سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت:همکاری شهروندان و جلوگیری از اسراف مهم ترین راه برون رفت از بحران آب است.

سالی نیم متر مخازن آب زیرزمینی خراسان رضوی افت پیدا می کند

به گزارش قدس آنلاین ، محمد علایی در نشست خبری که ظهر چهارشنبه برای تشریح برنامه های این شرکت در راستای سازگاری با کم آبی و تامین آب استان برگزار شد اظهار کرد :شهروندان باید به این آگاهی برسند که منابع آبی ما بسیار محدود است و باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم تا بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.

وی افزود:بحث کم آبی و مدیریت منابع آب  امروزه در سطح سران سه قوه مطرح شده است و این نشان دهنده اهمیت موضوع است .

علایی گفت:توسعه اقتصادی و جمعیتی استان نیازمند منابع آبی است اما  در حال حاضر از۳۷ دشت استان ۳۴ دشت دارای کسری مخزن آب هستند و سالی نیم متر مخازن آب زیرزمینی ما افت پیدا می کند که این پدیده جبران ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد:به ازای هر متر افت سطح آب زیر زمینی ۲ الی ۳ سانتیمتر نشست زمین اتفاق می افتد که این پدیده به صورت شکاف هایی در سطح زمین خودش را نشان می دهد  و شوری آب از دیگر پیامدهای این نشست است.

مدیر شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تصریح کرد: بارندگی سالیانه هر سال کاهش ولی برداشت ما افزایش می یابد در حالی که میانگین آبی که سالیانه حق برداشت از مخازن زیرزمینی را داریم  ۴۰ درصد است ولی ۱۱۳ درصد برداشت داریم و منابعی که باید نسل آینده استفاده کند را امروز استفاده می کنیم.

وی اضافه کرد:مدیریت خطی آب امروزه باید تبدیل به مدیریت چرخشی آب شود و باید با تاسیس تصفیه خانه فاضلاب های تولیدی را دوباره به چرخه استفاده بازگردانیم.

علایی گفت:تاریخ کشور ما و بویژه استان با خشکسالی آمیخته شده است و باید با جلوگیری از اسراف ،مدیریت منابع ، تصفیه فاضلاب ها با این خشکسالی ها مقابله کنیم.

مدیر شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به صد درصد چاههای آب با موتور برقی به  کنتور حجمی مجهز شدند و ۵ هزار ۴۲۵ چاه غیر مجاز نیز بسته شده است.میانگین بارندگی سالیانه ما ۲۲۱ میلی متر است که این میزان تاکنون ۱۰۲ میلی متر است که کاهشی ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

وی افزود:اگر اقتصاد آب ساماندهی نشود و قیمت آب بها  واقعی نشود مردم اهتمامی به صرفه جویی ندارند و بخش خصوصی نیز با توجه این قیمت بسیار کم ورودی به این بخش ندارد.

علایی در خاتمه افزود :طرح انتقال اب از دریای عمان به صورت جدی در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد و در سفر اخیر ریاست جمهوری نیز بر این مهم تاکید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.