قدس آنلاین – تکتم بهاردوست: مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد از اجرایی شدن پرداخت الکترونیکی کرایه های تاکسی ها تا ماه آینده خبر داد.

 پرداخت الکترونیکی کرایه های تاکسی از خردادماه

پس از اجرای موفق پرداخت الکترونیک کرایه از طریق کارت بلیت در ناوگان اتوبوس و قطار شهری در کلان شهرهایی مانند تهران، مشهد، تبریزو... چند سالی است که زمزمه‌های الکترونیکی کردن پرداخت کرایه در تاکسی‌ها نیز به گوش می‌رسد، بازاری که پرداخت وجه در آن تقریبا نقدی صورت می‌گیرد و عرصه فوق العاده مناسبی برای ارائه دهندگان سرویس‌های پرداخت الکترونیک و بانک‌ها به شمار می‌رود.

اما با توجه به مزیت‌های زیادی که این طرح از جمله هزینه‌های بالای چاپ اسکناس، معضل مشاجره و دعوای مسافر و راننده بر سر پول خرد، مشکل قیمت گذاری کرایه، ارائه خدمات نوین به مسافران و...و همچنین استقبال تاکسی رانی و شهرداری از آن اما با این همه اجرایی شدن این طرح در همه این سالها مرتب به تعویث می‌افتاده است!

سید مهدی علوی مقدم مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در توضیح این مساله گفت: سیاست شهرداری و سازمان تاکسی رانی در حوزه پرداخت تاکسی‌ها با توجه به اینکه مالکیت تاکسی در واقع با بخش خصوصی است و مثل ناوگان اتوبوس رانی و مترو به صورت دولتی و سازمانی نیست و ضمن این که آن الزاماتی هم که در سازمانی مثل اتوبوس رانی و مترو وجود دارد در تاکسی‌ها وجود ندارد تصمیم گرفته شد که سیستمی نصب شود که بتواند با توجه به مزیت‌های اصلی که ایجاد می‌کند راننده‌ها و مردم را هم به استفاده به یک چنین امکانی تشویق و ترغیب کند.

وی ادامه داد: چون با توجه به اینکه اولویت در پرداخت تاکسی‌ها دریافت پول نقد است ولی سیاست‌های ما این بوده که با توجه به ابزار و مشوق هایی مردم و تاکسیران‌ها را برای استفاده از این سیستم ترغیب کنیم.

دیگر اینکه ما در بحث سیستم‌های هوشمندمان صرف پرداخت را در نظر نمی‌گرفتیم یعنی اعتقاد داشتیم که باید سامانه‌ای در سیستم‌های تاکسی ایجاد بشود که علاوه بر بحث پرداخت سیستم‌های دیگری مثل مدیریت اعزام، مدیریت ناوگان، مدیریت افزایش افزوده و بحث‌های مسیر یابی را و همچنین محاسبه نرخ کرایه را بتوانیم در این تاکسی‌ها انجام بدهیم وگرنه صرف پرداخت انهم پرداخت شتابی کار خیلی مشکلی نبود.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد افزود:مورد دیگری که وجود داشت این بود که سیاسیت ما در مشهد این بود که هر سیستم پرداختی که می‌آید این قابلیت را داشته باشد که هم بتواند پرداخت شتابی داشته باشد و هم استفاده از من کارت در این تاکسی‌ها امکان پذیر باشد. یعنی برای کرایه‌های نسبتا بالایی مثل مبادی ورودی و شبکه‌های بیسیم استفاده از کارت‌های شتابی انجام شود و در مسیرهای کوتاه و کرایه هایی که به پول خورد نیاز هست از من کارت استفاده کنیم.

علوی مقدم ادامه داد: این موضوع مستلزم مطالعات نسبتا وسیعی بود هم این که خدمات کامل این مهم دقیقا انجام میشد از طرف اینکه اگر این پروژه می‌خواست به صورت سرمایه گذاری توسط شهرداری انجام شود چون در ناوگان بخش خصوصی بود مستلزم منابع زیادی بود که باید از بودجه‌های شهرداری تامین می‌شد و اگر هم می‌خواستیم از رانندگان تاکسی بگیریم با توجه به شرایط اقتصادی که وجود دارد امکان پذیرشش نبود.

 مدل اقتصادی این پروژه‌ای به شکلی باید تعریف میشد که حتما باید سرمایه گذار از طریق تراکنش و یا ساز و کارهای دیگر بتواند هزینه‌های سرمایه گذاری‌اش را تامین کند که همین هم مقداری کار را مشکل کرد و شاید یکی از دلایلی که اجرایی شدن این طرح زمان برد همین قضیه بود. ولی به هر حال بعد از پیگیری‌های متعدد این کار انجام شده است و الان هم هر چند کند ولی شروع شده است لذا در تعدادی از ناوگان ما این پرداخت شتابی شروع شده است. و همچنان هم پیگیریم که پرداخت من کارت هم اغاز بشود سیستم نرم افزاری این کار اماده است و من امیدوارم بتوانیم از ماه آینده سامانه هوشمند هم که الان در حال تست زدن هستیم اجرایی شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا استفاده از این سامانه برای تاکسی‌ها چقدر اجباری و ضروری است و آیا اینکه ماشین‌های شخصی مسافر کش هم قرار است از این سامانه استفاده کنند گفت: در این قرارداد اولویت ما تاکسی‌ها هستند و باید کسانی که کار اصلیشان حمل و نقل است از آن استفاده کنند. اشخاصی که در قالب اژانس‌ها یا شرکت‌های دیگر فعالیت می‌کنند چون به صورت موقت کار می‌کنند نمی‌شود خیلی روی این موارد سرمایه گذاری کرد ما الان با توجه به بحث‌های هوشمند سازی و ارائه خدمات اینترنتی شده است عملا سامانه‌ها وجود دارد و پرداخت از طریق سیستم‌های موبایلی است.

در خصوص الزام هم باید بگویم که ما نصب را در تاکسی‌ها انجام می‌دهیم و اولویت ما هم در این خصوص شبکه‌های بیسیم و مبادی ورودی است که بتوانیم آن‌ها را انجام بدهیم ولی خب به هر شکل بخشی از استفاده از این دستگاه‌ها به فرهنگ سازی مربوط می‌شود و این قضیه زمان بر است و به مرور جای خود را باز خواهد کرد. ولی به هر شکل هیچ سیاست الزام آوری برای این قضیه وجود ندارد ولی با توجه به سیستم‌های پرداخت‌های الکترونیک مطمئنا استفاده از این سیستم‌ها هم به مرور مورد استقبال و توجه مردم و همشهریان قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.