سران اروپایی در دو سال گذشته کمترین همکاری را با جمهوری اسلامی ایران در زمینه تعهد وعمل به برجام از خود نشان دادند، آنها در مسائل ارتباطات بانکی وایجاد تسهیلات اقتصادی کمترین حرکت را براساس قانون برجام به نمایش گذاشتند و عملا دیدیم که بانکهای بزرگ و کارخانه های بزرگ اروپا اجازه هیچ گونه تعاملی با ایران نداشتند. بی شک رفتار سران اروپا در دو سال گذشته بعد از توافق برجام نشان داده که آنها قطعا از روی صداقت با ما برخورد نکردند بنابراین اگر اروپا خواهان برقراری ارتباط و تعامل با جمهوری اسلامی ایران است این بار آنها باید به تعهدات خود در برجام عمل کرده ویکایک آن را بدون هیچ گونه قید و شرطی انجام دهند.

خانه تکانی دستگاه دیپلماسی کشور از آمریکا باوران الزامی است/ عمل به شروط ایران تنها راه مذاکره با جمهوری اسلامی است

قدس آنلاین- بیژن نوباوه نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دوسال گذشته نیز آمریکا به تعهدات برجامی خود عمل نکرده به قدس آنلاین گفت: دو سال از عمر برجام گذشت وآمریکا نشان داد که نقض تعهد برایش بسیار ساده است همچنانکه جمهوری اسلامی در طی دوران یاد شده عملا امتیازی از برجام کسب نکر، د از این رو خروج امریکا از برجام روزنه بسیار مهمی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود که نوید دهنده فرا رسیدن شرایط مطلوبی برای کشور بدون اتکا به آمریکاست.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر پایان آمریکا باوری خاطر نشان شد: آمریکا با نقض برجام بد عهدی وعدم تعهد خود را به همه دنیا نشان داد  از این رو می توان گفت امتیاز پایبندی به تعهد از آن  جمهوری اسلامی شد از این رو با توجه به اینکه بدعهدی از سوی آمریکایی ها صورت گرفته این موضوع از چند منظر قابل بررسی است. خروج آمریکا از برجام پایانی بر اعتماد به آمریکا شد، با این حرکت موضوع آمریکا باوری برای کسانی که به این کشور ایمان داشتند وآرزوی همکاری با آمریکا را در سر می پروراندند به پایان رسید، آنهایی که آمریکا را باور داشتند به این نتیجه رسیدند که در روابط بین الملل ودر سایر حوزه ها نمی توان به آمریکا اعتماد کرد.

وی دراین باره افزود: با خروج آمریکا از برجام انتظار می رود دولت جمهوری اسلامی ایران  سیاست های خود را به صورت مستقل وبه دور از سیاست های امریکا تنظیم کند. بنده معتقدم خروج از برجام دستاورد بسیار مهمی برای کشورما به ارمغان می آورد و خط بطلانی بر آمریکا باوری در صحنه سیاست خارجی ما کشید تا با بازگشت به خویشتن و توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی واقتصاد درون گرا وحدت عمیقی در جامعه ایجاد کنیم.

دکتر نوباوه با خاطر نشان شدن اشتباه به آمریکا در دستگاه دیپلماسی کشور اظهار داشت: مطلب مهمی که بعد از خروج آمریکا از برجام باید مورد توجه دولت قرار بگیرد اذعان به اشتباه اعتماد به آمریکاست و ضرورت دارد دستگاه دیپلماسی ما شاهد تحولات بنیادی یا حتی تغییراتی در بدنه مدیریتی خود باشد تا افرادی که همچنان درون وزارت خارجه اعتقاد به همکاری با غرب وآمریکا را دارند از دستگاه دیپلماسی کشور کنار گذاشته شوند.

وی با درخواست تغییر برخی مدیران آمریکا باور در دستگاه دیپلماسی کشور گفت: بی شک با صحبت های رئیس جمهور بعد از خروج آمریکا از برجام عملا خط بطلنی بر تفکر حمایت آمریکا وتوسعه اقتصادی کشیده شد از این رو انتظار می رود وزارت خارجه از مدیران غرب باوری که تفکر آنها همچون سنگ گرانی مانع توسعه وخودکفایی داخلی شده کنار گذاشته شوند؛ بنابراین تغییراتی در صحنه دیپلماسی کشور ضروری است تا جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر بتواند به صورت مستقل و کاملا منفک از آمریکا وتاثیر گذاری آن راه رشد وتوسعه اقتصادی را دنبال کند.

