اهواز- افزایش قیمت اجناس از جمله مواد غذایی در ماه هایی همچون رمضان از مقولاتی است که هرساله اتفاق می افتد. تامین مواد غذایی در ماه رمضان برای مردم از جمله خوزستانی ها از امور سختی شده است که با وجود مشکلات بسیار، باید این قلم دردسر را نیز به جان بخرند.

 نرخ اجناس داغتر از هوای خوزستان است

قدس آنلاین- گروه استانها- مریم کروشاوی؛ تجربه ای که در سال های گذشته با ورود ماه رمضان از تب بازار حاصل شده، گویای این موضوع است که تا کنون درمانی برای در دست گرفتن و کنترل آن به وجود نیاورده اند تا شاید از این بین با نیاز های اجباری مردم، کیسه خود را بدوزند. صحبت از افراد مبهم الوجودی است که در ماه های خاص سال، بازارهای خوزستان را داغ تر از هوای آن می کنند.

لمس حس فقر  

سال هاست که دغدغه مردم خوزستان در ماه رمضان، بالا رفتن بر پشت بام و دیدن وضعیت ماه برای آگاهی از درست و بجا روزه گرفتن نیست، تامین مواد غذایی از امور سخت مردمی شده است که با وجود مشکلات بسیار، می بایست این قلم دردسر را نیز به جان بخرند. ظاهرا تولید کنندگان قصد دارند، فلسفه اصلی روزه گرفتن که همان احساس فقر و همدردی با فقیران است را بیشتر از آنچه که باید و شاید به مردم القا کنند، یکی نیست به آن ها بگوید کمی دست نگه دارید برخی از مردم عذر پزش کی دارند و نیاز نیست فقر را به آن ها القا کنید.

 جنگ روانی برای افزایش قیمت 

در گفتگو با رییس اتحادیه حمایت از حقوق مصرف کنندگان در رابطه با چون و چرای این ماجرا که هر ساله در حال رخ دادن است و کسی تنظیم بازار را در چنین مواقع پیش بینی شده ای در دست نمی گیرد، می گوید: برخی از دلال ها و سودجویان تن به این جریان می دهند  و جنگ روانی  را در بالا بردن اجناس در ماه رمضان ایجاد می کنند، هرچند که گران شدن دلار دراین بین بی تاثیر نیست. نمی توان گفت که باند بازی میان بازاریان اتفاق افتاده، اما عده ای وارد جریان افزایش قیمت اجناس در ماه رمضان شده اند که به افزایش دلار ربطش می دهند اما نه به این میزان که اکنون شاهد آن هستیم.

علی محمد رحمانی ادامه می دهد: از طریق سازمان صنعت معدن پیگیری هایی در رابطه با جلوگیری از گران فروشی در چنین شرایطی انجام خواهیم داد، اما بخش  اصلی بر عهده مردم است که باید از افراد سود جو شکایت کنند زیرا نمی توانیم در این سطح گسترده بازار، نیرو جهت شناسایی فروشندگان متخلف تزریق کنیم.  

تزریق کالای پشتیبانی، برای خواباندن تب بازار

اما در این میان فروشندگان خوزستانی  بر خلاف متولیان امر، معتقد به عوامل دیگری جهت گرانی نرخ اجناس هستند و یکی از آن ها که حرفه قصابی را در پیش گرفته است عنوان می کند: طبق مصوبات دولتی چند روزی است نرخ مرغ را در فاکتور ۷۹۵۰ اعلام کرده اند و ما می توانیم ده درصد بر آن ها ارزش افزوده بیاوریم که در این صورت مرغی نزدیک به ۹ تومان به فروش می رسد. اما ما اعضای صنف به خاطر رقابت شغلی که داریم مرغ ها را به قیمت فاکتور می فروشیم تا از جهتی دیگر به مشتریان، فشاری وارد نشود، از این رو در اهواز گرانی مرغ احساس نمی شود. اما  موضوع در رابطه با گوشت تفاوت دارد به خصوص گوشت بره که افزایش پیدا کرده است، که کیلویی از ۴۸ هزار تومان کمتر نیست، هیچگونه اعمال قیمت دل به خواهی از سوی فروشنده ها نیز وجود ندارد زیرا اتحادیه، صنعت معدن و بازرس های دیگر برای نظارت بر بازار سرکشی می کنند و در این صورت جریمه می شویم.

