ایلام- اختتامیه نخستین جشنواره غذاهای گیاهی خوراکی زاگرس با معرفی برترین های این جشنواره به کار خود پایان داد.

نخستین جشنواره غذاهای گیاهی خوراکی زاگرس به کار خود پایان داد

در حاشیه آئین اختتامیه این جشنواره که پنج شنبه شب  برگزار شد یکی از داوران نخستین جشنواره غذاهای گیاهان خوراکی زاگرس در گفتگو با قدس آنلاین، با بیان اینکه گیاهان خوراکی در کوه های زاگرس به صورت طبیعی می رویند، گفت: آنچه که خوراکی های گیاهی ایلام را متمایز می کند، آشنایی بانوان ایلامی به نحوه پخت غذاست و توانسته اند، به خوبی با تلفیق چند گیاه، بهترین و خوشمزه ترین غذاها را تهیه کنند.

بتول نقدی با اشاره به اینکه غذاهای گیاهان خوراکی زاگرس خصوصاً ایلام می تواند در فهرست تمامی رستوران های کشور قرار گیرد، اظهارداشت: بعنوان کسی که چندین سال است  در این زمینه فعالیت دارد به همکاران خود در رستوران ها پیشنهاد می کنم که در منوی خود از غذاهای گیاهی سنتی منطقه استفاده کرده و مردم هم با بهره مندی از خوراکی های سالم گیاهی و دارویی، سلامت خود را بیش از پیش تضمین خواهند کرد.

جدیدترین  غذاهای گیاهی در جشنواره

یکی دیگر از داوران این جشنواره با بیان اینکه ایده های نو در آشپزی، خوراکی های نو و معرفی غذاهای سنتی استان از مهمترین ویژگی های آن است، گفت: ۱۸ سال است که در زمینه رستوران داری فعالیت دارم و با این وصف برخی خوراکی های محلی را برای اولین بار در این جشنواره دیدم که نوآوری در تهیه و پخت خوراکی ها، دم نوش ها و خورش ها با استفاده از گیاهان، جالب توجه بود.

سجاد نظرزاده با بیان اینکه گرایش به فست فودها مشکلاتی برای مردم خصوصا قشر جوان ایجاد کرده است، اظهارداشت: از میراث فرهنگی و دیگر دستگاه ها انتظار می رود که در راستای ترویج فرهنگ استفاده از گیاهان خوراکی و غذاهای طبیعی و سنتی اهتمام داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در رستوران خود حتما از غذاهایی که در این جشنواره عرضه شده استفاده خواهم کرد، افزود: فست فودها و غذاهای آماده باعث ایجاد بیماری ها و مرگ و میرهای ناگهانی می شود و مردم برای حفظ سلامتی خود بایستی به سمت غذاهای سالم روی آورند.

داور جشنواره یادآور شد: امیدوارم که با همت مسئولین و مشارکت بخش خصوصی و فعالان این حوزه، در هر سال شاهد برگزاری چند باره این جشنواره باشیم.

ترویج خوراکی های سنتی از اهداف جشنواره

حاتم فروتن، دیگر داور جشنواره با بیان اینکه ایده ای برای ترویج و گسترش خوراکی های سنتی و ایجاد تنوع در غذاهای مردم است، گفت: خوراکی هایی که در جشنواره پخت و پز شده، همگی از گیاهان محلی و برنج محلی استان تهیه شده و از کیفیت، طعم و مزه عالی برخوردار بودند.

فروتن به لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی برای گسترش استفاده از این غذاها در سفره مردم و منوی رستوران ها اشاره کرد و اظهارداشت: رویش برخی گیاهان در کوه ها و جنگل های ایلام این فرصت را ایجاد کرده تا بانوان ایلامی به بهترین شکل از این نعمت های خدادادی استفاده کرده و با تغذیه سالم از این گیاهان، افزون بر تنوع غذایی، سلامت خود و خانواده را تضمین کنند.

وی با تأکید بر سالم بودن این گونه خوراکی ها، افزود: از همه مردم و همشهریان می خواهیم که برای حفظ تندرستی و سلامت خود به جای استفاده از غذاهای فست فودی و تکراری، از خوراکی های سنتی و محلی که با گیاهان کوه های زاگرس تهیه می شوند، استفاده کنند.

گفتنی است در پایان اولین جشنواره خوراکی های گیاهی زاگرس در محل قلعه والی ایلام، هیأت داوران پس از بررسی، خوراکی ها و آشپزهای برتر را معرفی کردند که در این بین خانم بانو خورانی با غذای «خورش تره با آبغوره» از شهرستان ایوان بعنوان نفر اول،  زینب عموزاده با غذای «خورش تره با آلو بخارا» از شهرستان دره شهر نفر دوم؛ و مهین مهدیان با خوراکی «آش مانشت» از شهرستان چرداول بعنوان نفر سوم بیشترین امتیازات را کسب کردند.

همچنین مریم غیاثوند از شهرستان ایلام بعنوان بهترین شیرینی پز سنتی، آمنه سپهوند از دهلران بعنوان غرفه دار برتر، ایوب بسطامی تهیه کننده دمنوش برتر،  گلستان امامی از ایلام نفر اول ایده آشپزی نو و ثریا نافعی از شهرستان سیروان بعنوان نفر دوم در بخش ایده آشپزی نو معرفی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.