قدس آن‌لاین/ فرزانه غلامی: دبیر کل خانه اقتصاد ایران معتقد است بسته به اینکه اروپاییها تا چه حد از خود استقلال رأی داشته باشند، خروج آمریکا از برجام می‌تواند برای اقتصاد ایران منشأ گشایش و یا گرفتاری‌های اقتصادی جدید باشد.

بستگی دارد اروپا چقدر استقلال رأی داشته باشد

مسعود دانشمند در گفت و گو با قدس آن‌لاین، خروج آمریکا از برجام را لزوماً اتفاقی ترسناک و عاملی برای بازگشتن به شرایط سخت اقتصادی پیشابرجام ندانست و گفت: وقتی طرف‌های تجاری ما از قبیل چین، روسیه و اروپا منافعمان را تأمین کنند و بتوانیم نفت بفروشیم، خروج آمریکا مهم نیست هر چند ترامپ صراحتاً کشورهای همکاری کننده با ایران را تهدید کرد و  تجربه نشان داده اروپا از وزن اقتصادی بالا برای مقابله با آمریکا برخوردار نیست لذا در نتیجه همان تهدیدها هیچ شرکت کشتیرانی، پیمانکاری و سرمایه‌گذار مشترکی به ایران نیامد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات بر این باور است امروز هم ایران برای کنار آمدن با شرایط سخت تحریم، تجربه بیشتری کسب کرده و هم آمریکا راه‌های جلوگیری از دور زدن تحریمها از سوی ایران را آموخته است اما امید می‌رود اتحادی که در گذشته بین اروپا و آمریکا علیه ایران حاصل شد، امروز به شکاف تبدیل شده باشد.

دانشمند گفت: از نظر تجاری و صنعتی قادریم با اروپا همکاری‌های خوب داشته باشیم هر چند جذب سرمایه‌گذاری اندکی سخت خواهد شد. اگر بتوانیم 27 کشور اتحادیه اروپا و اعضای«آسه‌آن» را به خود نزدیک کنیم، فضا برای تعامل کاملاً مهیاست.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران به حجم بالای مبادلات تجاری چین و اروپا با آمریکا اشاره کرد که ممکن است به پاشنه آشیل تلاش ایران برای حفظ رابطه با اروپا و چین تبدیل و آنها را ترغیب کند، عطای مبادلات محدود با ایران را به لقایش ببخشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.