اهواز_ متخصصان شرکت ملی حفاری ایران در سال گذشته موفق به انجام ۴۴ هزار و ۸۱۸ متر حفاری به روش افقی و جهت دار در مناطق خشکی و دریایی کشور شدند.

تحقق ۴۴ هزار و ۸۱۸ متر حفاری افقی و جهت دار از سوی متخصصان شرکت ملی حفاری ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران مدیر عملیات ویژه حفاری این شرکت در این ارتباط توضیح داد: این عملیات بر روی ۸۱ حفره صورت گرفت و در قیاس با عملکرد سال قبل از آن از نظر متراژ هشت درصد و از لحاظ تعداد چاه ۱۳ در صد رشد نشان می دهد . 

مهران عالیپور گفت: در این مدت متخصصان و کارشناسان مجرب این مدیریت موفق به اجرای یک هزار و ۵۵۵ متر عملیات مغزه گیری از چاه های نفت و گاز شدند و پنج عملیات در خصوص عبور از جداره چاه نیز انجام گردید . 

وی حفاری افقی و جهت دار را از روش های روز آمد  در صنعت حفاری در جهان عنوان کرد که دارای تخصص بالا و کاربری خاص از نظر موقعیت عملیات و شرایط محیطی است .

 عالیپور افزود: این نوع حفاری درچاه های امدادی و مناطقی که امکان استقرار دستگاه حفاری وجود ندارد مانند مناطق مسکونی یا در میادینی که کارشناسان تشخیص می دهند می توان با اثبات یک دکل حفاری در یک نقطه چند حلقه چاه حفر کرد کاربرد دارد.

مدیر عملیات ویژه حفاری شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: در این زمینه دستگاه حفاری در فاصله مناسب مستقر و عملیات حفاری پس از عمق تعیین شده عمودی، در جهت محاسبه شده مخزن به صورت انحرافی هدایت و در فاصله دورتر از نقطه صفر آغاز حفاری، مته وارد مخزن و چاه تولیدی می شود . 

وی اظهار کرد: این شیوه پیشرفته حفاری در کشور بومی شده و ضمن اذعان به توان متخصصان کارآزموده و آشنا به دانش فنی و تخصصی حفاری به شیوه افقی و جهت دار بخشی از تجهیزات و ابزار اختصاصی آن نیز در داخل کشور تولید می گردد . 

عالیپور به دستاوردهای سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: از شاخص ترین موفقیت های این مدیریت در سال گذشته عملیات حفاری چاه امدادی برای مهار و کنترل فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید بود که با بکارگیری دستگاه حفاری ۹۳ فتح تحقق یافت . 

وی ادامه داد: متخصصان این مدیریت که پیش از این تجربه حفر چاه های امدادی مانند حفاری جهت دار در میدان گازی کنگان را در کارنامه خود داشتند با همکاری سایر بخش های شرکت این عملیات را با موفقیت کامل انجام دادند و این در حالی است که توان اجرای حفاری این نوع چاه در جهان در اختیار چند کشور و شرکت های انگشت شماری می باشد . 

عالیپور افزود: سال قبل برای اولین بار تعمیر و کالیبراسیون سنسورهای جهت یابی با موفقیت انجام و فرآیند تعمیرات اساسی دوره ای ابزار جهت یابی تهیه و در مدار عملیات قرار گرفت . 

مدیر عملیات ویژه حفاری شرکت ملی حفاری ایران در همین زمینه به ساخت لوله های مغزه گیری، ساخت باطری های لیتیومی و بخشی از ابزار کاربردی و عدم نیاز به تامین آن از خارج اشاره کرد . 

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود۲۰ شرکت در داخل کشور در بخش عملیات حفاری ویژه فعالیت دارند، اظهار کرد: با این وصف ۴۰ درصد سهم بازار حفاری جهت دار توسط شرکت ملی حفاری ایران صورت می پذیرد و افزایش این سهم به لحاظ کار کیفی، متخصصان با تجربه و تجهیزات مناسب  در دستور کار است . 

عالیپور خاطرنشان کرد: تقویت ناوگان عملیات ویژه، تهیه  ابزار پیشرفته LWD ، ساخت ابزار MWD ، تامین موتورهای درون چاهی و تلاش برای حضور در بازار منطقه از جمله برنامه های تبیین شده این مدیریت در سال جاری به شمار می آید . 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.