۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 599879

اینکه بدون حمایت تلویحی آمریکا بتوان برجام را با اروپا ادامه داد، آن قدر بعید است که می‌شود کلمه محال را برای آن به کار برد.
ابتدا باید خط روایی عملکرد تحریم‌های آمریکا را تبیین کرد؛ تحریم‌های آمریکا به طور جدی به دو محل عملکرد بر می‌گردد؛ اول آنکه ارتباط کسی که مقررات تحریمی آمریکا را رعایت نکند، از چرخه دلار قطع می‌کند. دوم اینکه او را در محیط جغرافیایی آمریکا تحت پیگرد قرار می‌دهد. این دو موضوع جریمه نقدی نیستند که بشود آن‌ها را با یک صندوق ریسک پوشش داد.
وقتی می‌شنوید یک بانک اروپایی جریمه شده است، مقصود این نیست که تنبیهش جریمه است، بلکه به این معناست که وقتی می‌خواهد مجدداً به چرخه دلار بازگشت کند، او را جریمه نقدی می‌کنند. پس اساساً این طور نیست که بشود ماجرا را با یک صندوق مالی پوشش داد. موضوع دوم این است که جرایم می‌تواند بسیار بزرگ (در اندازه مبادلات بین ایران و اروپا باشد) آن وقت مطرح کردن یک صندوق حاشیه‌ای در اینجا به طریق اولی بی معناست.
ممکن است گفته شود که اگر یک نهاد درست کنیم که آن نهاد نخواهد با دلار کار کند و فقط با یورو فعالیت هایش را سامان ببخشد، همچنین کارمندانش نیز هیچ تصمیمی برای سفر به آمریکا نداشته باشند، این چه اشکالی دارد؟ در اینجا دونکته است که باید توجه کنیم:
درواقع جایی که بخواهد مخزن عملکردی ما باشد طرح و مسئله ما نیست، بلکه باید امکان انتقال از آن مخزن عملکردی یا هرچیزی که می‌خواهد باشد را به سایر بانک‌ها و حساب‌ها داشته باشیم. طبعاً شرکت‌های بزرگی که می‌خواهند همکار ما باشند، نمی‌خواهند یک حساب در بانک تحریم شده ما ایجاد کنند و ما ناچاریم یک راه برای انتقال پول از آن بانک تحریم شده به سایر محل‌ها ایجاد کنیم.
در چین با توجه به خصوصیات نژادی امکان ایجاد چنین اکو سیستمی در آن خیلی بیشتر است تا در اروپا و حتی اگر در اروپا ممکن هم باشد، بسیار طول می‌کشد. از طرف دیگر این حقیقت وجود دارد که ما فرضاً بتوانیم این اکوسیستم را در اروپا ایجاد کنیم، در نسل جدید تحریم‌های آمریکا، تحریم‌های کاتسا، اگر بانک مد نظر و ایزوله ما باقی هم بماند و فرض کنیم کار هم بکند (در نسل قدیم تحریم‌ها) تنبیه تحریم این بود که شما را از چرخه دلار حذف می‌کردند، اما در نسل جدید این است که خود شما را در بخشی از کاتسا نه در همه آن، در فهرست تحریم ویروسی می‌نشاند. آن وقت هر کسی هم که با ما کار کند، از چرخه دلار قطع می‌شود. این باز هم کار را دو مرحله سخت‌تر می‌کند.
در مجموع آنچه موجب می‌شود که بانک‌های اروپایی نتوانند از کار با دلار صرف‌نظر کنند، نقش بسیار مهم حساب‌های یورو - دلار در نظام مالی اروپا است و بخش مهمی از مبادلات یورو، قالبش قالب یورو- دلار است. بنابراین اگر کسی از قالب دلار حذف شود، فقط محدود به استفاده نکردن از دلار در معاملات نیست، بلکه مجوز مربوط به آن هم مطرح است؛ یعنی مجوز یورو - دلار وی نیز باطل می‌شود و نمی‌تواند ادامه کار بدهد. به همین دلایل اساساً تصور اینکه به لحاظ مالی ما می‌توانیم با اروپایی‌ها کار کنیم، خیلی بعید است. پس به دلایل متعدد دستیابی به برجام بدون آمریکا بسیار بعید به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.