رحمت الله فرهادی، برخی تولیدکنندگان خوزستانی را در افزایش نرخ اجناس مقصر می داند و می گوید: تولید کننده ها مدعی می شوند که علوفه، کارگر و مخارج نگهداری دام ها گران است به همین دلیل نیز اجناس خود را با هزینه بالایی به دست فروشندگان می رسانند. متاسفانه ایرادهایی که به تولید کننده های ما وارد است،در ماه هایی مثل ماه رمضان و ماه محرم به جای تخفیف در قیمت برای همدری با مردم، برعکس، بر قیمت ها اضافه و سوءاستفاده هایی از این شرایط می کنند. اما گاهی اوقات به هم ریختن بازار مانند گرانی دلار، منجر به خودنمایی سودجوها می شود. برخی فروشنده ها نیز گاهی اوقات حتی جنس های قبل خود را نیز با قیمت بالای بروز رسانی شده به فروش می رسانند.

او عوامل آشفتگی بازار استان را چنین بیان می کند: عدم ثبات اقتصادی، ترس از آینده و مخارج پیش بینی نشده موثرترین عامل در جا اندازی نان به نرخ خوردن در بازار شده است. ما مجبوریم برای رقابت و همیاری با مردم تا جایی که ممکن است، قیمت ها را کاهش دهیم. تزریق گوشت در بازار مانند پشتیبانی مرغ منجمد، باعث خوابیدن تب بازار می شود، پس بهتر است این کار در سطح وسیعی جهت کنترل بازار و ساماندهی آن انجام شود زیرا طبق تجربه از ماه رمضان های سال های گذشته، شاهد افزایش قیمت روزبه روز گوشت و مرغ بوده ایم و امسال نیز این اتفاق بازهم رخ خواهد داد. مردم این نوسانات در ماه های خاص سال که منجر به افزایش بی دلیل قیمت اجناس می شود را امری طبیعی می دانند و با آن کنار آمده اند.

بهانه بی منطق تولید کنندگان برای افزایش نرخ اجناس

یک کارشناس امور اقتصادی، عوامل داخلی و خارجی دخیل در افزایش نرخ اجناس استان را چنین تشریح می کند و می گوید: این موضوع می تواند عامل داخلی مانند بی تدبیری مدیران در تنظیم بازار مقابل تولیدکننده های انحصار گر و دلال، و از جهتی دیگر می توان گفت که عامل خارجی مانند ایجاد وضعیت روانی بعد از خروج آمریکا از برجام در وحله اول افزایش ارز داشته باشد که بعد از آن کالاهایی که منشا وارداتی داشتند  قیمت صعودی پیدا کردند. این بهانه خوبی برای افزایش قیمت کالا نیست زیرا دولت قول تزریق ارز مورد نیاز تولید کننده های داخل را با نرخ ۴۲۰۰  به بازار داده است. بنابراین نباید حداقل تا یک سال اول تاثیر قابل ملاحظه ای را شاهد باشیم به خصوص مواد غذایی که دولت از آن ها حمایت خواهد کرد.

مرتضی افقه ادامه می دهد: مواد غذایی حتی اگر تولید داخل استان باشند، بالا بودن نرخ دلار در سال های آتی و غیر مستقیم می تواند بر نوسانات بازار تاثیر بگذارد و نه به این سرعت، برای بهانه آوردن باید بهانه واقعی در نظر گرفته شود.

او تصریح می کند: به صورت واقعی تاکنون چیزی در بازار، چه استانی و چه کشوری از نظر اقتصادی گران نشده است؛ بنابراین تولید کننده به بهانه افزایش نرخ ارز حتی اگر کالا را از خارج کشور آورده باشد نمی تواند با قیمت بالا ارائه دهد و این همان اختلالی است که مسئولین مربوطه در آستانه ماه رمضان باید به آن دقت کنند تا مردم دچار مشکل نشوند.

