همدان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان حجم سدهای استان همدان را ۷۲ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: ۴۵درصد ظرفیت سد اکباتان همدان خالی است.

۴۵ درصد ظرفیت سد اکباتان خالی است

به گزارش قدس آنلاین ،منصور ستوده در سال آبی ۹۶ـ۹۵ حدود ۴۰۶ میلیمتر بارش برف و باران در سطح استان رخ داده که خوشبختانه وضعیت ذخایر آبی همدان با این بارش‌ها بهبود یافته است.

وی افزود: سال آبی ۹۵ـ۹۴ به میزان ۴۶۷ میلی‌متر بارندگی در سطح استان همدان رخ داد که این رقم در سال ۹۳، ۳۰۲ میلیمتر و در متوسط بلندمدت ۳۳۰ میلی‌متر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان با اعلام اینکه در حال حاضر ذخیره سدهای استان به ۷۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب افزایش یافته است، عنوان کرد: سد سرابی تویسرکان ۸ میلیون و ۹۳۰ هزار مترمکعب، سد کلان ملایر ۴۵ میلیون و ۱۷۰ هزار مترمکعب، سد آبشینه یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار مترمکعب، سد شیرین‌سو ۶۰ هزار مترمکعب و سد اکباتان همدان ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب ذخیره آبی دارند.

وی با بیان اینکه سد اکباتان همدان با کاهش ذخیره آبی نسبت به ماه‌های گذشته مواجه بوده است، تصریح کرد: حجم سد اکباتان در حال حاضر به ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب رسیده و ۵۵ درصد از ذخیره سد پر بوده که این رقم سال گذشته ۱۰۰ درصد بوده است.

ستوده با اشاره به اینکه سد اکباتان سال آبی گذشته سرریز کرده است، عنوان کرد: در حال حاضر میزان ورودی سد اکباتان ۱۱ هزار و ۵۷۰ لیتر در ثانیه و میزان خروجی ۳۴۷  لیتر در ثانیه است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی تاکنون ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب وارد سد اکباتان همدان شده است، بیان کرد: در مدت مشابه سال گذشته ۵۰ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب آب وارد شده بود که ۶۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال آبی امسال ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب از سد اکباتان خارج شده که این رقم سال گذشته ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان عنوان کرد: وضعیت منابع آبی استان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه بوده که انتظار می‌رود صرفه‌جویی لازم برای جلوگیری از بروز بحران توسط مردم انجام شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ورودی سد سرابی تویسرکان هزار و ۴۱ لیتر در ثانیه است گفت: سد سرابی تویسرکان ۸ میلیون و ۹۳۰ هزار مترمکعب ذخیره داشته و میزان خروجی از آن ۸۰ لیتر در ثانیه بوده و پکیج تصفیه‌خانه برای تامین بخشی از آب تویسرکان در کنار این سد ایجاد شده است.

وی حجم سد کلان ملایر را ۴۵ میلیون و ۱۷۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: میزان ورود آب به سد کلان ملایر ۹۲۵ لیتر در ثانیه بوده ولی هیچ خروج آبی در این زمینه نبوده است.

ستوده با بیان اینکه میزان بارش سال آبی گذشته در همدان بی‌نظیر بوده و در ۲۰ سال گذشته چنین بارشی رخ نداده است گفت: به طور متوسط سالانه ۶ میلیارد و ۳۸۸ میلیون مترمکعب حجم نزولات جوی استان همدان است ولی از سویی با ۶۷ درصد تبخیر در استان همدان مواجه هستیم.

وی حجم آب در دسترس استان پس از تبخیر را ۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدید پذیر ۱.۹۴۸ میلیارد مترمکعب و سهم آب‌های سطحی ۷۴۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه همدان از ذخایر آبی مناسبی برخوردار است ولی باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم برای پاییز امسال ذخیره مناسبی را در سدهای استان نگه‌ داریم.

منبع فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.