در حالی که مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به شرکت‌ های اروپائی هشدار داده است که تنها چند ماه وقت دارند تا از ایران خارج شوند، دولت‌های انگلیس و آلمان در بیانیه‌هایی جداگانه تصریح کرده‌اند تصمیم‌گیری شرکت‌های این دو کشور برای انجام معامله با ایران بعد از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام به خود آن شرکت‌ها بستگی دارد.

تهدید شرکت‌های طرف قرارداد با ایران از واشنگتن و موضع دوپهلوی پایتخت‌های اروپایی

قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه: یک بام و دو هوای تروئیکایاروپایی عضو برجام( آلمان، انگلیس و فرانسه) در اعلام زبانی حمایت از برجام و تلاش برای حفظ منافع ایران از یک سو و همزمانارسال پالس‌های متناقض به شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی در مورد تحریم‌ها و فشارهای آمریکاچشم‌انداز خوبی از امکان اعتماد به اروپا و ظرفیت این اتحادیه برای بقای توافق هسته‌ای به دست نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از برجام با صدور بیانیه ای مدعی شد: تصمیم ترامپ برای خروج از برجام یک بیانیه مستحکم آمریکائی برای جلوگیری از  توسعه تسلیحات هسته‌ ای ایران بود.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: شرکت‌ های اروپائی چند ماه وقت دارند از ایران خارج شوند.

وی در ادامه افزود: تصمیم ترامپ تحریم‌ های واشنگتن که پیش از توافق هسته‌ای علیه ایران اعمال شده بود را بار دیگر برقرار می‌ کند.

در همین حال کشورهای اروپایی عضو برجام با وجود انتقاد از تصمیم ترامپ در خروج از برجام و تأکید بر پایبند ماندنشان به این توافق گفته‌اند کارکردن شرکت‌های این دو کشور با طرف‌های ایرانی به تصمیم خودشان بستگی دارد.

شب گذشته وزارت خزانه‌داری انگلس در بیانیه‌ای متناقض با موضع و اظهارات ترزا می نخست وزیر این کشور درباره تعهد کشورش به ادامه برجام، تصریح کرده است: «اینکه شرکت‌های انگلیس چه واکنشی به تحریم‌های آمریکا نشان بدهند یک مسئله تجاری و حقوقی مربوط به آن شرکت است.»

دولت آلمان هم بیانیه‌ای مواضع مشابه گفته باید منتظر ماند و دید آیا شرکت‌هایی که در آمریکا فعالیت می‌کنند در صورت تجارت با ایران بایستی نگران باشند یا خیر.

مجوزهای اوفک لغو شد

دونالد ترامپ از میان گزینه‌هایی قابل پیش‌بینی در مورد تصمیمش درباره برجام سخت‌ترین و شدیدترین را انتخاب و اعلام کرد بلافاصله فرمان خروج آمریکا از برجام و بازگشت فوری تحریم‌ها را امضا می‌کند و در همان محل کنفرانس تلویزیونی خود این کار را کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا هم به فاصله کوتاهی با صدور یک بیانیه اعلام کرد ایالات متحده طیف گسترده‌ای از تحریم‌های مرتبط با ایران را پس از پایان دوره های تعلیق 90 و180 روزه دوباره از سر خواهد گرفت که شامل تحریم‌ها بربخش نفت ایران و معاملات با بانک مرکزی این کشور خواهد بود.

وزارت خرانه داری آمریکا با انتشار بیانیه ای در تارنمای خود و در یک سند مرتبط، لغو مجوزهای اوفک برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را هم اعلام کرد و افزود: تحریم های مرتبط به صادرات هواپیما به ایران، تجارت فلزات این کشور و هرگونه تلاش تهران برای دسترسی به دلار آمریکا نیز از سرگرفته خواهد شد.

«استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه شب پس از اعلام تصمیم این کشور برای خروج از توافق هسته‌ای، به جمع خبرنگاران آمد و درباره نحوه بازگشت تحریم‌های ایران توضیح داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، او با بیان اینکه تحریم‌های ایران بلافاصله احیا شده، گفت یک دوره تنفس 3 تا 6 ماهه برای کاهش روابط تجاری کنونی شرکت‌های خارجی با ایران در نظر گرفته شده است.

از جمله تحریم‌هایی که به گفته او احیا می‌شود، تحریم مربوط به فروش هواپیماهای مسافربری و قطعات این هواپیماها به ایران است. او گفت مجوز صادره برای شرکت‌های «بوئینگ» و «ایرباس» برای فروش هواپیما به ایران لغو می‌شوند. او به زمان لغو مجوزها اشاره نکرد، اما بر اساس دستورالعمل منتشر شده از سوی خزانه‌داری، ابطال مجوزها ظرف 90 روز صورت می‌گیرد. 

شرکت بوئینگ اعلام کرده است که درباره ادامه قرارداد خود با ایران با دولت آمریکا رایزنی و هماهنگی خواهد کرد.

تحریم‌های نفتی باز می‌گردد

منوشین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت برخی از متحدان آمریکا حاضر شده‌اند برای جبران کاهش تولید نفت ایران پس از احیای تحریم‌ها، تولید نفت خود را افزایش دهند.

بر اساس دستورالعمل خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های نفتی ایران ظرف 180 روز اجرایی می‌شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.