همدان- رئیس اداره اورژانس هوایی کشور از ورود ۶ فروند بالگرد برای ارائه خدمات اورژانس هوایی در کشور خبر داد و گفت:‌ به زودی تمام استانهای کشور زیر خدمات اورژانس هوایی قرار می‌گیرند.

ورود ۶ فروند بالگرد اورژانس هوایی به کشور

به گزارش قدس آنلاین ، محمد سرور در سومین نشست هم‌اندیشی مسوولان پایگاه‌های اورژانس کشور در همدان با بیان اینکه هدف از تشکیل این همایش تحلیل عملکرد مبنی بر بررسی کیفیت کار گذشته و راه آینده است، اظهار کرد:‌ سال ۷۹ نخستین بالگرد هوایی اورژانس در تهران راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه با آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت، خدمات اورژانس هوایی به عنوان بسته طرح تحول سلامت در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت، گفت: سازمان اورژانس کشور مدیریت حوادث کشور و فوریت‌های پزشکی پیش‌بیمارستانی را بر عهده دارد و در این راستا به دنبال افزایش کیفیت ارائه خدمات است.

رئیس اداره اورژانس هوایی کشور با بیان اینکه یکی از خدمات ارزشمند در دنیا ارائه خدمات هوایی است، خاطرنشان کرد: به هر طریقی که بیمار به خدمات درمانی از طریق زمین دسترسی نداشته باشد، ضرورت اورژانس هوایی احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اورژانس بیمارستانی ۳ میلیون و ۲۸۸ هزار ماموریت توسط ۱۴ هزار نیرو در پایگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی انجام داد، افزود: در حوزه اورژانس هوایی از سال ۷۹ تا پایان سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۶۵ ماموریت به ثبت رسیده است.

سرور با بیان اینکه در این ماموریت‌ها ۱۹ هزار و۶۷۶ بیمار به مراکز درمانی منتقل شده‌اند، تصریح کرد:‌ قریب به ۵۶ درصد بیماران منتقل شده با آمبولانس هوایی مصدومین حوادث ترافیکی هستند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته به بیش از ۷۰۰ هزار بیمار و مصدوم ترافیکی خدمات ارائه شده است، افزود:‌ ایران نوزدهمین کشور جهان از لحاظ پهناوری است که این کشورها بر انتقال سریع بیمار به بیمارستان تمرکز دارند.

رئیس اداره اورژانس هوایی کشور با بیان اینکه آمبولانس هوایی یکی از عوامل اصلی برای کاهش سه تا چهار برابری مدت زمان رساندن بیمار به مراکز درمانی شناخته شده است، خاطرنشان کرد:‌ امروزه با کاهش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی زمان رساندن بیمار به مراکز درمانی توسط اورژانس هوایی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهای بلاخیز در جهان شناخته شده است، افزود: ایران دهمین کشور جهان و ششمین کشور آسیا از لحاظ حوادث غیرمترقبه به شمار می‌آید.

سرور با بیان اینکه یکی از معضلات جدی نظام سلامت در خصوص حوادث غیر مترقبه موضوع ارزیابی سریع در حوادث بود، گفت:‌ بالگردها از ابزارهای کارآمد در ارزیابی اولیه هستند که می‌توانند اطلاعات را سریع‌ انتقال تا پاسخ سریع نیز نسبت به حادثه داده شود.

وی با اشاره به اینکه آخرین حادثه‌ای که رخ داد زلزله چند شب پیش یاسوج بود که بالگردها توانستند به سرعت تکلیف نظام سلامت را نسبت به آن حادثه مشخص کنند، افزود: خوشبختانه در شهر همدان یکی از ۳۳ بالگرد هوایی کشور راه‌اندازی شده است.

رئیس اداره اورژانس هوایی کشور با بیان اینکه سال گذشته در استان همدان ۶۱ ماموریت هوایی انجام شده که ۷۰ بیمار به مراکز درمانی منتقل شده‌اند، تصریح کرد:‌ یکی از چالش‌های اساسی در حوزه خدمات اورژانس هوایی این بوده که خدمات بالگردی توسط بخش خصوصی، سازمان‌های نظامی و یا جمعیت هلال احمر و از طریق خرید خدمت انجام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت اخیراً تصمیم بر آن گرفت که بالگردهای تخصصی را از خارج وارد کشور کند تا خدمات تخصصی و بهینه ارائه شود، افزود:‌ این اقدام در حال انجام است و شرکتی توسط وزارت بهداشت شکل گرفته که در حال وارد کردن بالگردهای به‌روز هستند.

سرور از ورود ۶ فروند بالگرد برای ارائه خدمات اورژانس هوایی در کشور خبر داد و گفت:‌ این بالگردها به زودی افتتاح و به چرخه ماموریت‌های اورژانس کشور می‌پیوندند.

وی با بیان اینکه این بالگردها به‌روز هستند و خدمات از طریق تجهیزات  جدید  به صورت تخصصی از صحنه حادثه تا انتقال مصدوم به بیمارستان ارائه خواهد شد، افزود: در حال حاضر همکاران اورژانس هوایی خدمات تخصصی ارائه می‌دهند اما بالگردهای جدید بسیار چابک هستند که می‌توانند در محل‌های تنگ و کوچک فرود آیند تا خدمات بهتری ارائه شود.

رئیس اداره اورژانس هوایی کشور با تاکید به اینکه نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف داریم، گفت:‌ خدمات اورژانس هوایی نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات بهتر است.

وی با اشاره به اینکه نیاز به پدهایی در مناطق مختلف برای فرود بالگردها وجود دارد، افزود:‌ نیاز به همکاری شهرداری، وزارت راه شهرسازی و ... در ارائه خدمات است.

سرور با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳ فروند بالگرد در ۳۳ پایگاه کشور فعال است، گفت: تقریباً تمام استان‌ها جز چند استان دارای بالگرد هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از استانها به دلیل پهناوری دارای چند بالگرد هستند، خاطرنشان کرد: استانهایی که در حال حاضر بالگرد ندارند با مشکلاتی در تامین تجهیزات برای آنها مواجه بودیم که به زودی مشکلات برطرف می‌شود و شاهد ارائه خدمات اورژانس هوایی در این استانها نیز خواهیم بود.

رئیس اداره اورژانس هوایی کشور بیان کرد: به زودی تمام استان‌های کشور زیر پوشش خدمات اورژانس هوایی قرار خواهند گرفت و هیچ کشوری نخواهد بود که از این خدمت برخوردار نباشد.

منبع فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.