کرد در حوزه فناوری و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک به اقتصادی شهر همدان و کشور ورود پیدا کنند تا بتوان حوزه فناوری در کشور و استان همدان را یک گام جلوتر برد.

ارائه برنامه جامع بلندمدت برای جبران ناکامی‌های شهر

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری همدان با تأکید بر اینکه باید تعاملات با نخبگان شهرمان به جایگاه واقعی‌اش برسد، گفت: شهرداری به عنوان یک موسسه عمومی و غیردولتی در برخی مباحث، اختلافات و چالش‌هایی با دولت دارد که در بیان دغدغه‌های نخبگان به صورت شفاف و صریح ارائه شد.

مرتضی حضرت‌زاده با توجه به اینکه شهرداری‌ها دارای پیچیدگی و حساسیت خاص خود هستند، افزود: با توجه به ترکیب و تناسب جمعیت و به هم‌ریختگی‌های موجود شاهد تنوع جمعیتی ویژه‌ای در شهر هستیم.

به گفته وی؛ در گذشته ترکیب جمعیتی به این شکل بود که ۳۰ درصد در شهرها و ۷۰ درصد هم در روستاها متمرکز بودند، اما پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، عکس این وضعیت اتفاق بیفتد که در این زمینه برنامه‌ریزی و پیوست‌های مطالعاتی را می‌طلبد.

حضرت‌زاده، رویکرد شهرداری همدان در سالجاری را «خلاقیت و جدیت» اعلام کرد و گفت: مدیریت شهری بدون خلاقیت راه به جایی نمی برد که در حاضر نگاه ویژه و تعاملات بیشتر با افراد تأثیرگذار در عرصه مدیریت شهری وجود دارد، زیرا معتقدیم شهرداری برای مردم است.

وی با بیان اینکه برخی نقطه ضعف این شهر را عدم معرفی و شناسایی ظرفیت‌های آن به دنیا می‌دانند، ابراز امیدواری کرد با تعاملات خوب با شهروندان خلاق بتوانیم شهر همدان به جایگاه واقعی خود در عرصه مدیریت شهری نزدیک‌تر کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری همدان در پاسخ به دغدغه یکی از نخبگان مبنی بر ایجاد شهر جدید، اظهار کرد: این طرح در سطح کلان، شکست خورده  و از دستور کار خارج شده است.

حضرت‌زاده افزود: متأسفانه مسئولیت تمامی مشکلات شهر بر عهده شهرداری‌هاست؛ اما در زمینه طرح‌های توسعه‌ای شهر اجازه دخالت به آنها داده نمی‌شود. البته در صورت اجرایی شدن طرح مدیریت یکپارچه شهری وضعیت‌تر متفاوت خواهد شد.

وی عنوان کرد: در مدیریت شهری به دنبال عملیاتی کردن برنامه جامع بلندمدت برای شهر همدان هستیم که در این راستا با جذب کارشناسان و مشاوران خبره و انتخاب برنامه مدون لازم‌الاجرا برای همگان از شورای شهر تا حاکمیت استان، قصد داریم نواقص را برطرف وناکامی‌های شهر را جبران کنیم.

بررسی مسائل شهری با روش مسأله‌محور و علمی برای آینده شهر

مشاور شهردار و رئیس مرکز مطالعات راهبردی شهرداری همدان هم در ادامه گفت: مدیریت شهری به‌ویژه شهرداری‌ها در دنیای امروز از یک نهاد صرفاً خدماتی به نهاد اجتماعی تبدیل شده‌اند.

به گفته محمدمهدی درگاهی، در گذشته ویترین شهرداری‌ها «شهر تمیز» بود و در گذر زمان به «امور زیربنایی» رسید و در دنیای امروز این ویترین به «تعاملات اجتماعی و برنامه‌ریزی مشارکتی» تبدیل شده است.

وی افزود: هر چقدر ارتباط نهادهای مدنی و علمی با مجموعه مدیریت شهری قدرتمندتر باشد، می‌توان شهر را به عنوان شهر خردمند با مدیریت شهری خردمند معرفی کرد.

درگاهی در ادامه گفت: شورا و مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان  در حوزه سیاست‌گذاری فعالیت می‌کنند که برای اجرایی شدن آنها از بهمن‌ماه سال ۹۶ به دستور شهردار، مرکز مطالعات راهبردی شهرداری همدان با هدف حل مسائل شهری با رویکرد دانایی‌محوری و تحقق شهر خردمند شکل گرفت.

وی با بیان اینکه امروزه با گذر از حکمرانی به واژه جدید حکمروایی رسیده‌ایم، عنوان کرد: هدف حکمروایی شهری، شناسایی سرمایه‌های طبیعی و اقتصادی شهر است و آنچه این سرمایه‌ها را حفظ و صیانت میکند، مدیریت سرمایه‌های اجتماعی است.

درگاهی با تأکید بر حمایت از سرمایه‌های اجتماعی به‌ویژه نخبگان برای مددرسانی به مدیریت شهری، گفت: مرکز مطالعات راهبردی شهرداری در ۴ رکن تفکیک شده است.

وی افزود: کمیته تخصصی مدیریت شهری با حضور مجموعه‌ای از اساتید به عنوان برندهای همدان با راهبری طرح‌های جامع شهری، حوزه‌های کلان مدیریت شهری بررسی می‌شود.

