رشت- مدیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: گنجینه رشت به عنوان موزه مادر این توان را دارد که دیگر موزه ها را تغذیه نماید اما گیلان هنوز موزه منطقه ای ندارد و باید دیگر دستگاه های اجرایی کمک کنند تا بتوان مجموعه بناهای میراثی گیلان را به عنوان موزه های تخصصی تغییر کاربری داد.

نیاز رشت به ایجاد موزه های تخصصی/  وقتی موزه مادر گیلان گنجایش ندارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین همزمان با بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی نشست خبری مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان با اصحاب رسانه امروز ۲۴ اردیبهشت  در محل موزه رشت برگزار شد.

رضا علیزاده مدیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان هدف از این نشست را ارائه برنامه هفته میراث فرهنگی در قالب ۵۰ برنامه فرهنگی در اقصی نقاط گیلان و رونمایی از نمایشگاه آثار کشف شده پنجاه سال پیش مارلیک در موزه رشت  دانست.

وی با توجه به اهمیت بخش موزه و موزه داری گفت: با توجه به حوزه های اقلیمی ، مردم شناسی و تمدن ،۲۰ موزه در گیلان فعالیت این بخش را عهده دار هستند ،۵ موزه تحت نظارت و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی ،۹ موزه مشارکتی با دستگاههای اجرایی و ۶ موزه نیز توسط مجموعه داران بخش خصوصی ایجاد شده است.

علیزاده با تاکید بر مقوله  اقتصاد مقاومتی و توجه به مشارکت بخش خصوصی در زمینه  موزه داری اظهار داشت: باید از ظرفیت بخش خصوصی علی الخصوص مجموعه داران در ایجاد موزه های خصوصی بهره گیری شود چون به نظر می رسد گامهای اولیه در بخش اقتصاد مقاومتی اینگونه برداشته می شود .

وی ضمن اشاره به ظرفیت بناهایی که قابلیت تغییر کاربری به موزه­ های تخصصی را دارند، تصریح کرد: تغییر کاربری ساختمان پست در میدان شهرداری رشت به موزه­  پست، تغییر کاربری عمارت بلدیه به موزه­ هنرهای معاصر و ساختمان بانک ملی انزلی به موزه­ سکه، خواست این سازمان است و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی و دیگر نهادها و دستگاه های خدماتی این کار انجام شود.

۲۵۰۰ اثر تاریخی در  استان گیلان شناسایی شده

سرپرست معاونت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان نیز در این نشست گفت: گیلان یکی از استان های غنی به لحاظ بناهای تاریخی و آثار باستانی است و ۲۵۰۰ اثر تاریخی در کل استان گیلان شناسایی شده که از این تعداد، ۱۰۶۰ بنای تاریخی در فهرست بناهای میراثی کشور ثبت شده است.

ولی جهانی، هدف از برپایی نمایشگاه در موزه رشت را مروری بر آثار هنری فرهنگ های شاخص عصر آهن گیلان دانست  که بصورت باشکوهی در یافته های باستان شناسی محوطه باستانی مارلیک تجلی یافته است.

وی افزود: تپه مارایک در شهر رودبار و در دره زیبای گوهر رود قرار گرفته است مردم روستای نصفی این تپه باستانی را به نام مالک پیشین محل چراغعلی تپه می نامند.، در نیمه دوم هزاره دوم پیش از میلاد در این  تپه ها آرامگاههایی ایجاد شده است در این گورستان باستانی گورهای بزرگ با دیوارهای لاشه سنگی و ملات گل کشف شده که در آن ها انبوهی از هدایای تدفینی ارزشمند وجود داشت که شامل ۲۵ هزار قلم شی است که از بزرگترین مجموعه اشیای تدفینی کشف شده از گورستان باستانی در تمام غرب آسیا قلمداد می شود.

جهانی خاطر نشان کرد: به منظور جلوگیری از حفاریهای غیر مجاز و مخفیانه در این منطقه  در پاییز ۱۳۴۰ یک هیات باستان شناسی به سرپرستی دکتر عزت الله نگهبان عازم منطقه رودبار شداین هیات توانست در منطقه رحمت آباد پنج تپه باستانی به نام های پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه(مارلیک) را در دره گوهر رود شناسایی کند.

