قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: فناوری با افزایش سرعت، نظم و دسترسی می‌تواند تکریم زائر را به‌معنای واقعی تحقق بخشد.

فناوری می‌تواند تکریم زائر را به‌معنای واقعی تحقق بخشد

 به گزارش  قدس انلاین ، مرتضی بختیاری پیش از ظهر امروز در آیین رونمایی از اقدامات مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی آستان قدس رضوی که در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های راهبردی و قطعی تولیت آستان قدس رضوی، تبدیل مشهد مقدس به‌عنوان مرجع علمی جهان اسلام است.

وی با بیان اینکه الزامات تحقق این سیاست نیز تدوین و ابلاغ شد، ادامه داد: پشتوانه علمی که ما در اختیار داریم، ظرفیت چشمه لایتناهی ولی نعمتمان، علی بن موسی الرضا(ع) است که چنین اقتضایی هم دارد.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند این سیاست راهبردی را زودتر محقق کند، استفاده از فناوری روز است، این موضوع شاید در گذشته غیرممکن به‌نظر می‌رسید، اما اکنون با علومی چون بیوتکنولوژی و نانوتلکنولوژی اعلام می‌کنند، جمعیت جهان اگر به 100 میلیارد نفر هم برسد، دنیا می‌تواند خودش را اداره کند.

بختیاری اضافه کرد: جهان ۲۰۳۰ چه جهانی خواهد بود؟ محور تعالی همه این فعالیت‌ها در مبحث فناوری نهفته بوده، به لطف خدا و توجهات حجت‌الاسلام رئیسی، گام‌های موثری در این عرصه برداشته شده، گرچه خیلی نمود پیدا نکرده است.

وی یادآور شد: یک کار نرم‌افزاری سنگین با همکاری شرکت‌های دانش بنیان آن هم با نگاه عالمانه آستان قدس رضوی انجام شد که حقیقتا کار آسانی هم نبود.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: امیدوارم، خدماتی که در این عرصه صورت گرفته و امروز شاهد بهره‌برداری از ۱۰ پروژه آن هستیم، در توسعه اندیشه نورانی امام رضا(ع) مثمرثمر باشد.

وی افزود: امید می‌رود که این سیاست راهبردی با تلاش‌های زیرساختی که در حوزه فناوری صورت گرفته ما را به آن اهداف بلند برساند.

بختیاری در بخش دیگری از سخنانش مقوله خدمت به زائر را پس از مرجعیت علمی بسیارحائز اهمیت و دانست و افزود: تکریم زائر همواره فرهنگ امام رضا(ع) بوده است، یکی از وضوحات سبک زندگی امام‌ هشتم(ع)، تکریم مهمان، زائر و انسان‌ها به‌ویژه مستضعفین و نیازمندان به‌شمار می‌رود.

وی بیان کرد: امام رضا(ع) حتی سرسفره غذا نیز تا زمانی که خدمتکار نمی‌نشست، خوردن غذا را آغاز نمی‌کردند، در این مقوله، ایشان به‌نام امام رئوف و امام مهربانی‌ها زبانزد خاص و عام هستند.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به اینکه عرصه فناوری با افزایش سرعت، نظم و دسترسی می‌تواند تکریم زائر را به‌معنای واقعی تحقق بخشد، اضافه کرد: یکی از شعارهای تولیت‌ آستان قدس رضوی، شعار تکریم زائر از مبدا تا مبدا بوده که کار بسیار سنگینی است.

بختیاری افزود: این موضوع شاید در نگاه اول نشدنی باشد، اما به لطف خدا با استفاده از فناوری روز با توسعه مفهوم خادم و مخدومی قابل‌تحقق است، خوشبختانه در این عرصه نیز به توفیقات خوبی نائل آمده‌ایم.

وی متذکر شد: این حرکت که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از تجربیات و نوآوری‌ها انجام گرفت، ما را به‌شدت امیدوار کرد که می‌توانیم اینها را نیز محقق کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.