اصفهان- استاندار اصفهان گفت: سال ۹۷ سخت ترین سال آبی در طول ۱۰۰ سال گذشته است، اما مردم می‌توانند با ۲۵ درصد صرفه جویی در مصرف آب از قطعی آب در تابستان جلوگیری کنند.

سال ۹۷ سخت ترین سال آبی در طول ۱۰۰ سال گذشته است

محسن مهرعلیزاده در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به اجرای طرح تونل سوم کوهرنگ اشاره و اظهارکرد: اجرای این طرح ازسال ۷۲ آغازشده و تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی تصریح کرد: تاکنون از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه مورد نیاز اجرای طرح تونل سوم کوهرنگ، سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی محقق شده است.

استاندار اصفهان با انتقاد از روش های اشتباه غرق آبی در آبیاری های استان، تصریح کرد: با توجه به شرایط بحران کم آبی باید الگوهای کشت و آبیاری تغییر می کرد، اما در این زمینه آنچنان که شایسته است کار نشد و ما در حال جبران هستیم.

وی ادامه داد: عده ای مباحثی مطرح می کنند که به عنوان مثال صنایع آب بری همچون فولاد و ذوب آهن باید در نزدیکی شهرهایی که همجوار با منایع آبی عظیم بودند، احداث می شد، من نیز با این موضوع که فولاد می توانست اینجا احداث نشود موافقم اما اینکه آب  زیادی مصرف می کند را قبول ندارم.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: دو صنعت فولاد مبارکه و ذوب آهن سالانه ۴۷ میلیون متر مکعب آب مصرف می کنند که درصد بسیار پایینی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کل آب ذخیره سد زاینده رود ۴۰۰ میلیون متر مکعب است که با صرفه جویی ۲۵ درصدی دو صنعت فولاد و ذوب آهن، مصرف سالانه آنها حداکثر ۴۰ میلیون متر مکعب خواهد بود، افزود: سهیمه فعلی آب شرب استان یزد از زاینده رود نزدیک ۶۰ میلیون متر مکعب است که با تدابیر اتخاذ شده قرار بر این شده  یزد هم ۴۸ میلیون متر مکعب آب استفاده کند، از این رو با احتساب آب مصرفی این دو صنعت و یزد که در مجموع حدود ۹۰ میلیون متر مکعب از ۴۰۰ میلیون مترمکعب خواهد بود، آنچه باقی می ماند آب شرب اصفهان است؛ لذا ۳۲۰ میلیون مترمکعب نیز برای آب شرب اصفهان در نظر گرفته می شود.

صنایع جایگزین کشاورزی

استاندار اصفهان ادامه داد: این روزها کشاورزان در حالی صحبت از حقابه مطرح می کنند که در حال حاضر آب مورد نیاز برای شرب نیز به سختی تأمین می شود.

وی اظهارکرد: در گذشته بر اساس طومار شیخ بهایی میزان آبی به عنوان حقابه برای کشت کشاورزان در نظر گرفته می شد آن هم با نبود صنعت در آن زمان و جمعیت ۳۰۰ هزاری نفری اصفهان که برای کشاورزان بسیار خوب بوده است، اما در حال حاضر شهر اصفهان بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد  و با توجه به کاهش ملموس بارش ها تامین حقابه کشاورزان میسر نیست.

مهرعلیزاده راهکارهای تأمین معیشت کشاورزان را استفاده از پساب برای کشاورزی و کشت جایگزین با الگوهای صحیح آبیاری خواند و ادامه داد: در صدد هستیم صنایع را برای حفظ اشتغال در مناطق مختلف جایگزین کشاورزی کنیم.

وی تاکید کرد: سال ۹۷ سخت ترین سال آبی در طول ۱۰۰ سال گذشته است، اما مردم می‌توانند با  ۲۵ درصد صرفه جویی در مصرف آب از قطعی آب در تابستان جلوگیری کنند.

استاندار اصفهان با اشاره به طرح های کوتاه مدت ۹ تا ۱۲ ماهه برای کمک به معیشت کشاورزان آسیب دیده از کم آبی، تصریح کرد: یک طرح زمانبر نیز در این راستا با عنوان طرح جمع آوری و تصفیه پساب تعریف شده که سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای موظف به اجرای هر چه سریعتر آن شده، چرا که منابع و اعتبارات مورد نیاز آن تأمین شده است.

وی با بیان اینکه پل ارتباطی مسئولان و مردم باید از طریق تفاهم های دو جانبه ایجاد شود، تاکید کرد: وظیفه دولت و حاکمیت این است که آنچه دارد را در اختیار مردم قرار دهد و معیشت مردم را تامین کند.

مهرعلیزاده ازمردم استان اصفهان خواست با مدیریت مصرف آب و صرفه جویی کمک کنند تا سخت ترین سال آبی طی ۱۰۰ سال گذشته به نحو مطلوب پشت سر گذاشته شود.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.