رئیس دانشگاه آزاد مشهد شناسایی توانمندی‌ها را از طریق راه اندازی مراکز رشد در سطح استان ضروری دانست.

تلاش نکنیم ،جایگاه علمی خود در منطقه را از دست خواهیم داد

به گزارش قدس انلاین، مهدی ملک‌نژاد در مراسم افتتاح مرکز رشد دانشگاه آزاد کاشمر که در محل سالن همایش های شهید مدرس این واحد دانشگاهی برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی همانند هر دانشگاه دیگری باید تغییر رویکرد می داشت، افزود: تغییر رویکرد در حوزه آموزش عالی در جهان طی سالهای اخیر اتفاق نیفتاده است.

مهدی ملک نژاد با اشاره به اینکه در نیمه دوم قرن بیستم تغییر نگرش تبدیل دانشگاه های آموزش محور و پژوهش محور  به سمت دانشگاههای کارآفرین شکل گرفت، بیان کرد: این اشتباه است که همیشه فکر کنیم کارآفرینی به معنای اشتغال است.

 وی با اشاره به پیام رهبری و منویات ایشان در خصوص بقای کشور، الگوی موفق اقتصاد مقاومتی در جهان را کشور آمریکا دانست و اظهار کرد: دانشگاهی که فقط بخواهد آموزش بدهد نه لطفی به کشور و نه خود می کند.

رئیس دانشگاه آزاد مشهد به اعلام اینکه نه تنها آینده آموزش برای آموزش مشکلی از کشور را حل نمی کند بلکه علمی که از این دانشگاه ها خارج شود نافع نخواهد بود، گبر ایجاد همگرایی در بین واحدهای دانشگاهی خراسان رضوی تاکید کرد و گفت: می توان با همفکری و همکاری بسیاری از مشکلات را رفع و سربلند بیرون آمد.

ملک نژاد با اشاره به اینکه تغییرات رویکرد، تغییرات مدیریتی و استفاده بهینه از ابزار آلات در دستور کار قرار گرفته است، از ایجاد همگرایی بین دانشگاههای استان خراسان رضوی خبر داد و گفت: بسیاری مواقع حوزه های رقابتی را تبدیل به رفاقتی کرده ایم.

وی از تشکیل شبکه جامع دانشگاه‌های استان خراسان رضوی خبر داد و گفت: در باقی کشور این شبکه تاکنون شکل نگرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه دامنه فعالیت و امکاناتی که در اختیار اعضاء هیئت علمی قرار می هیم فراتر از حوزه ساها است، بیان کرد: کل امکانات آزمایشگاهی، فنی و کارگاهی استان را در تمامی مراکز آموزش عالی و دانشگاهی اعم از دولتی و خصوصی را در یک شبکه جامع نرم افزاری به شبکه دانشگاه آزاد در هر قسمت از استان خراسان رضوی اتصال داده ایم و به صورت آنلاین از این خدمات استفاده می کنند.

وی با اعلام اینکه از امکانات سخت افزاری، نرم افزاری و دانش فنی و مشاوره ای می توانند استفاده کنند، اظهار کرد: در تلاش هستیم شورای اقتصاد دانش بنیان را در استان خراسان شکل دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به اینکه به زودی اتاق فکر  استانی شکل می گیرد و هر کس طرحی داشته باشد در استان از آن دفاع می کند، بیان کرد: سعی کرده ایم بروکراسی اداری را کوتاه کنیم.

ملک نژاد با بیان اینکه این حوزه فقط اختصاص به اعضاء هیئت علمی ندارد، گفت: می خواهیم امکانات را در حوزه های فن آور در اختیار عامه مردم هم قرار دهیم.

