اصفهان- استاندار اصفهان گفت: برای توجه و رسیدگی ویژه به مشکل کشاورزان آسیب دیده از کم‌آبی، برنامه‌های ویژه‌ای از جمله ایجاد کانون های تصمیم گیری، ایجاد منابع لازم، برقراری مدیریت واحد و ویژه و نگاه پروژه ای به مسائل در دستور کار قرار گرفته است.

راهکارهای ویژه برای رسیدگی ویژه به مشکل کشاورزان آسیب دیده از کم آبی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، محسن مهرعلیزاده در آیین احداث و کلنگ زنی دو طرح بزرگ گلخانه ای و پرورش شترمرغ در شرق استان اصفهان در روستای برسیان در نزدیکی شهر ورزنه اظهارداشت: با اجرای طرح های سازگاری با کم آبی که در راستای مقابله با خشکسالی و کم آبی در دستور کار مدیریت استان قرار گرفته است، ۶۳ هزار نفر اشتغال پایدار در مناطق مختلف استان اصفهان بویژه شرق اصفهان که به دلیل کمبود آب، کشاورزی منطقه را با مشکل مواجه کرده، ایجاد می شود.
مهرعلیزاده با بیان اینکه این برنامه شامل طرح هایی از جمله صنایع تکمیلی، صنایع مربوط به بخش کشاورزی و صنایع دستی است، تصریح کرد: بر اساس برآورد صورت گرفته، اجرای آن به ۷ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و همچنین ارائه تسهیلات دولتی و بانکی تامین مالی و اجرا می شود.
محسن مهرعلیزاده با اشاره به اینکه برای توجه و رسیدگی ویژه به مشکل کشاورزان آسیب دیده از کم آبی، چند محور در دستور کار قرار گرفته است؛ تصریح کرد: این محورها شامل ایجاد کانون های تصمیم گیری، ایجاد منابع لازم، برقراری مدیریت واحد و ویژه و نگاه پروژه ای به مسائل است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه طرح جامع اشتغال پایدار در مناطق کم آب اصفهان اجرا می شود، افزود: این طرح برای مقابله با خشکسالی در مناطق آسیب دیده در اثر کم آبی در استان اصفهان اجرا خواهد شد.
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه علاوه بر کارگروه سازگاری با کم آبی و طرح جامع اشتغال یک مدیریت واحد در استانداری اصفهان برای رسیدگی ویژه به مشکل کشاورزان تعریف شده است، اظهارداشت: سید محسن سجاد فرماندار سابق شهرستان لنجان مسئولیت این مدیریت واحد را بر عهده دارد.
استاندار اصفهان به روند کاهشی آب در طول ۴۰ سال گذشته اشاره کرد و یادآوری شد: کاهش منابع آبی در روستا منجر به مهاجرت مردم بویژه شرق اصفهان به شهرها شد بطوری که اکنون جمعیت روستاها به زیر ۱۵ درصد رسیده است و اگر کارها با تدبیر انجام نگیرد بی شک شرایط به همین شکل ادامه پیدا کرده و بدتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه کشاورزی فقط به کاشت برنج و گندم و آبیاری غرقابی خلاصه نمی شود، اظهارداشت: ایجاد و توسعه گلخانه ها، پرورش قارچ، پرورش شترمرغ که با صرف یک دهم آب نسبت به شرایط عادی انجام می شود باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
استاندر اصفهان با تاکید بر سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی، اظهارکرد: سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی ارجح تر، مطمئن تر و پایدار تر از سرمایه گذاری و اجرای طرح ها توسط دولت است ودولت باید در ارائه تسهیلات ارزان قیمت، حمایت بخش خصوصی و تسهیل روال کار این بخش، بصورت برنامه ای اقدام کند.
محسن مهرعلیزاده در پایان با اشاره به اجرای عملیات آسفالت جاده منتهی به مجتمع کشت و صنعت در ورزنه که امروز کلنگ زنی شد، اظهار داشت: طول این جاده یکهزار و ۸۰۰ متر است و عملیات آسفالت آن از فردا آغاز می شود.
گفتنی است با حضور استاندار اصفهان، برخی از مدیران استانی و جمعی از مردم و کشاورزان روستای برسیان واقع در شرق اصفهان، مجتمع کشت و صنعت مینو دشت برسیان شامل دو طرح پرورش شترمرغ و گلخانه مدرن (هیدروپونیک) کشت بدون خاک با سیکل بسته، کلنگ زنی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.