کرج - فرایند پر ایراد مدیریت پسماند و دفن زباله ها در کلانشهر کرج این روزها علاوه بر ایجاد مشکلات حاد زیست محیطی به مانعی برای توسعه استان به خصوص در بخش حمل ونقل هوایی شده است.

فرآیند پر ایراد مدیریت پسماند در کرج/ وقتی زباله مانعی برای توسعه می شود

قدس آنلاین - گروه استان ها - زهره رزمی آذر : این چالش جدی علاوه بر گلایه کارشناسان  و طیف های مختلف  و دوست داران محیط زیست واکنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسئولین ارشد استانی را به دنبال داشته  و آنها نحوه دفن زباله در این منطقه را تهدید بزرگی  برای البرز دانسته اند.

حلقه دره، منطقه ای در حاشیه شهرستان کرج و در جوار فرودگاه پیام است که علاوه بر پذیرش روزانه  صدها تن زباله پذیرای زباله های عفونی و بیمارستانی است و سالانه۲۰۰ هزار متر مکعب شیرابه را در محیط زیست جاری می کند.

حلقه دره با مساحتی ۱۵۳ هکتاری روزانه ۱۵۰۰ تن زباله را در دل خود جای می دهد و علاوه بر آن شهرهای محمدشهر، ماهدشت، ومشکین دشت نیز زباله های خود را روانه این منطقه می کنند.

این در حالی است که با تکنولوژی های روز دنیا و با بازیافت مجدد زباله ها می توان ۷۰ درصد این طلای کثیف را به چرخه تولید برگرداند تا هزینه جمع آوری زباله که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است بر دوش شهرداری کرج سنگینی نکند.

اما در کنار مشکلات زیست محیطی ناشی از دفن زباله ها در منطقه حلقه دره یکی دیگر از معضلات ایجاد شده موانعی است که این اتفاق برای فرودگاه پیام وطرح توسعه آن ایجاد کرده موضوعی که مسئولین خدمات هوایی منطقه ویژه اقتصادی پیام  را وا داشت تا از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حل مشکل کمک بخواهند.

مسئولان منطقه ویژه اقتصادی پیام  از وزیر ارتباطات به عنوان وزیر معین البرز و متولی بالادستی منطقه پیام خواسته اند تا عزم خود را برای شرایط دفن زباله در اطراف فرودگاه جزم نماید.

موضوعی که آذری جهرمی نیز بر آن صحه گذاشته و آن را تهدید بزرگی از بعد زیست محیطی برای البرز ارزیابی کرده است.

در این راستا جلسه کارگروه مدیریت پسماند البرز اواخر فروردین ماه سال جاری با حضور استاندار برگزار شد و محمد علی نجفی  در این جلسه با بیان اینکه در بخش مدیریت پسماند با ضعف مواجه هستیم عنوان کرد که در اسرع وقت نسبت به برنامه ریزی در این بخش اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به جد درصدد مسافربری شدن فرودگاه پیام و رونق گردشگری هستیم و اگر در مدیریت پسماند موفق نباشیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

تدوین طرح جدید با محوریت معاونت استانداری

نجفی در این جلسه گفت: باید تکالیف و وظایف تمامی دستگاه ها برای مدیریت پسماند مشخص و ابلاغ شود ودر این خصوص حوزه معاونت عمرانی استانداری باید وارد عمل شده و قرار است با استفاده از نظرات کارشناسان طرحی در این خصوص تدوین شود.

استاندارالبرز رویکرد دولت مبنی بر حفاظت از محیط زیست را مورد اشاره قرار داد وگفت: فضای کشور برای اجرای طرح های زیست محیطی فراهم است و باید از چنین بستری برای تدوین و اجرای طرح های کارشناسی بهره برداری کرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز دراین جلسه گفت: با توجه به سختگیری سازمان هواپیمایی پس ازاتفاقات سقوط هواپیما در یاسوج این ریسک را نمی کنند که در این فرودگاه به ما اجازه پرواز بدهند چراکه اگر مشکل زباله ها حل نشود کار اصلی نیز در فرودگاه پیام مختل خواهد شد.

سعید زرندی در خصوص واگذاری ۱۰۰ هکتار از اراضی  حلقه دره به سرمایه گذار خارجی گفت: مقرر شد برای بازیافت زباله ها بعد از انعقاد قرارداد با شهرداری روزانه هزار تن از زباله ها تحویل این شرکت شود و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز در این نشست با اشاره به اینکه محدوده ای در سال ۸۸ برای مطالعه در حوزه دفن پسماند در نظر گرفته شد که در ارتباط با آن  هیچگونه هماهنگی با منابع طبیعی صورت نگرفت افزود: بعد از مراجعه به منابع طبیعی جهت مستند سازی مشخص شد محدوده «قشلاق طلایی» امکان واگذاری نداشت چراکه کل محدوده جنگل کاری بود و گونه های ممنوعه و طرح مرتع داری در آنجا وجود داشت.

وی گفت: اگر شرایط فرودگاه پیام اجازه دهد زباله ها  درهمان مکان فعلی باقی بماند تا استان البرز کمتربه مخاطره  بیفتد چراکه متاسفانه دفن زباله در حلقه دره با کمترین ملاحظات علمی صورت می گیرد.

به نظر می رسد علیرغم برگزاری جلسات مختلف وتاکید بر بحرانی بودن شرایط مرکز دفن زباله ها هنوز اقدامی موثر وعملی برای کاهش مخاطرات این نوع دفن زباله برداشته نشده است موضوعی که رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهرکرج نیز تلویحا آن را تایید می کند.