مجازات بازدارنده 

رییس اداره تعزیرات استان خوزستان وظیفه نظارت بر تنظیم بازار را بر عهده جهاد کشاورزی،اتاق اصناف و صنعت معدن می داند و بیان می کند: تعزیرات در رابطه با تخلفات نرخ بازاری، وظیفه کمک در بازرسی به سایر سازمان های مربوطه را دارد که در واحدهای سیار روزانه مقرر شد که این امر محقق شود تا بتوان، در معیت بازرسان‌ سایر سازمان ها کنترل نوسانات بازار را در دست بگیریم. کار عمده ما صدور رای و تاثیر بر تخلفات متخلفین است تا مجازاتی بازدارنده را در این راستا داشته باشیم.

رضا سعیدی ادامه می دهد: در رابطه با گران فروشی، چه از جانب شکایت های مردمی و چه بازرسان سازمان ها، روزانه تشکیل پرونده متخلفان را داریم، اما این طرح نظارتی، تشدید کنترل بازار خواهد بود.

پای دلالان در میان است 

همچنین در جلسه تنظیم بازار، مصطفی کنار کوهی مدیرکل دام پروری خوزستان، دلال ها را عامل اصلی افزایش نرخ قیمت عای گوشت و مرغ در بازار اعلام کرد و با اشاره به وفور، وجود مرغ و گوشت قرمز در سردخانه ها، افزایش قیمت آن ها را امری بی دلیل و ناشناخته اعلام کرد.

اما از سویی دیگر نظر ضد و نقیضی مبنی بر شرایط موجود از سوی سیدعلی بحرینی معاون اقتصادی استانداری مطرح شد که گویای عدم صعود قیمت ها در بازار است و ۴۰ قصابی در سطح استان تقاضای گوشت برزیلی کرده اند، اما از جهتی دیگر، از دستگاه های نظارتی درخواست کرد تا کنترل بازار و نظارت بر آن را در دست بگیرند. او همچنین اعلام کرد که اجناس مورد نظر به مناطق کم برخوردار نیز ارسال شده اند.

در این بین مسعود احمدی، مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی، اعلام کرده که ۳۷ هزار تن کسری مرغ در استان خوزستان داریم و از سال گذشته تاکنون به دلایل ناشناخته ای قیمت مرغ از ۶۷۰۰ به ۷۶۰۰ تبدیل شده است.

آشفته بازار رمضان

با وجود تمام شواهد، آمار و ارقام موجود بر کاغذ، به وضوح به تب ۴۰ درجه ای بازار استان خوزستان پی می بریم، بازار در این روزهای مبارک به گونه ای آشفته است که با اخبار مسکن دهنده و حتی تزریق آسپرین نیز نمی توان مردم را به آرامش و بیخیالی دعوت کرد زیرا که مردم از دل این عامل ناشناخته، می گذرند و بیش از هر بالا نشین بی اطلاع از جزر و مدهای نرخ اجناس،  خطر  آینده بازار را لمس می کنند.

ماه رمضان، تنها عامل شناسایی شده گرانی 

ماه رمضان به عنوان یکی از عامل های افزایش نرخ باید در شاخص های بورس قرار داده شود، شاید بهانه موجهی برای عده ای سودجو، جهت افزایش نرخ اجناس به شمار بیاید، زیرا تا اینجای کار بهانه خوبی دست تولید کنندگان داده که اجناس خود را با قیمت گزاف بر سفره های مردم بنشانند. اثرات بهانه های بی منطق بازاری ها برای گرانی اجناس، از خروج ترامپ از برجام و بالاپایین شدن نرخ دلار نیز بر بازار استان خوزستان بیشتر بود. سوالی که در این میان بی جواب مانده، عدم برخورد و مقابله با نامیزانی های بازار است، به راستی آیا راه حلی برای آن وجود ندارد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.