مراسم رونمایی از دو کتاب شعر کودک و نوجوان رضوی با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان سرشناس کشور در مشهد برگزار شد.

روی موج باران ...

قدس آنلاین: مراسم رونمایی از دو کتاب شعر کودک و نوجوان رضوی با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان سرشناس کشور در مشهد برگزار شد.

مجموعه شعر نوجوان «روی موج باران» و مجموعه شعر کودک «تو خودت گل هستی» گزیده اشعار جمعی از شاعران ادبیات کودک و نوجوان کشور است که به همت حوزه هنری چاپ و منتشر شده است.

در مراسم رونمایی از این دو کتاب رضوی، بابک نیک طلب شاعر کودک و نوجوان که مسئولیت اصلی گردآوری آثار را به عهده داشته است، گفت: با لطف حضرت رضا علیه السلام، ماه رمضان سال 95 فراخوان این دو اثر از سوی حوزه هنری منتشر شد که از میان شمار زیادی از آثار رسیده، این دو مجموعه گزینش شد و پس از دو سال در آستانه ماه مبارک رمضان در مشهد مقدس رونمایی می‌شود. به گفته وی، این دو کتاب به نمایشگاه کتاب تهران هم رسیده است.

محمود پوروهاب، دیگر چهره سرشناس ادبیات کودک و نوجوان کشور نیز در این مراسم گفت: بعد از انقلاب اسلامی، مجموعه شعرهای مذهبی زیادی در حوزه کودک و نوجوان داشته‌ایم بخصوص در موضوعاتی مانند عاشورا؛ اما درباره برخی امامان مانند امام کاظم یا امام هادی علیهماالسلام شعرهای اندکی داریم.

پوروهاب افزود: شعرهای قدیمی، خیلی بسته، توصیفی، شعاری و دچار کلی گویی بود و جزئی نگری در این اشعار دیده نمیشد اما در کارهای دو دهه اخیر تفاوت‌هایی وجود دارد؛ «خود» شاعر در این کارها کاملاً حضور دارد و حضور «مخاطب» هم بخوبی حس میشود. شعرهای قدیمی، زبان قدمایی داشت اما این شعرها به وسیله اِلمان‌ها و تک تصویرها به سوژه می‌پردازند. این اتفاق در حال پیشرفت است و خوشبختانه حضور مخاطب در این آثار، خیلی پررنگ است و دیگر شاهد شعرهای تکبعدی نیستیم.

کمال شفیعی، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان اما از حال و هوای  خوب یک کار جمعی موفق سخن گفت و افزود: مشابه این دو اثر رضوی، آثاری برای امام حسین علیه السلام هم در حال گردآوری است. این حرکتی است که حوزه هنری کودک و نوجوان با همت آقای رضایی کلید زده و دیگر فقط از کانون پرورش فکری انتظار نداریم که در حوزه کودک و نوجوان کار کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از شاعران کشور بخصوص استعدادهای جوان در حال همکاری با حوزه هنری هستند و ادبیات در حال تمرکز زدایی از پایتخت است. وی افزود: امروز این مژده را در جوار حرم ثامن الحجج(ع)  میدهیم که مجموعه سی شعر سی شاعر نیز در حال شکل گرفتن است. اگرچه بسیاری افراد خوشبین نبودند و می‌گفتند کار گروهی در ایران قابل انجام نیست ولی این تجربه موفق خلاف آن را ثابت کرد.

در این مراسم، سید صادق رضایی رییس حوزه هنری کودک و نوجوان نیز با تشکر از همراهی بنیاد بینالمللی امام رضا علیه السلام، گفت: این لطف امام رضا علیه السلام بود که این دو کتاب با حضور شاعران در مشهد مقدس رونمایی شود.

رضایی با بیان اینکه هنرهای ما ویژگی خاصشان مردمی بودن است، افزود: هنرمندان ایرانی بصورت درونی وقتی به خلق آثار میپردازند بهترینش را تقدیم به امام رضا علیه السلام می‌کنند که صاحب و مالک این کشور هستند. امام رضا علیه السلام هم به شعر خوب علاقه داشتند و به شاعران اهل بیت(ع) صله می‌دادند و امروز جا دارد که این شاعران صله اشعار خوبشان را از امام رضا علیه السلام بگیرند.

رضایی با اشاره به تلاشها برای توسعه برنامه سی شعر و سی شاعر در سه حوزه خردسال، کودک و نوجوان، از حمایت حوزه هنری از پایان نامه‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان در آینده ارائه خواهد شد خبر داد.

محمود برازش مدیر بنیاد بینالمللی امام رضا علیه السلام نیز با تأکید بر آموزش اخلاق اهل بیتی و اسلامی به کودکان، برای همکاری این بنیاد در تولید آثار فاخر در این حوزه اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است در مراسم رونمایی از دو مجموعه شعر «روی موج باران» و «تو خودت گل هستی» که نام هر دو مجموعه برگرفته از آثار منیره هاشمی شاعر مشهدی است، چهرههای شاخصی از چهار قطب ادبیات کودک و نوجوان کشور یعنی تهران، مشهد، قم و همدان حضور داشتند که شماری به شعرخوانی پرداختند. چهرههایی از جمله بابک نیک طلب، محمود پوروهاب، حسن دولت آبادی، کمال شفیعی، عباسعلی سپاهی یونسی، لیلا خیامی، منیره هاشمی، فاطمه سالاروند، طیبه شامانی، حبیب نظاری، محمد صارمی، مریم زرنشان، مریم زندی، و اکرمالسادات هاشمی پور.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.