وی افزود:در کمتر از دو روز آثار ارزشمنذی از جمله مجسمه های مفرغی گاو، مجسمه های استوانه ای، دگمه های طلا، و ظروف زرین و سیمین پیدا شد، در تمام آرامگاههای تپه مارلیک انبوهی از جام های زرین و سیمین؛ ظروف مفرغین و سفالین، انواع رزم افزار همچون سرپیکان ها، خنجرها ، شمشیرها، سپرها ها، کلاهخودو... پیدا شد که نشان میداد این محل آرامگاه نخبگان و حکمرانان محلی است

وی افزود: در همان سال انتقال اشیا به صورت امانی به موزه ملی صورت گرفت تا کشورهای دیگر به دلیل فاخر بودن ان را بازدید کنند و امروز نیز با آوردن ان اشیا به گیلان این پیام را داریم که گیلان نیازمند یک موزه منطقه ای است تا بتواند هویت منطقهای خود را ره همه بشناساند.

جهانی با بیان اینکه به دلیل کمبودهای اعتباری متاسفانه با کمبود موزه در شهرستانهای گیلان روبرو هستیم خاطر نشان کرد: در حوزه تمدن و تاریخ گیلان در شهرستان تالش، رودبار و دیلمان  از این موهبت بی بهره ایم که امیدواریم موزه های تخصصی گیلان را باهمت مسئولان به جد دنبال کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در بحث موزه امسال ۳۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی تخصیص یافت  که امیدواریم  با کمک این اعتبارات رویکرد جدی تر در این مبحث صورت پذیرد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با اشاره به بازسازی و مرمت موزه ها گیلان در سال ۹۶ گفت: در سال گذشته توانستیم بخش عمده ای از آثار باستنی را مرمت کنیم که  امامزاده ابراهیم(امامزاده تورار)بعنوان قدیمی‌ترین بقعه تاریخی گیلان یکی از آنهاست.

ولی جهانی اظهار کرد: مرمت اضطراری امامزاده تورار که یکی از شاخص ترین بقاع متبرکه مناطق کوهستانی است و با شماره ۱۲۰۵۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، با مشارکت بخش خصوصی (شرکت صنایع سبز دیلمان) به پایان رسید.‌.

وی با بیان اینکه این بقعه در دهستان پیرکوه بخش دیلمان شهرستان سیاهکل واقع شده و در زمره بناهای مستحکم اواسط دوران اسلامی (قرون پنجم تا هشتم) قرار دارد، گفت: بنای بقعه امامزاده ابراهیم تا حدود زیادی فرهنگ ساختمان‌های مربوط به فلات مرکزی ایران (نواحی قزوین و زنجان) را در برداشته است.

این مسئول کمبود اعتبارات برای اجرای عملیات مرمتی در گیلان را مورد بحث قرار داد و گفت: با تخصیص اعتبارات لازم می‌توانیم مرمت ابنیه تاریخی را بصورت شایسته به پایان برسانیم.

رویکردهای جدید  برای جذب گردشگران​

مدیر موزه رشت نیز با اشاره به شعار امسال هفته موزه و میراث فرهنگی تحت عنوان (موزه های در هم تنیده ، ایده های نو ، مردمان نو ) گفت: تلاشمان در بحث حفظ موزه در استان این است تا بتوانیم یافته ها و رویکردهای جدیدی را برای جذب گردشگران و بازدیدکنندگان  جدید  بخصوص با توجه به تاریخ بسیار ارزنده گیلان و آثار باستانی کشف شده، داشته باشیم.

نسرین قوامی خاطر نشان کرد: گیلان از معدود استان هایی است که اشیای موزه ای زیادی دارد. هرچند که بسیاری از این یافته های باستان شناسی در موزه ملی ایران نگهداری می شود، با این حال در مخزن موزه، اشیایی نگهداری می شود که ناچاریم به دلیل گنجایش محدود ویترین ها بصورت دوره ای این اشیا را نمایش دهیم..

قوامی افزود: موزه رشت دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی دارد و بیش از ۴۰ هزار شی باستان شناسی در مخزن و ویترین ها نگهداری می شود.

وی ادامه داد: مهمترین بخش موزه، بخش باستان شناسی است و با تعداد قابل توجه اشیایی که از یافته های باستان شناسی کشف شده، این توان را دارد که دیگر موزه های استان را تغذیه کند و با تعامل دیگر ادارات می توان مجموعه بناهای میراثی میدان شهرداری را تبدیل به موزه های تخصصی نظیر موزه پست، موزه سکه و یا موزه اسناد و نسخ خطی نمود ولی این امر نیازمند تعامل دیگر ادارات است.

مدیر موزه رشت، بیشترین بازدید کنندگان موزه را دانش آموزان نامید و تصریح کرد: متاسفانه تابلوهای معرفی موزه رشت به فراوانی در سطح شهر نصب نشده است تا گردشگران را به موزه رهنمون شود. افزون بر آن مساحت کم عمارت کسمایی، پاسخگوی حجم زیاد یافته های باستان شناسی گیلان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.