جامعه:گرچه مصرف آنتی بیوتیک ها طی ۹۰ سال گذشته توانسته جان بسیاری از مردم جهان را نجات دهد اما امروزه به دلیل مصرف بی رویه به عنوان عاملی برای نابودی انسان ها بدل شده است.

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و تبعات آن در ایران

قدس آنلاین-گرچه مصرف آنتی بیوتیک ها طی ۹۰ سال گذشته توانسته جان بسیاری از مردم جهان را نجات  دهد اما امروزه به دلیل مصرف بی رویه به عنوان عاملی برای نابودی انسان ها بدل شده است. چنانکه هرساله بیش از ده میلیون نفر به دلیل مقاومت آنتی بیوتیک جان خود را از دست می دهند. همچنین پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ اصلی‌ترین عامل مرگ در انسان عفونت‌های مقاوم به دارو باشد. البته در کشور ما نیز به دلیل مصرف بی ضابطه آنتی بیوتیک ها وضعیت مقاومت به این داروها حائز توجه است. چرا که در سال های اخیر محققان تأکید داشته اند که میزان مصرف آنتی بیوتیک در ایران چندین برابر استانداردهای جهانی است. این در شرایطی است که گرچه بنابر گفته سازمان بهداشت جهانی، استاندارد آنتی‌بیوتیک در نسخه‌ها باید کمتر از ۲۰ درصد باشد، این میزان در کشور ما حدود ۵۰ درصد گزارش می شود.

دکترفرحناک اسدی، استاد دانشگاه راش شیکاگو با هشدار نسبت  به عوارض مصرف بی رویه، نا به جا و طولانی مدت این داروها  به خبرنگار ما می گوید: این روند سبب جهش ژنی در میکروب ها و تولید میکروب های نوپدید شده و مقاومت به آنتی بیوتیک را تقویت می کند. چنانکه اطفالی که درگذشته به عارضه عفونت ادراری مبتلا می شدند به مدت یک سال تحت درمان با آنتی بیوتیک قرارمی گرفتند. این درحالیست که بنابر بررسی های صورت گرفته معلوم شد این رویه درمان منجر به مقاومت به آنتی بیوتیک شده و عوارض جانبی را برای اطفال مبتلا به دنبال  دارد.

وی همچنین می افزاید: برای اصلاح این رویه و کاهش روند عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها باید در نوع انتخاب این داروها دقت نظر  داشت. چراکه هر بیماری آنتی بیوتیک خاصی را می طلبد. چنانکه بهترین دارو برای یک گلو درد ساده که اغلب ناشی از «استرپتوکوک» است مصرف «پنی سیلین» است اما  اغلب پزشکان «آموکسی سیلین» یا «آمپی سیلین» را تجویز می کنند. درحالی که این امر می تواند عوارضی داشته  و اثرگذاری کافی را دارو را تحت تأثیر قرار دهد.

این استاد ممتاز دانشگاه راش در پاسخ به این که شنیده می شود «نباید در بیماری های ساده عفونی همانند گلو درد آنتی بیوتیک مصرف کرد»، تصریح می کند: اگر گلودرد ویروسی باشد نباید آنتی بیوتیک تجویز کرد اما اگر زمینه باکتریایی دارد باید آنتی بیوتیک مصرف شود. چراکه با عدم درمان به موقع  و مؤثراین گونه گلوددرها؛ بیماران در آینده به نارسایی های قلبی و کلیه مبتلا می شوند. از همین رو برای تشخیص نوع گلودردها طی آزمایش ساده ای این قضیه شناسایی شده و درمان انجام می شود. البته نکته جدی اینجاست که  بیماران برای پیشگیری از مقاومت به درمان آنتی بیوتیک ها باید از مصرف خودسرانه، طولانی مدت، بی رویه ، نابه جا و غیر اصولی این داروها پرهیز کنند. چرا که تداوم اینگونه مصرف دارو نه تنها منجر به درمان نشده که امراض و عوارض دیگری را درپی دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.