قدس آنلاین - سرورهادیان :درزادروز فردوسی هنرمندان تئاترشهرمشهد، یاد اورا باروایت شاهنامه زنده نگه می دارند.

برای نخستین بار، بانوان مشهدی درخیابان نقالی میکنند/اجرای نقالی خیابانی توسط 21گروه هنرمند زن ومرد

«جهانداران جم» درمیدان فردوسی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، کارشناس نمایش مدیریت امورهنری شهرداری مشهد درگفت وگو با خبرنگارما درباره برنامه های زاد روزفردوسی گفت : درزاد روز فردوسی نمایشنامه «جهانداران جم» به سفارش معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد باز تولید شده است.

کریم جشنی افزود : این نمایش بخشی از نمایشنامه «بازینامه باستان» است که این نمایش پیش از این در جشنواره تئاتر فجر و ایران زمین حضورداشته است. همچنین این نمایش درشهرهای  مشهد، تهران، اصفهان و اهواز اجراهای عمومی داشته کهمورد استقبال مخاطبان ادب دوست قرار گرفته است.

 اجرای فرازهایی از شاهنامه

وی کارگردانی این نمایش را کار گروهی گروه تئاتر مردم اعلام کرد و بیان داشت :درماتورژی این نمایش را نیز «احسان روحی» برعهده داشته است واین نمایش به مدت یک ساعت به فرازی از معرفی فردوسی، بخش هایی از پهلوان جوان بیژن و درگاه سلطان محمود غزنوی، نبرد رستم و سهراب  ولحظه  فوت فردوسی می پردازد.

بازیگران پیشکسوت تئاتردرمیدان فردوسی

این هنرمند مشهدی بیان داشت : در این نمایش هنرمندان بنام غلامرضا عارف نژاد(فردوسی)، حسن مقدم (رستم)، جواد محمدزاده (دقیقی و ایاز)، محمد رستمیان (اسجودی)، کریم جشنی (سهراب)، (علیرضا ضیا چمنی) سلطان محمود غزنوی، حسین شیبانی (نقال)  در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

جشنی همچنین افزود : سرپرستی بازی سازان این نمایش را حسن کریمی به عهده دارد.

این نمایش امروز ساعت ۱۸ الی ۱۹ درحاشیه میدان فردوسی اجرا می شود.

نقالی نقاشی دیواری های فردوسی

 درادامه وی ازدیگر پروژه های سالروز فردوسی به نقالی نقاشی های دورمیدان فردوسی اشاره کرد و افزود : این نقالی به سرپرستی و کارگردانی «مهدی شربتی» انجام می شود که بیش از ۱۰ نقالی برای علاقمندان از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت نقل خواهد شد.

پرفورمنس «شاهان شاهنامه»

کارشناس نمایش مدیریت امورهنری شهرداری مشهد از اجرای پرفورمنس (شاهان شاهنامه) به سرپرستی حامد معمار تهرانی خبر داد و افزود : در این پرفورمنس ۱۰ شخصیت از شاهنامه توسط نقال معرفی می شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد : تاکنون این پرفورمنس ها در خیابان های احمد آباد، بازار فردوسی اجرا شده است که امروز ۲۴ اردیبهشت نیز از ساعت ۱۷ در میدان فردوسی نیز برای علاقمندان به شاهنامه فردوسی اجرا می شود.

نخستین فستیوال نقالی در مشهد

در ادامه وی از اولین فستیوال نقالی مشهد به مناسبت زاد روزحکیم ابوالقاسم فردوسی خبرداد وبیان داشت :از ۲۳ الی ۲۶ اردیبهشت ۲۱ گروه با بیش از ۲۰۰ اجرای نقالی کار خویش را آغاز و ادامه می دهند.

وی تصریح کرد : ۱۰ گروه  متشکل ازآقایان و ۵ گروه بانوان و ۶ گروه کودک و نوجوان شامل ۳ گروه دختر و ۳ گروه پسر در این فستیوال حضور دارند که این اجراها در سطح شهر، بوستان  و مدارس ها اجرا می شود.

زنان درنمایش های میدانی

وی تاکید کرد : امسال برای نخستین بار نیز امکان نقالی برای بانوان درنمایش میدانی مهیا شده است که بانوان در مکان هایی چون مدارس دخترانه، بوستان های محدود بانوان، نقالی های خویش را برای علاقمندان به شاهنامه و فردوسی اجرا می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.