حسین محمدی دراین خصوص به خبرنگار قدس آنلاین گفت: جذب سرمایه گذار خصوصی در حوزه مدیریت پسماند سالها  درحال پیگیری است  اما متاسفانه نتیجه ای حاصل نشده است.

اعتباری هزار میلیاردی برای اجرای کامل مدیریت پسماند

محمدی با بیان اینکه بایستی این امکان را برای مدیریت اصولی پسماند از مبدا وبازیافت یک هزارتن زباله تولید شده روزانه درکرج فراهم کنیم، افزود: برای این منظور حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه جهت تجهیزات  و امکانات نیاز است که از عهده شهرداری و دولت خارج است.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا با تنظیم طرح و برنامه  که توجیه اقتصادی برای مدیریت زباله داشته باشد سرمایه گذاران بخش خصوصی جذب شوند  و وضعیت پسماند را از این نابسامانی نجات داد، این کار در نهایت هم ایجاداشتغال می کند وهم بخشی از زباله ها تبدیل به سرمایه و مواد اولیه  می شوند.

محمدی با اشاره به اینکه قانون مدیریت پسماند در سال ۹۳ تصویب شد، خاطرنشان کرد:  طی ۱۲ سال برای حل این مشکل عدیده کوتاهی شد اما شورای پنجم یکی از مهمترین تکالیفی که برعهده شهردار گذاشته این است  تا در کوتاهترین زمان برنامه عملیاتی راهبردی را برای مدیریت پسماند تهیه کند.

وی افزود: در آخرین جلسه ای که در استانداری البرز برگزار شد  قرار بر این شد زباله های کرج و فردیس بصورت متمرکز توسط شهرداری کرج و شهرهای اقماری در قالب یک موسسه مدیریت شود  که در حال حاضر این کارمراحل اولیه را طی می کند.

رئیس کمیسیون محیط زیست با بیان اینکه این طرح در کارگروه مدیریت پسماند استان مراحل قانونی خود را باید طی کند، گفت: اگر  این طرح به مرحله اجرا برسد باری از دوش شهرداری کرج برداشته خواهد شد چراکه مسئولیت ۷۰۰ تن زباله های شهرهای اقماری را شهرداری کرج برعهده گرفته و درمحدوده حلقه دره دفع می کند.

محمدی در ادامه گفت:  استاندار البرز چند تکلیف را برعهده شهرداری کرج گذاشته است که شامل مدیریت وامحاء شیرابه موجود در حلقه دره که در حوضچه ها انباشته شده واستحصال گاز از محل دفع و تبدیل آن به انرژی مفید برای پیشگیری از بوی نامطلوب ایجاد شده برای مردم ساکن در آن منطقه می شود.

وی با بیان اینکه بایستی بستری مناسب برای سرمایه گذاری خصوصی ایجاد کنیم، تصریح کرد: با ایجاد شیوه های مدرن و جدید می توان تا ۹۵ درصد زباله ورودی را بازیافت کرد.

محمدی خاطرنشان کرد:  در حال حاضر مشکل اصلی شیوه مدیریت زباله است و چنانچه همچون کشورهای توسعه یافته  اقدام شود مشکل حلقه دره حل خواهد شد.

وی در خصوص تفکیک مناسب زباله ها از سطح شهر گفت: شهرداری موظف است زباله هایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از سطح شهر جمع آوری می شوند را سرو سامان دهد.

محمدی با اشاره به اینکه  شهرداری بایستی تا دوماه آینده برنامه عملیاتی راهبردی و برنامه اقتصادی مدیریت پسماند را تنظیم کند تا جذابیت برای جذب سرمایه گذارداشته باشد افزود: مدیریت شیرابه نیز در دستور کار قرار گرفت تا از طریق فراخوان اشخاص حقوقی واجد صلاحیت برای سرمایه گذاری اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه در اولین کمیسیون محیط زیست موضوع حلقه دره مطرح شده  و اعتبار خوبی برای ساماندهی پسماند در نظر گرفته شده است، گفت:  متاسفانه درشهرداری کرج از سالهای گذشته به این موضوع توجه  نشده است  لذا شورای پنجم در حوزه محیط زیست بطور جد پیگیر ساماندهی آن است.

موضوع جمع آوری و دفن زباله در کلانشهر کرج به دلایل مختلف با نواقص وایراداتی همراه بوده و حرکت در مسیر مدیریت سنتی تبعات جبران ناپذیری را در ابعاد مختلف به وجود آورده است.

از یک سو منطقه ویژه اقتصادی پیام متاثر از مشکلات مرکز دفن زباله دچار چالش جدی در طرح توسعه خود شده واز سوی دیگر نوع دفن زباله ها شرایط را در مرکز استان البرز با بحران روبرو کرده است.

بنابراین در این شرایط راهی جز تغییر نگاه و روش مدیریت پسماند نداریم و حرکت با یک رویکرد جدید الزامی است.

به طور قطع می توان با اتخاذ روش هایی نوین در جمع آوری و مدیریت پسماند ضمن ایجاد درآمدهای پایدار از هدررفت منابع مالی مدیریت شهری پیشگیری کرد و بستری برای ایجاد اشتغال و ارتقا بهره وری مهیا کرد.

شهر کرج به عنوان یکی از کلانشهر های رو به رشد کشور چاره ای جز گام برداشتن در مسیر علمی و ضابطه مند مدیریت پسماند ندارد و باید با روش های سنتی موجود خیلی زود خداحافظی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.