وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با یک نشریه آلمانی در انتقاد از اقدام آمریکا در خروج یک جانبه از توافق هسته‌ای و در نظر نگرفتن منافع دیگر شرکا اعلام کرد که برلین آمادگی دارد در صورت لزوم علاوه بر مذاکره برای موضع خود بجنگد.

ماس: آماده‌ایم برای مواضعمان در زمینه برجام بجنگیم

به گزارش قدس آنلاین، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان از اقدام یک‌جانبه آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و چنین اقدامی را گامی منفی در روابط فراآتلانتیک میان آلمان و واشنگتن ارزیابی کرد.

وی در این مورد گفت که آمریکا نشان داد که تمایل بسیار کمی برای اجرای خواست هم پیمانان خود دارد. وی گفت: «تحولاتی که در آمریکا در جریان است، روابط فراآتلانتیک را تحت تاثیر قرار داده است. وی گفت که آلمان از تحولاتی که در حال رخ دادن بود، پیش از آن سه‌شنبه شب ناامید کننده، آگاه بود.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که برلین در شرایطی که منافع آلمان در میان باشد، سیاست سختی را دربرابر آمریکا در پیش خواهد گرفت و افزود: «ما آمادگی داریم که مذاکره کنیم، گفت‌وگو کنیم و حتی اگر ضرورت داشته باشد برای مواضع‌مان بجنگیم و این موضوع نه فقط به کاخ سفید بلکه به تمامی سطوح مربوط می‌شود. »

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.