وی تحلیل خود را درباره سیاست های اروپا بدون امریکا در حوزه برجام اینگونه عنوان نمود: درخصوص اروپا باید گفت آنها همواره نشان داده اند که صد درصد پیرو آمریکا بوده وهستند. البته درباره برجام اگر منافع شخصی اروپا در میان باشد اروپایی ها اگر صد درصد پیرو و دنباله رو آمریکا باشند دچار زیان هایی خواهند شد، کما اینکه سابق براین به دلیل تبعیت از آمریکا دچار زیان های اقتصادی بزرگی در عدم ارتباط با ایران شدند. هر چند ممکن است اروپا به دلیل حفظ منافع خود دچار یک باور منطقی شود و حرکتی بر خلاف میل و رویه آمریکا انجام دهد البته با توجه به این موضوع که سابقه اروپا درامر تعهد به وعده هایش نیز بسیار منفی است.

نوباوه تضمین گرفتن از اروپا را اینگونه تحلیل کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری بهترین راهکار در مواجه با اروپا گرفتن یک تضمین محکم و اساسی است، به هیچ وجه بدون التزام و اخذ تضمین های بسیار جدی از اروپا هیچ گاه نباید به آنها اعتماد کرد چرا که آنها به دنبال منافع خود هستند تا منافع ما. دراین بین اگر اروپایی ها بخواهند بحث مذاکرات را با شروط جدیدی مطرح کنند  قطعا این مذاکرات با همکاری امریکاییها برنامه ریزی شده است واروپا به عنوان پلیس خوب وآمریکا به عنوان پلیس بد به دنبال سود حداکثری خود هستند از این رو انتظار می رود دستگاه  دیپلماسی  کشور به طور بسیار جدی در برابر اروپا بایستد و قاطعانه شروط خود را به آنها اعلام کند، یعنی اگر قرار به انجام مذاکره است این بار باید براساس پیش شرط های جمهوری اسلامی انجام شود واروپایی ها هستند بنابراین این بار تضمین دادن برای عمل به تعهدات برجام از سوی اروپایی ها الزامی است. در واقع هر اقدامی غیر ازاین به معنای توطئه علیه جمهوری اسلامی به شمار می رود بنابراین باید در این زمینه به شدت مراقب بود.

وی دراین باره افزود: سران اروپایی در دو سال گذشته کمترین همکاری را با جمهوری اسلامی ایران در زمینه تعهد وعمل به برجام از خود نشان دادند، آنها در مسائل ارتباطات بانکی وایجاد تسهیلات اقتصادی کمترین حرکت را براساس قانون برجام به نمایش گذاشتند وعملا دیدیم که بانکهای بزرگ و کارخانه های بزرگ اروپا  اجازه هیچ گونه تعاملی با ایران را نداشتند. بی شک رفتار سران اروپا در دو سال گذشته بعد از توافق برجام نشان داده که آنها قطعا از روی صداقت با ما برخورد نکردند بنابراین اگر اروپا خواهان برقراری ارتباط وتعامل با جمهوری اسلامی ایران است این بار آنها باید به تعهدات خود در برجام عمل کرده  ویکایک آن را بدون هیچ گونه قید و شرطی انجام دهند. در صورتی که اروپا عمل به تعهدات برجامی را نپذیرد جمهوری اسلامی ایران نیز باید به اروپا یک نه سنگین وقاطع بدهد و هیچ گونه مذاکره ای را نپذیرد.

 نوباوه در پایان خاطر نشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر باید به صورت جدی در مسائلی همچون اجرای پروتکل الحاقی یا خروج از ان پی تی که حق هر کشوری است بیاندیشد ودرباره هر یک از این موارد به صورت کاملا کارشناسی شده تصمیماتی اتخاذ کند. بی شک اگر ما به صورت قاطع در برابر اروپا وآمریکا نایستیم آنها ما را وارد یک بازی پیچیده می کنند که نتیجه ای غیر از سردرگمی مجدد نخواهد داشت، از سوی دیگر آمریکا باوران داخلی نیز تلاش می کنند تا با ایجاد تردید در بین مردم شرایط را به نفع مذاکره با غرب ودادن امتیازهای بیشتر آماده کنند، بنابراین انتظار می رود با توجه به جو ایجاد شده وآگاهی مردم از عدم تعهد آمریکا وضعیت به نحو مطلوب مدیریت شود تا در آینده شاهد افزایش توفیقات جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل وتوسعه اقتصاد برپایه تکیه بر توانمندیهای داخلی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.