قدس آنلاین- محمود مصدق: رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ازافت کیفیت جنگل‌های کشور خبر داد و گفت:این موضوع ریشه در تغییر اقلیم و تداوم خشکسالی‌ها دارد.

کیفیت جنگل‌های کشور افت کرده است

فریبرز غیبی درباره آخرین وضعیت جنگل‌های کشور از لحاظ سطح و کیفیت گفت: برای این که به طور دقیق مشخص شود که سطح جنگل‌های کشور کاهش داشته یا خیر نیاز به بررسی نقشه‌های سال 82  با  سال گذشته است با این وجود به نظر نمی‌رسد که سطح جنگل‌ها در مقایسه با یک دهه گذشته کاهش یا فته باشد اما کیفیت آن افت کرده است.مثلاً یک میلیون وچهارصد و سی هزار هکتار از جنگل‌های زاگرسی دچار آفت زغالی، جوانه خوار بلوط و دیگر امراض‌ شده‌اند.

 وی دلیل افت جنگل‌های خارج از شمال ایران را تغییر اقلیم و تداوم خشکسالی‌ها و هجوم آفات و امراض به درختان  دانست و در پاسخ به این سؤال که آیا میزان افت کیفیت جنگل‌ها مشخص شده است؟ گفت:کیفیت سنجی نشده تا میزان افت مشخص شود.البته برای این منظور نیازبه بهنگام سازی نقشه‌های  یک بیست هزارم جنگل‌های کشوراست که اگر بودجه آن را که حدود یک میلیارد تومان براورد می‌شود، باید لحاظ کنند. کیفیت سنجی جنگل‌ها که در برنامه امسال ما قرار دارد و اینگونه می‌توانیم با استناد به آمار وضعیت جدید جنگل‌ها را از نظر کمی‌و کیفی اعلام کنیم .

وی در ادامه از شیوع آفت جوانه خوار بلوط درسه استان زاگرسی در سال گذشته خبر داد و گفت: البته مبارزه با این آفت با محلول پاشی بر روی درختان آلوده شروع شده است.

غیبی  با اشاره به کنترل و کاهش آفت زغالی  در جنگل‌های زاگرسی در پاسخ به این سوال که سازمان جنگل‌ها برای مقابله با خشکیدگی و بیماری درختان بلوط زاگرس چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: یکی از برنامه‌های لازم جهت رفع این معضل، مدیریت پایدار جنگل در قالب تفکر اکوسیستمی‌است که در این راستا سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اقدامات مؤثری با مشارکت جوامع محلی انجام داده است.

وی با اشاره به شناسایی و پهنه بندی مناطق آسیب دیده و قطع بهداشتی و سوزندان درختان بیمار بالای ۵۰ درصد خشکیدگی در محل و تبدیل کردن آن‌ها به زغال،خاطرنشان کرد: با شناسایی پایه‌های مقاوم، نسبت به تهیه بذر و تولید نهال از پایه‌های مقاوم و سالم و احیای جنگل‌های مخروبه و همچنین احداث سامانه‌های آبگیر اطراف درختان اقدام شده است.

وی  کاشت، احیا و توسعه گیاهان دارویی را از دیگر اقدامات سازمان متبوعش برشمرد و گفت: با شناسایی مناطق آلوده بحرانی، عملیات پرورشی و بهسازی جنگل با مشارکت مردم درحال اجرا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.