برنامه مطالعاتی احیای ۱۰ بافت تاریخی شهری خراسان رضوی آغاز شده است.

شناسایی ۱۰ بافت تاریخی شهری خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین،  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضویگفت: احیا، بازسازی و مرمت این ۱۰بافت شهری تاریخی  مربوط به شهرستان هایی چون نیشابور، بجستان، مه ولات، تربت حیدریه، کلات و گناباد در دستور کار قرار گرفته است.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: این بافتها که از قدمت تاریخی و معماری ارزشمندی برخوردار است شناسایی، انتخاب و در برنامه مطالعاتی قرار گرفته است  و با اجرای برنامه عملیاتی احیا و حفاظت، بزودی برای بازدید گردشگران و علاقه مندان به میراث فرهنگی معرفی می شود.

وی گفت: امروزه در بخشی از شهرهای تاریخی  خراسان رضوی هنوز بافت های تاریخی هویت دار و کهن وجود دارد که در این ارتباط می توان به بافت تاریخی سبزوار، نیشابور، خواف، تایباد، لطف آباد، بجستان و کلات اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: خانه های تاریخی قلب تپنده و حیاتی بافت های تاریخی و کهن شهری  و در کنار دیگر عناصر فعال در محلات قدیمی از جمله مغازه و حمام زنجیره ای از فرهنگ و هویت مردم را نشان می دهند.

مکرمی فر گفت: هم اکنون در خراسان رضوی بیش از ۷۰ خانه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد که ۳۹  خانه از این تعداد مربوط به شهر مشهد است.

وی افزود: مشهد با این تعداد خانه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، بیشترین خانه های تاریخی خراسان رضوی را دارد.

بیش از ۱۵۰۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی مربوط به خراسان رضوی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.