عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس به قدس آنلاین گفت: با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و احتمال خروج متعاقب ایران از برجام طی هفته‌های آینده، معقولانه است که عضویت ایران در FATF به کلی منتفی شود.

پس از خروج آمریکا از برجام به نفع کشور است که از FATF خارج شویم

قدس آنلاین - عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین» درباره وضعیت جمهوری اسلامی ایران در زمینه الحاق به کنوانسیون FATF و اینکه آیا کشورمان پس از خروج از برجام، همچنان پرونده پیوستن به این کنوانسیون را پیگیری میکند یا نه، گفت: لوایح و کنوانسیونهای بین‌المللی که دولت برای پیوستن به آنها اقدام کرده را باید از هم تفکیک کرد. کنوانسیون FATF ، قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، قانون مبارزه با پولشویی و معاهده پالرمو در رابطه با جرایم سازمان یافته فرا ملی، چهار طرحی است که دولت در پی اجرایی شدن قوانین آن در کشور است.

ابوالفضل ابوترابی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۶، قانون مبارزه با پولشویی را وضع کرد اما این قانون از نظر دولت ایراداتی داشت، از اینرو دولت لایحه‌ای را برای اصلاح این قانون به مجلس ارائه داد که مرتبط با عضویت کشور در کنوانسیون FATF و تکالیف و دستورالعمل‌های این کنوانسیون است و کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با آن مخالفت کرده بود. 

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس افزود: در شرایط موجود  که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و دیگر به تعهدات خود عمل نخواهد کرد پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون FATF  و قبول تعهدات و دستورالعمل‌های این کنوانسیون میتواند برای کشور بسیار خطر آفرین باشد. در حال حاضر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حال تحقیقات بیشتر درباره آثار و تبعات اجرای این کنوانسیون است.  

وی خاطر نشان کرد: معاهده بعدی، پالرموست که ایرادات ترجمهای داشت و به خاطر این ایرادات دوباره به کمیسیون قضائی برگشته است و ما با توجه به شرایط جدید و نتیجه مذاکرات دولت با اتحادیه اروپا درباره امکان حفظ برجام درباره آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

ابوترابی تصریح کرد: پرونده الحاق به کنوانسیون اصلی FATF هنوز در کمیسیون امنیت ملی مسکوت مانده و با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شد و احتمال دارد هفتههای آتی تصمیم جمهوری اسلامی مبنی بر خروج از برجام باشد، به نفع کشور است که عضویت ما در این کنوانسیون به کلی منتفی شود. پیوستن به کنوانسیون و پذیرش تعهدات آن میتواند خطری باشد که ما با دست خودمان آنرا ایجاد میکنیم.

وی گفت: خطر کنوانسیون  FATF از برجام بسیار بیشتر است. تصویب کنوانسیون FATF  به منزله پذیرش و تأیید تحریمهای ظالمانه غربیها برای ۲۲۰ شخصیت حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور است. این اقدام در واقع خفت بار ترین دستاورد ما در راستای تکمیل برجام خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.