وی با اعلام اینکه برخی مواقع راه حل مشکلات در کوچه، بازارها و دست مردم است که بسیاری مواقع دیده نمی شوند، گفت: تا سال 89 حدود 53 درصد آموزش عالی کشور در اختیار دانشگاه آزاد بود ولی امروز این رقم به خاطر برخی بی مهری ها و مسائل سیاسی ومجوزهای بی مورد و... به 35 درصد متوسط کشوری و 29 درصد در استان خراسان رضوی کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به اینکه توانمندی های بسیاری داریم به طوریکه تاکنون در حوزه های فنی و کشاورزی اقدامات خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: تمامی امکانات استان برای هر واحد و مرکزی که بتواند کاری انجام دهد اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه متاسفانه بودجه های فناورانه دولتی به دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص نمی یابد، بیان کرد: باید اعتبارات را از طریق شرکت های دانش بنیان جذب کنیم.

ملک نژاد با اعلام اینکه هرچند با پیگیری‌های صورت گرفته توانسته ایم بودجه های کلانی بگیریم اما این بودجه های به دانشگاه اختصاص پیدا نمی کند، افزود: از طریق افراد در شرکت فن آور می توانیم این اعتبارات را جذب کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد مشهد تغییر نگاه را ضروری دانست و افزود: به رغم اینکه تاکنون شعار بسیار داده شده ولی عملی در کار نبوده است.

وی با بیان اینکه هرچند در حوزه اقتصاد مقاومتی حرف‌های بسیاری زده ایم ولی خروجی قابل دفاعی ندارد، گفت: در حوزه تولید علم جایگاه قابل قبولی داریم به طوریکه سال گذشته دانشگاه در مقایسه با دانشگاههای دولتی وضعیت بهتری داشت.

ملک نژاد با اشاره به اینکه سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد از واحد تهران هم پیش افتاد، عنوان کرد: به رغم اینکه تولید علم ایران با ترکیه یکی است اما میزان تبدیل ایده به محصول در کشور یک چهاردم کشور ترکیه است.

وی با اعلام اینکه کشوری همانند ترکیه که امکانات، استعداد و دانش جوانان و سبقه ما را ندارد از ما پیش افتاده است، بیان کرد: متاسفانه بسیاری برای ضربه زدن به کشور و گرفتن جایگاه ایران در حوزه فناورانه وارد شده اند.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی بزرگترین دانشگاه جهان را در بیش از هزار هکتار احداث کرده است، افزود: عربستان سعودی در یک مدت کوتاه در نکینگ خود را دارد جزء دانشگاههای برتر جهان معرفی می کند.

رئیس دانشگاه آزاد مشهد میزان ماهیانه 10 میلیون تومان هزینه تحصیل هر دانشجو با ظرفیت 100 هزار دانشجو دارد، گفت: اگر تلاش نکنیم حتی جایگاه علمی خود را در منطقه هم از دست خواهیم داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امیدواریم با افتتاح مراکز رشد توانمندی ها در سطح استان بیشتر شناسایی شود، اظهار کرد: امیدواریم این مراکز بتواند به شبکه دانشگاه آزاد اتصال پیدا کند.

ملک نژاد با بیان اینکه برای فروش تولیدات خودمان در شبکه توزیع دانشگاه آزاد در کشور هلدینگ را در استان خراسان راه اندازی خواهیم کرد، بیان کرد: هر چند هلدینگ را در حوزه سلامت و فن آوری پیگیری کردیم اما نتیجه نداد.

وی با اعلام اینکه به رغم وجود تمامی امکانات برای کالیبریشن ادوات دقیق آزمایشگاهی داشتیم اما تهران با شرکت های خارجی قرارداد را منعقد کرد، افزود: متاسفانه گاهی مواقع خودزنی می کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به اینکه فقط بزرگ بودن واحد دانشگاهی، داشتن امکانات، اعضاء و درجات علمی و مدارک مختلف فایده ندارد، بیان کرد: هر چند در کشوری زندگی می کنم که 90 سال سابقه استخراج نفت و گاز دارد ولی در حوزه استخراج حتی یک فن‌آوری بومی نداریم.

ملک‌نژاد با بیان اینکه روزی باید پاسخگوی خانواده و آیندگان باشیم، گفت: برای حفظ دانشگاه آزاد نیازمند همکاری همه افراد هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.