۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 599735

قدس انلاین : جشن بزرگداشت فردوسی پنجشنبه شب با حضور مسئولان نمایندگیهای خارجی مقیم مشهد در روستای تاریخی زیبد شهرستان گناباد که در شاهنامه محل 'جنگ 12 رخ ایرانیان و توریان' توصیف شده برگزار شد.

جشن بزرگداشت فردوسی در گناباد برگزار شد
به گزارش قدس انلاین ، مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور در این مراسم برگزاری آن را فرصت مناسب برای شناخت ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی خراسان رضوی و معرفی آن در سطح ملی و بین المللی ذکر و بیان کرد: این استعدادهای بالقوه و بالفعل بستر جذب گردشگران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی را هموار می کند.

غلامعباس ارباب خالص افزود: گناباد و منطقه تاریخی زیبد که از آن بارها در شاهنامه فردوسی نام برده شده یکی از پتانسیلهای مهم فرهنگی و گردشگری برای معرفی به گردشگران خارجی است.
وی گفت: در چارت جدید نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور 'اداره جذب گردشگر خارجی' به تازگی راه اندازی شده و با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با معرفی جاذبه های منطقه ای در این زمینه اقدام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم گفت: 366 هکتار از آرامگاه فردوسی و برج و بارو مجموعه طوس امسال مشمول احیا و مرمت قرار گرفت و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می شود.
ابوالفضل مکرمی فر ادامه داد: خراسان رضوی دارای مفاخر بسیاری در زمینه های علمی، ادبی و فرهنگی است که تنها 600 نفر آنان مانند فردوسی مربوط به منطقه طوس هستند.
ترهان پورلماز سرکنسول ترکیه در مشهد نیز در این مراسم به اشتراکات تاریخی و فرهنگی مردم ایران و ترکیه اشاره و بیان کرد: منطقه تاریخی زیبد گناباد با توجه به سابقه و یادآوری بخشهای مهمی از وقایع تاریخی شاهنامه فردوسی در آن برای مردم ترکیه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و باید این مزیتها بیشتر در عرصه بین المللی معرفی شوند.
جشن بزرگداشت فردوسی در آستانه روز بزرگداشت این شاعر نام آور با حضور سرکنسول ترکیه و رایزن فرهنگی کنسولگری افغانستان در مشهد، مسئول دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مشهد ، مسئولان نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور و تعدادی از مدیران کل خراسان رضوی، اساتید دانشگاه و فردوسی شناسان برگزار شد.
25 اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده است.
جنگ 12 رخ نام جنگی در شاهنامهٔ فردوسی و میان ایران و توران است که به خونخواهی سیاوش و بدلیل جنگ افروزی فرمانروای توران 'افراسیاب و پیران ویسه' در منطقه تاریخی زیبد گناباد در گرفت و تمامی سرداران توران و پیران وزیر افراسیاب نیز در همین جنگ کشته‌ شدند.
در شاهنامه فردوسی 11 مرتبه از روستای زیبد و 12 مرتبه از گناباد نام برده شده است. روستای زیبد در 20 کیلومتری جنوب غربی گناباد واقع است. گناباد دارای 250 اثر تاریخی و معنوی است که از این تعداد 142 اثر به ثبت آثار ملی رسیده است. مرکز شهرستان 80 هزار نفری گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.