درگاهی همچنین بیان کرد: کمیته تخصصی ترویج و تحکیم حوزه ایثار و شهادت با حضور نخبگان این حوزه، شکل گرفته است تا مفاهیم کاربردی و عملی این حوزه را در عرصه مدیریت شهری به صورت علمی به ظهور برسانیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های سه ماهانه با نخبگان و صاحبنظران مقیم تهران برای دریافت نظرات تخصصی این افراد، گفت: با توجه به اینکه تجربه در مدیریت شهری یک اصل محسوب می‌شود، با برگزاری «شورای مشورتی تجربه» با حضور تمامی بازنشستگان شهری به صورت ماهانه، مسائل عمده شهری را به شور می‌گذاریم.

درگاهی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه مدیریت در شهر به صورت آنی مطرح است، مجموعه ای از کارشناسان در حوزه‌ها و تخصص‌های مختلف در مجموعه مرکز گردهم آمده‌اند و تلاش می‌کنیم مسائل عمده شهری را کاملاً مسأله‌محور و علمی برای آینده شهر بررسی کرده و نتایج را به مدیران شهرداری ارجاع دهیم.

تأکید بر تشکیل کانون تفکر در همدان

مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف هم با تأملی بر مفموم حکومت‌داری (سنتی) و حکومت‌رانی گفت: سیر تحولی مفموم حکم‌رانی مبتنی بر دو اصل، اقتدار و جامعه است که بازیگران اصلی نظام حکمرانی، حاکمیت، خودتنظیم‌گران و نهادهای مردمی و توده‌ها هستند

مرتضی زمانیان با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده همواره رشد اقتصادی با افزایش نابرابر همراه است، اظهار کرد: در کشور ما روند رشد اقتصاد با نابرابری همراه نمی‌شود که دلیل آن هم جریان‌های پررنگ خیریه هستند که به عنوان موثرترین افراد در حوزه نهادهای مردمی شناخته می‌شوند.

وی معتقد است: بخشی از عملکرد دولت در عمل بر دوش نهادهای مردمی قرار گرفته است که این الگو روز به روز پررنگ‌تر هم می‌شود.

زمانیان؛ عدم رعایت اصل ارتباط حداقل با حاکمیت، ایجاد هزینه و حجم‌سازی سازمان حاکمیت، چالش عدم تقارن اطلاعات و رشد فناوری و همچنین رابطه یکسویه مردم و نظام حاکمیت را از مهمترین مسائل الگوی حکومت برشمرد.

وی همچنین فعالیت بازتوزیعی، نظارت جمعی، فعالیت‌های ترویجی و تصمیم‌گیری مشارکتی را جزو اصلی‌ترین کارکردهای نهادهای مردمی دانست.

زمانیان در ادامه با تأکید بر تصمیم‌گیری مشارکتی به عنوان کارکرد نهادهای مردمی، گفت: بخشی از این مهم در انتخابات نمود پیدا می‌کند که در اکثر مواقع هم به حکم‌رانان کمک می‌دهند.

این نخبه همدانی با توجه به اینکه فرصت فکر کردن برای بیشتر مسئولان وجود ندارد و دغدغه‌های پیش هم فراموش می‌شود، عنوان کرد: نیازی به بزرگ کردن ماشین دولت نیست، بلکه می‌توان با وجود یک مرکز پژوهشی کوچک و الگوسازی برای بهره‌گیری از نظرات مردم، پیش رفت.

زمانیان همچنین پیشنهاد داد: انتظار می‌رود مقدمات تشکیل کانون تفکر با مشارکت اساتید و صاحبنظران در همدان برای تسهیل امور حاکمیت و ایجاد تعاملات دو سویه فراهم شود تا هر یک از این افراد بر اساس تخصص خود حداقل در یک حوزه پیشنهادات مفید و قابل اجرا، ارائه دهند.

دفاع از خلاقیت و مقاومت برای تخریب

دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه بوعلی سینای همدان در ادامه گفت: روی دیگر خلاقیت، تخریب خلاقیت است که در این بین، ساختارهای کهنه جزو موانع پیشرفت هستند.

سعید رسولی اظهار کرد: ساختار حکومت‌های مرکزی از خلاقیت دفاع می‌کنند، اما در برابر تخریب‌ها هم مقاومت می‌شود، زیرا منافع افراد در گروه حفظ وضع موجود است.

به گفته وی؛ در حال حاضر ساختار اداری کشور، پوسیده و مجوزمحور است؛ در حالی که می‌شود به سمت چارچوب‌محوری حرکت کرد.

رسولی، نظارت همگانی را یکی از راهکارهای قانونی برشمرد و اظهار کرد: به جای کوچک کردن دولت و واگذاری اختیارات به بخش خصوصی می‌توان برای حاکمیت و کیفیت قانون، حکم‌روایی در عرض افراد اثرگذار به انجام وظایف خود بپردازند.

نظارت نظام مهندسی کشاورزی بر باغ‌های محدوده شهری

یکی دیگر از نخبگان همدانی هم در رابطه با فضاهایی که طراوت شهری را رقم می‌زند، اظهار کرد: در این زمینه تمام بار مسئولیت بر دوش باغداران است، در حالیکه تغییر کاربری‌ها در حال انجام است.

وی معتقد است: انتظار می‌رود اصلاح و کاشت در باغ‌های محدوده شهری هم با نظارت و تشخیص نظام مهندسی کشاورزی انجام شود که به نوعی به عنوان تنظیم‌گران فنی وارد عمل می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.