جای تعجب دارد که آقای رئیس جمهور بعد از مشاهده بد قولی ها وعدم تعهد چند باره آمریکا وغرب همچنان خوش بینانه از ارتباط با اروپا وبرآورده کردن مطالبات جمهوری اسلامی توسط اروپا سخن می گوید! بی شک اعتماد مجدد به غرب اشتباه وخسارت محض خواهد بود چرا که در دو سال گذشته اروپا به صراحت نشان داده که همه تصمیمات آنها وابسته به نظر آمریکاست. اینکه آقای رئیس جمهور انتظار دارد اروپا تا دوسه هفته آینده تمامی انتظارات جمهوری اسلامی ایران را در موضوع برجام برآورده کند دقیقا دنبال سراب دویدن وسیراب شدن از سراب است، بنابراین امید بستن به اروپا اقدامی اشتباه تر از سایر اقدامات انجام شده است.

یکی از دلایل امیدواری رییس جمهور به ادامه برجام شرمندگی وی در برابر مردم است/ امید بستن مجدد به اروپا مانند دویدن به دنبال سراب برای سیراب شدن است

قدس آنلاین- دکتر حمید رضا ترقی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تداوم خوش بینی آقای رئیس جمهور نسبت به دنیای غرب به خبرنگار قدس آنلاین گفت: موضع آقای رئیس جمهور پس از خروج آمریکا از برجام بیانگر آن است که ایشان بعد از گذشت دوسال از توافق هسته ای و بازیهای مختلف اروپا وآمریکا همچنان از بدعهدی آمریکا وهمراهی اروپا با آمریکا در تداوم و افزایش تحریم ها درس عبرت نگرفته وهمچنان ذهن خوش بینی نسبت به حفظ برجام با غرب دارد.

وی شرمندگی رئیس جمهور از عدم تحقق مطالبات برجامی را مورد توجه قرار داده دراین باره خاطر نشان کرد: شاید یکی از دلایل اینکه آقای رئیس جمهور همچنان امیدوار به برآورده شدن عواید جمهوری اسلامی از برجام توسط اروپا هستند شرمندگی ایشان در برابر ملت است. رئیس جمهور بعد از ربط دادن همه چیز کشور از محیط زیست تا آب خوردن واقتصاد و سیاست و... به آمریکا با چه رویی در برابر مردم ایران بایستند و نسبت به اشتباه خطیر خود اعتراف کنند و موضع خود را نسبت به گذشته تغییر دهد!؟ بی شک امروز بهترین زمان برای بازپس گرفتن توهین ها به منتقدین یا به تعبیر رئیس جمهور دلواپسان است؛ زمان عذر خواهی دولت از تمامی کسانی که به زعم آنها دلواپس بودند رسیده چرا که دولت به جای توجه به دیدگاه های کارشناسی شده غیر از اهانت حرفی برای گفتن نداشت.

ترقی دراین باره افزود: به هر حال جا دارد دولت با عذرخواهی و اعتراف به اینکه خوش بینی نسبت به آمریکا بی جهت بوده از مردم طلب بخشش کند چرا که دولت در چند سال گذشته کلیت سازندگی، شکوفایی اقتصادی واستقلال کشور را قربانی رابطه با آمریکا وبرجام  کرد. بی شک برجام دستاوردی به جز معطل کردن رشد اقتصادی کشور ثمر دیگری نداشته است.

 این کارشناس مسائل سیاسی امید بستن مجدد به اروپا را همانند دویدن دنبال سراب برای سیراب شدن خوانده و دراین باره تصریح کرد: جای تعجب دارد که آقای رئیس جمهور بعد از مشاهده بد قولی ها وعدم تعهد چند باره آمریکا و غرب همچنان خوش بینانه از ارتباط با اروپا و برآورده کردن مطالبات جمهوری اسلامی توسط اروپا سخن می گوید! بی شک اعتماد مجدد به غرب اشتباه وخسارت محض خواهد بود چرا که در دو سال گذشته اروپا به صراحت نشان داده که همه تصمیمات آنها وابسته به نظر آمریکاست. اینکه آقای رئیس جمهور انتظار دارد اروپا تا دوسه هفته آینده تمامی انتظارات جمهوری اسلامی ایران را در موضوع برجام برآورده کند دقیقا دنبال سراب دویدن وسیراب شدن از سراب است، بنابراین امید بستن به اروپا اقدامی اشتباه تر از سایر اقدامات انجام شده است. امیدواریم طبق وعده آقای رئیس جمهور ایشان در طی هفته های آینده نشان دهد که نمی توان به هیچ وجه به آمریکا و اروپا اعتماد کرد.

وی دراین باره افزود: قطعا مهمترین تصمیمی که  رئیس جمهور می تواند در برابر آمریکا اتخاذ کند خروج از برجام است، هر چند به همان نقطه صفر قبل از برجام میرسیم اما شاید این موضوع عبرتی برای دولت باشد تا در سایر امور به شرایط و رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه کند تا سرمایه های کشور بیش ازاین تلف نشود.

ترقی در پایان با اشاره به رفتارهای رئیس مجلس و اصلاح طلبان در تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام با انتقاد به این جریان خاطر نشان کرد: هر چند بسیاری از نمایندگان دغدغه مند مجلس نسبت به تصویب عجله ای برجام هشدار دادند اما متاسفانه  گوش شنوایی برای شنیدن حرفهای منتقدین وجود نداشت. آنچه بسیاری از نمایندگان متعهد پیش بینی می کردند امروز محقق شده، نمایندگانی که درکمیسیون های تخصصی مجلس و در صحن علنی برای عدم  تصویب برجام به شکلی که منافع ایران در آن لحاظ نشده باشد  سخن ها گفتند اما متاسفانه نه رئیس مجلس شورای اسلامی و نه سایر نمایندگان جناح اصلاح طلب وقعی به این دلسوزی ها نگذاشتند و با فشار اعضا را وادار به پذیرش سریع برجام نمودند! شاید به یاد داشته باشید که تیم دولت آنچنان مردم و مسوولین را تحت فشار قرارداده بودند با این محتوا که هر روز تاخیر در برجام مساوی با صد میلیون دلار خسارت به کشور خواهد بود. در یک حساب سرانگشتی آیا دولت می تواند بگوید از روز تصویب قانون برجام تا روز خروج آمریکا ازاین توافق نامه بین المللی ملت ایران چه دستاوردی داشته و چقدر زیان کردند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.