اصفهان- همه ساله در آستانه ماه مبارک رمضان قیمت برخی از کالاهای مصرفی افزایش پیدا می‌کند، کارشناسان بازار معتقدند اگر نظارت ها افزایش پیدا نکند، با افزایش تقاضا در ماه میهمانی خدا، امکان تشدید قیمت‌ها وجود دارد.

افزایش چراغ خاموش قیمت‌ها

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: در حالی که پایان این هفته ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود که بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی در یک سال منتهی به هفته اول اردیبهشت ماه گوشت گوسفندی ۲۱ درصد، گوشت گوساله ۱۵ درصد، چای ۲۱ درصد گران شده و تخم مرغ با ۵۴ درصد پیشتاز گرانی‌ها بوده است.

سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کنندگان این افزایش قیمت‌ها را غیر قانونی اعلام کرده است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های مرغ تخم‌گذار استان اصفهان می گوید: با توجه به وضعیت تولید و افزایش مصرف در آستانه ماه رمضان می‌توان تا حدودی افزایش قیمت‌ها را تا پایان هفته پیش‌بینی کرد.

سیدشهاب الدین افضل با بیان اینکه نرخ تخم مرغ در ماه رمضان ثبات نسبی خواهد داشت، ابراز امیدواری می‌کند: مسئولان کنترل قیمت نهاده‌ها را در دستور کار قرار دهند تا شاهد قیمت‌های منطقی در بازار عرضه باشیم.

این روزها قیمت مرغ نوسانات زیادی دارد، هر چند «مهدی یوسف خانی» رییس اتحادیه پرنده و ماهی اصفهان از عرضه مرغ با قیمت ۸۲۰۰ تومان در ماه  رمضان خبر داده، اما احتمال دارد به دلیل زیان این صنعت قیمت تا ۸۵۰۰ تومان نیز افزایش پیدا کند.

قیمت برنج داخلی نیز قد کشیده است، به طوری که رییس انجمن برنج ایران گفته قیمت برنج درجه یک ایرانی بدون ناخالصی در شمال کشور ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است اما به شهرهای بزرگ که می رسد همه چیز بستگی به انصاف فروشنده دارد.

جمیل علی‌زاده اظهارکرده که متأسفانه برخی سودجویان ماه‌های رمضان ومحرم و ایام نوروز را بهانه‌ای برای افزایش قیمت قرار می دهند، به همین دلیل قیمت عرضه برنج بسیار بیشتر از آن چه که اعلام می شود، است، یعنی نظارت بر عرضه برنج بسیار کمرنگ است.

در حالی که گفته می شود قیمت ها در پایگاه اطلاع رسانی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده در حال به روز رسانی است، افزایش قیمت کالاها به صورت چراغ خاموش آغاز شده است.

افزایش جهانی قیمت نهاده‌ها و زیان تولیدکنندگان دام

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان اصفهان درباره علل افزایش قیمت گوشت به خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: متأسفانه با توجه به خشکسالی‌های اخیر، در ارتباط با تامین دام سبک(گوسفند) با مشکلاتی مواجه بوده ایم، البته افزایش جهانی قیمت نهاده‌ها و قیمت ارز نیز بی تأثیر نبوده و باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شده است.

امیر حسین افیونی ادامه می‌دهد: با توجه به تمهیدات اتخاذ شده، از افزایش بی رویه قیمت گوشت جلوگیری شده اما اذعان داریم که این اقدامات کافی نیست.

وی از واردات لاشه گوشت گوسفندی گرم و گوشت منجمد تحت برندهای بهداشتی به کشور خبر داده و تصریح می کند: این واردات توانسته تا حدودی قیمت‌ها را کنترل کند، همچنین تمهیداتی دیده شده تا در ماه رمضان عرضه دو برابر شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر گوشت با کیفیت وارداتی با قیمت کیلویی ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان در بازارهای روز کوثر اصفهان به فروش می رسد، تاکید می کند: این گوشت با کیفیت بوده و تحت نظارت دامپزشکی کشور توزیع می‌شود.

وی می‌افزاید: دام سبک بر خلاف دام سنگین وابسته به علوفه است و با توجه به خشکسالی های اخیر استان و کشور، تاثیرات آن به صورت تجمعی در سال ۹۶ و ۹۷ خود را نشان داده و می‌دهد، البته در سال جاری افزایش جهانی نهاده ها و ارز این تاثیر را بیشتر نمایان کرده است.

افیونی در ارتباط با قیمت مرغ اظهار می‌کند: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که برای تولید جوجه یک روزه و بالتبع آن پرورش مرغ انجام شده، در این بخش بازار خوبی و آرامی را داریم، جوجه‌ریزی‌های مناسبی برای تامین مرغ ماه‌رمضان انجام شده و مشکلی به لحاظ تامین نیاز بازار نداریم.

وی تاکید می کند: مشکلی برای فراوانی گوشت مرغ نداریم، حتی قیمت این محصول۲۰ درصد نسبت به دو ماه گذشته کاهش داشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان اصفهان می گوید: با توجه به افزایش قیمت ارز و قیمت جهانی نهاده‌ها، برای تولیدکننده بهره اقتصادی وجود ندارد چرا که پس از جوجهریزی به ناگهان با افزایش قیمت نهاده‌های وارداتی طیور مواجه شدند.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر حتی یک کیلوگرم واردات مرغ منجمد انجام نشده است، تصریح می‌کند: در استان اصفهان بیش از ۳ هزار تن ذخیره مرغ منجمد از تولیدات همین استان وجود دارد که برای ماه رمضان و طرح ضیافت ۸۰۰ تن در نظر گرفته شده است.

