قدس انلاین-مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: فعالیت در امور خیریه، یک امر مستحب است اما ایفای حق‌الناس یک امر واجب می‌باشد بنا بر این نباید یک واجب فدای یک امر مستحبی بشود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی: مؤسسات خیریه، واجب را فدای مستحب نکنند

به گزارش قدس انلاین دکتر حمیدرضا پوریوسف در نخستین نشست توجیهی آموزشی مدیران و حسابداران موسسات خیریه‌ی تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی افزود: اطلاع داریم که برخی مؤسسات از پرداخت حقوق و مزایای قانونی به کارکنان خود سر باز می‌زنند و این امر کیفیت خدمات آنها را به مددجویان کاهش می‌دهد بنا بر این مؤسسات و مراکز غیر دولتی، باید تأمین حقوق و مزایای قانونی کارکنان را در اولویت هزینه‌های خود قرار دهند.

وی گفت: برخی مؤسسات سعی در افزایش فضای فیزیکی و احداث و خرید ساختمان دارند که به جای خود امر خوبی است اما از دیدگاه بهزیستی، تأدیه‌ی حقوق قانونی کارکنان، اولویت اول این مراکز است و توسعه فضای فیزیکی یا امکانات و تجهیزات در درجات بعدی اهمیت قرار دارد.

رئیس کمیسیون صدور مجوز مؤسسات غیر دولتی بهزیستی خراسان رضوی افزود: برخی مؤسسات که از بهزیستی مجوز گرفته‌اند به افراد و نهادهایی که تحت پوشش بهزیستی نیستند کمک می‌کنند یا خدمات می‌دهند که این کار شرعا و قانونا اشکال دارد زیرا مجوز بهزیستی برای حمایت از مددجویان خود این سازمان صادر می‌شود و فعالیت‌های مؤسسه نیز باید در جهت منافع مددجویان بهزیستی باشد.

وی از مدیران مؤسسات خیریه و مراکز تحت پوشش بهزیستی خواست به هزاران مددجویی که از نظر کلی باید از بهزیستی خدمت بگیرند اما در بهزیستی پرونده ندارند کمک کنند و به آنها نیز توجه داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: تنها 10 درصد مددجویان بهزیستی زیر پوشش مستقیم مؤسسات و مراکز غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی هستند بنا بر این فضای خدمت برای مددجویان بسیار گسترده است و مؤسسات خیریه می‌توانند این عزیزان را که از خدمات حمایتی و توانمندسازی بهره‌ای نمی‌برند تحت حمایت خود بگیرند.

وی تصریح کرد: مجوزی که توسط بهزیستی برای فعالیت این مؤسسات صادر می‌شود به آنها حق جذب مشارکت‌های مردمی را می‌دهد و این مؤسسات باید در مقابل این امتیاز، تحت قوانین و مقررات بهزیستی فعالیت کنند و فقط به مددجویان عزیز بهزیستی که جزو محروم‌ترین اقشار جامعه هستند خدمات بدهند.

وی گفت: رعایت ضوابط بهزیستی، حرکت در چهارچوب قوانین و مفاد اساسنامه، رویکرد تخصصی به جای خدمات عمومی، تلاش برای توانمندسازی مددجویان، سوگیری به سمت پیشگیری از آسیب‌ها و معلولیت‌ها، و نگاه انسانی و غیر انتفاعی، از دیگر رویکردهای مورد انتظار بهزیستی از مؤسسات خیریه و مراکز تحت پوشش می‌باشد.

وی با بیان اینکه شأنیت کار خیر با نگاه صرف اقتصادی،‌ منافات دارد تأکید کرد: برخی مؤسسات در چندین بانک حساب‌هایی به نام افراد مختلف دارند که این از نظر ما صحیح نیست و طبق قانون، هر مؤسسه فقط باید یک حساب بانکی در یک بانک رسمی که توسط بانک مرکزی به رسمیت شناخته شده داشته باشند و تمام امور مالی مؤسسه در همین حساب انجام گیرد.

دکتر پوریوسف با یادآوری اینکه مدیران بهزیستی در قبال مجوزهای صادره، به دستگاه‌های نظارتی و قانونی پاسخگو هستند گفت: ما از مؤسسات حمایت می‌کنیم مشروط به اینکه تمام فعالیت‌ها و خدمات این مؤسسات در جهت توانمندسازی و استقلال مددجویان باشد.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به عنوان حمایت از کالای ایرانی، از مؤسسات خیریه خواست به تولیدات مددجویان بهزیستی نگاه ویژه‌ای داشته باشند و مایحتاج و هدایای خود در مراسمات را از این گروه کالاها تأمین نمایند.

شایان ذکر است این همایش توسط یک شرکت حسابداری و حسابرسی غیر دولتی برگزار شد و در آن، یکصد تن از مدیران و حسابداران مراکز و مؤسسات غیر دولتی استان، از آموزش‌های علمی و تخصصی پیرامون شفاف‌سازی عملکرد مالی و یکپارچه‌سازی نظام حسابداری و مالیاتی برخوردار شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.