۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 600224

 انتخابات پارلمانی عراق در حالی برگزار شد که مردم این کشور نسبت به دورنمای تشکیل یک دولت فراگیر ملی برای برون رفت عراق از بحران‌های داخلی بشدت ابراز تردید می‌کنند.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که مردم عراق طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش خدمات عمومی و رفاهی و افزایش نا امنی‌ها در این کشور امید خود را نسبت به آینده‌ای روشن از دست داده‌اند. 
دولت حیدر العبادی که طی سه سال اخیر بشدت سرگرم مقابله با گروهک تروریستی داعش بود نتوانست در ارائه خدمات رفاهی و عمومی به مردم عراق موفقیتی کسب کند. ناکامی دولت حیدر العبادی در خدمت رسانی به مناطق محروم موجب شد تا حجم مشارکت عمومی در انتخابات پارلمانی ۲۲ اردیبهشت جاری از ۶۰ درصد در انتخابات گذشته به ۵۲/۴۴ درصد کاهش یابد. 
اما موفقیت میدانی و امنیتی دولت حیدر العبادی نخست وزیر عراق در سرکوب داعش و پاکسازی موصل از وجود این گروهک تروریستی خطرناک به افزایش محبوبیت جریان «النصر» منجر شد. بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا ائتلاف «النصر» وابسته به حیدر العبادی تا کنون بیشترین آرا را کسب کرده و شانس حیدر العبادی برای باقی ماندن در پست نخست وزیری بسیار بالاست. 
جریان «السائرون» به رهبری مقتدی صدر در رده دوم، فهرست دولت قانون به رهبری نوری المالکی در رده سوم، جریان «الفتح المبین» به رهبری هادی العامری از فرماندهان ارشد الحشد الشعبی در رده چهارم و حزب «الحکمه» به رهبری سید عمار حکیم در رده بعدی قرار دارد. 
اگر چه در نخستین ساعات رأی گیری جریان الفتح پیشتاز انتخابات بود، اما ناگهان همه گمانه زنی‌ها تغییر یافت و این جنبش مردمی تازه تأسیس که جایگاه مهمی در میان شیعیان جنوب و فرات میانه دارد در رده چهارم قرار گرفت. 
هر چند هیئت کمیساریای عالی انتخابات عراق یک سازمان مستقل است، اما به نظر می‌رسد برخی از قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای تلاش دارند تا جریان الفتح المبین را که به الحشد الشعبی نزدیک است، از عرصه‌های سیاسی حذف کنند. احزاب سنتی اقلیم کردستان عراق به ترتیب حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی بیشترین آرا و اتحادیه میهنی در رده دوم، جریان «نسل جدید» و التغییر و عدالت در رده‌های بعدی قرار دارند. 
آنچه مسلم است پارلمان ۳۲۸ نفره عراق در انتخابات ۲۲ اردیبهشت برای تشکیل یک دولت ائتلافی با چالش‌های جدی مواجه خواهد بود زیرا ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی به تنهایی قادر به تشکیل یک دولت نخواهد بود. 
حضور قدرتمندانه جریان السائرون به رهبری مقتدی صدر در پارلمان آینده عراق توازن سیاسی را در دولت و پارلمان برهم خواهد زد، زیرا سیاست‌های جریان صدر غیر قابل پیش بینی است. 
نزدیکی مقتدی صدر به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و دور شدن جریان مقتدی صدر از حوزه شیعیان جنوب و فرات میانه این نگرانی را بوجود آورده که ممکن است مقتدی صدر به عاملی برای اجرایی شدن سیاست‌های عربستان در عراق تبدیل شود. 
بنابراین جریان صدر در آینده تلاش خواهد کرد تا سهم بیشتری از دولت ائتلافی آینده عراق داشته باشد که این امر تشکیل دولت ائتلافی را در یک فرایند زمانی کوتاه با مشکل مواجه خواهد ساخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.