تشدید کنترل و نظارت‌ها در ماه رمضان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان به نمایندگی از کمیسیون تنظیم بازار استان در پاسخ به این سؤال که چه اقلامی از کالاهای اساسی و از هر کدام به چه میزان برای ماه مبارک رمضان به جهت تنظیم بازار در استان تامین شده است؟ اظهارمی کند: در ایامی همچون ماه رمضان ستاد تنظیم بازار از سوی دولت تشکیل می شود، در واقع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را دولت تأمین کرده و دستورات لازم برای تشکیل جلسات ستاد تنظیم بازار و اتخاذ تمهیدات لازم برای معیشت آسان مردم را داشته است.

محمد علی شجاعی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین تصریح می‌کند: در ماه مبارک رمضان همانند سایر نقاط کشور توزیع گسترده اقلامی همچون برنج، شکر، روغن نباتی، مرغ منجمد و گوشت را در شبکه های توزیع خواهیم داشت.

وی می‌افزاید: توزیع و تامین اقلام مورد نیاز مردم در ایام نوروز به خوبی صورت گرفت که امیدواریم در ماه رمضان نیز توزیع اقلام را با کمک سازمان صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف به خوبی انجام دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز ادامه می‌دهد: به واسطه افزایش قیمت نهاده‌ها ناچار به افزایش قیمت گوشت قرمز شدیم.

وی در خصوص افزایش قیمت لبنیات در استان که بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تومان شیر و دیگر محصولات لبنی افزایش یافته است، می‌گوید: در استان مجوز هیچ‌گونه افزایش قیمتی صادر نشده و چنانچه واحدهای تولیدی لبنیات خودسرانه قیمت محصولات را افزایش داده باشند، با این گرانفروشی‌ها برخورد قانونی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: بازرسی اصناف و تعزیرات حکومتی افزایش قیمت‌ها را پیگیری و نتیجه برخوردهای انجام شده را به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد زیرا معتقدیم مردم برای معیشت خود باید آرامش خاطر داشته باشند.

شجاعی از تشدید کنترل و نظارت‌ها در ماه رمضان برای جلوگیری از سوء استفاده‌های برخی واحدهای صنفی متخلف خبر داده و اظهارمی‌کند: در این بازرسی‌ها واحد صنفی متخلف شناسایی و با تخلفات انجام شده برخورد می‌شود.

اشد مجازات برای واحدهای صنفی متخلف

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین تاکید می‌کند: تعزیرات حکومتی در راستای اجرای «طرح نظارتی ضیافت» ویژه ماه مبارک رمضان، در قالب گشت‌های مشترک با همکاری اتاق اصناف و سازمان صنعت معدن و تجارت وسایر دستگاه ها همچون جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و دامپزشکی فعالیت های واحدهای صنفی توزیعی و تولیدی را رصد می کند.

غلامرضا صالحی تصریح می‌کند: در صورت مشاهده تخلفات گرانفروشی یا کم فروشی، تعزیرات حکومتی اشد مجازات را برای واحدهای صنفی متخلف اعمال می‌کنیم.

وی در خصوص افزایش قیمت لبنیات، اظهارمی‌کند: هر صنفی که اعم از لبنیات یا صنف‌های دیگر که اقدام به افزایش خودسرانه قیمت کرده باشد، در اسرع زمان در قالب گشت مشترک فعالیت آنها را رصد و با تخلفات صورت گرفته برخورد قاطعانه خواهیم کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان می‌افزاید: پیش نیاز ورود تعزیرات به بازار این است که اتاق اصناف و سازمان صنعت معدن و تجارت به عنوان مرجعی که وظیفه تنظیم فرم شکایت را دارند، این فرم را تنظیم کرده و به تعزیرات ارسال کنند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص حل نشدن مشکل درج قیمت محصولات توسط متصدیان برخی از واحدهای صنفی، می‌گوید: درج نکردن قیمت‌ها هنوز ریشه‌ای حل نشده و بالاترین فراوانی تخلف را دارد.

صالحی می‌افزاید: در سیستم توزیع، اشکالات زیادی وجود دارد که باید با محوریت سازمان صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف این مشکلات برطرف شود.

وی تاکید می‌کند: مردم برای ارایه شکایات از تخلفات صنفی می‌توانند با سامانه ۱۲۴ سازمان بازرگانی یا سامانه ۳۰۰۰۹۶۵۱ سازمان تعزیرات ارتباط برقرار کنند.

به گزارش قدس آنلاین، همه ساله علیرغم تاکیدات مکرر مسئولان در آستانه ماه  رمضان مبنی بر کنترل بازار و رسیدگی به تخلفات گران فروشی، باز هم مردم با این گرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و دل خوشی از نظارت‌های به اصطلاح «شدت‌یافته و مستمر» مسئولان ندارند.

تلاطم قیمت‌ها در آستانه ماه رمضان لزوم افزایش نظارت‌ها را گوشزد می کند که امیدواریم امسال نظارت‌ها بر کیفیت و قیمت کالاها در این ماه  رنگ و بوی جدی‌تری به خود بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.