۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 599595

در ماه‌های پیش رو قطعاً فشارهای سیاسی و اقتصادی پیش روی ملت ایران خواهد بود و آمریکا این امر را توسط ستون پنجم خود در داخل کشور پیگیری خواهد کرد.

قدس آنلاین- خروج آمریکا از برجام که از مدت‌ها پیش زمزمه‌های آن به گوش می‌رسید، سرانجام صورت پذیرفت و مهر تأیید دیگری بر فرمایشات رهبری انقلاب مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی ها، زده شد.
همان طوری که ایشان در سخنان روز گذشته خود در جمع دانشگاهیان اعلام کردند، موضوع انرژی هسته‌ای، بهانه‌ای بود برای ورود آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به بحث خلع سلاح تمام امکانات توان بازدارندگی ایران چه در حوزه نظامی، چه در حوزه هسته‌ای و چه در حوزه حقوق بشر. در حقیقت اگر ایران به آنچه در برجام قرار بود اجرا شود، (که اجرا هم شد) تن می‌داد، بازهم شاهد بهانه گیری هایی از سوی آمریکا می‌بودیم و در نهایت آنچه کارشناسان امر انتظار داشتند؛ رخ داد و آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد.
دراین بین برخی خوش باورانه به شرکای آمریکا (انگلیس، فرانسه و آلمان) اعتماد دارند، اما همان گونه که رهبری هم در اظهارات خود بیان کردند، نباید خیلی به اروپایی‌ها دلخوش داشت و به آن‌ها اطمینان کرد؛ زیرا سران این کشورها از جمله مکرون، رئیس جمهور فرانسه در اظهارات خود بیان کرده‌اند که گرچه در موضوع برجام همراه ایران هستند، اما بر سر مسائلی مانند موشک‌های بالستیک و نقش ایران در مسائل منطقه، دچار اختلاف نظرهای جدی می‌باشند.
پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی چه کار باید کرد را می‌توان از میان گزینه‌های مختلف حقوقی، قانونی و فناورانه انتخاب کرد، اما پرسش اصلی‌تر این است که آیا واقعاً شرکای غربی از آمریکا پیروی خواهند کرد یا منافع ایران را به صورت تضمینی مانند اموال بلوکه شده، مبادلات بانکی و... را تأمین می‌کنند؟  
نکته دیگری که باید مورد توجه قرارداد، این است که ترامپ تنها به خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها بسنده نکرده است و به گفته رئیس جمهوری آمریکا تحریم‌های سفت و سخت تری هم در راه هستند؛ افزون بر این احتمال اینکه آمریکا بخواهد برخوردهای چالشی و تحمیلی با ایران داشته باشد دور از ذهن نیست که دراین صورت ایران نیز سکوت نخواهد کرد.
بنابراین در ماه‌های پیش رو قطعاً فشارهای سیاسی و اقتصادی پیش روی ملت ایران خواهد بود و آمریکا این امر را توسط ستون پنجم خود در داخل کشور پیگیری خواهد کرد تا بتواند با اقدام‌هایی مثل بازی دلار و ریال، فشار به خریداران نفت و... بتواند به خیال خام خود ملت ایران را تسلیم خواسته‌های خویش سازد.
راهکار برون رفت از این موضوع قطعاً اهمیت دادن به سیاست راهبردی مدنظر رهبر معظم انقلاب یعنی اقتصاد مقاومتی است و همه آحاد کشور باید بیش از پیش به این موضوع و اجرای دقیق و صحیح آن اهمیت بدهند تا با وابستگی کمتر به دلار علاوه بر رونق اقتصاد ملی، مانع تحقق آرزوهای آمریکا شویم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.