یزد - رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان گفت : یک هزار ۸۵۰ نوزاد در سال گذشته مورد غربالگری شنوایی قرارگرفتند که از این تعداد، ۲۶۴ نوزاد با مشکل شک به وجود شنوایی شناسایی و برای پیگیری تشخیصی تکمیلی و مداوا به مراکز درمانی تخصصی معرفی شدند.

غربالگری شنوایی  یک هزار ۸۵۰ نوزاد اردکانی

امیر ولی عضدزاده درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: نقص شنوایی شایع‌ترین اختلال مادرزادی در بدو تولد است که در بیش از ۵۰ درصد موارد علت ژنتیکی دارد.

وی افزود: نقایص شنوایی عوارض و تبعات  گسترده ای مانند  اختلالات گفتاری ، زبانی ، روانی ، اجتماعی ، شغلی و ... داشته و بار مالی  بسیار زیادی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند و تنها در سنین طلایی و قبل از ۲ سالگی قابل تشخیص و درمان است.

عضد زاده تصریح کرد: در طرح غربالگری شنوایی، نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص از بیمارستان ، توسط شنوایی سنج طرف قرارداد با بهزیستی مستقردربیمارستان این شهرستان سنجش شده و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی سنجی معرفی و در سه مرحله مورد پیگیری تشخیصی و درمانی  قرار می گیرند.

این مسئول با بیان اینکه ۱۰۰ درصد موالید دراین شهرستان تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار دارند، خاطرنشان ساخت: کارشناس شنوایی سنج موارد مشکوک به شنوایی را در طی یک دوره یک ماهه مورد بازبینی قرار می دهند و در صورتی که درمان نشوند به مراکز درمانی تخصصی تر برای درمان دقیق تر معرفی می نمایند.

وی افزود: بهزیستی شهرستان اردکان علاوه بر تحویل دستگاه شنوایی سنجی به مجریان طرح غربالگری ، در پرداخت کمک هزینه عمل جراحی کاشت حلزون برای کودکان بیمار نیازمند را متقبل می شود.

این مسئول ادامه داد: ارائه خدمات شنوایی (سمعک ، باتری) ، آموزش‌های تربیت شنیداری و  گفتار درمانی به فرزندان و اطرافیان ناشنوایان برای کیفیت بهتر زندگی از دیگر خدمات بهزیستی  به این قشر از جامعه است.

عضد زاده خاطر نشان ساخت : در حال حاضر ۱۷۹ ناشنوای اردکانی از خدمات بهزیستی شهرستان اردکان استفاده می کنند و یک مرکز خانواده وکودک ناشنوا نیز در این شهر به کودکان دچار مشکلات شنیداری و گفتاری خدمات تخصصی ارائه می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.