فاطمه معتمدی:فردا آغاز ماه ضیافت و مهمانی الهی است. رمضان به عنوان یکی از بهترین ماه‌های خداوند در راه است و صد البته این ماه عظیم و پرمناسبت ریتم روزمرگی را تغییر می‌دهد ودر کنار فضای معنوی و دعا و نیایش، وعده افطار و سحر از ویژگی‌های خاص آن است.

رصد سوءاستفاده کنندگان از بازار توسط دستگاه‌های نظارتی

سفره‌های افطار ماه رمضان کانونی برای جمع شدن اعضای خانواده و یا جمع دیگری از روزه داران در مهمانی‌های خاص این ماه است. بنابراین بسیاری از مردم در تدارک تهیه ملزومات و ارزاق ویژه پذیرایی از میهمانان ضیافتی الهی هستند.

برنج، گوشت اعم از سفید و قرمز، خرما، پنیر، انواع حبوبات، سبزی و زولبیا و بامیه از جمله اقلامی هستند که خرید و مصرف آن در ماه رمضان افزایش می‌یابد و از همین رو همواره همزمان با نزدیک شدن به ماه رمضان قیمت این کالاها نوسان می‌یابد به طوری که برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت ها، دولت با در نظر گرفتن سهمیه برخی اقلام اساسی مانند روغن و گوشت تعدیل بازار رمضان را در دستور کار قرار می‌دهد.

*نوسانات قیمت در برنج خارجی

فروشنده یک واحد خواروبارفرشی با بیان اینکه قیمت برخی اقلام مانند برنج، روغن و قند و شکر بعد از نوروز با افزایش قیمت روبه رو شده است، می‌گوید: اکنون یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج پاکستانی که تا قبل از عید ۶۴ هزار تومان بود، اکنون ۸۳ هزار تومان قیمت دارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بیشتر مربوط به برنج خارجی است تا ایرانی، اضافه می‌کند: خرما نیز با نزدیک شدن به ماه رمضان و افزایش میزان مصرف ۲۰ روزی است که گران شده به طوری که در هر کیلو عمدتاً بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان نسبت به قبل افزایش قیمت یافته است.

*پرش قیمتی کشمش

وی با اشاره به گرانی باور نکردنی کشمش می‌گوید: هر چند اتفاق خاصی درخصوص مصرف کشمش رخ نداده است، اما قیمت آن ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته از ۱۱ به ۲۱ هزار تومان رسیده است.

وی درباره دلیل گرانی یکباره کشمش خاطرنشان می‌کند:گفته می‌شود از آن جا که کشمش یک محصول صادراتی است، نرخ آن برمبنای دلار تعیین می‌شود و به دلیل اینکه نرخ دلار در بازار غیررسمی افزایش یافته است، این مسئله بر روی نرخ کشمش نیز اثرگذار بوده و با آن محاسبه می‌شود.

وی می‌گوید: رب نیز این طرف سال گران‌تر شده است و از سه به ۴۰۰۰ تومان رسیده است.

*سوءاستفاده دلالان از نرخ دلار

یک خواروبار فروش دیگر در مشهد با تأیید گران شدن برخی اقلام خوارکی بعد از نوروز امسال یادآور می‌شود: برخی اقلام مانند برنج نسبت به یک ماه پیش افزایش قیمت داشته و دارد از جمله برنج خارجی که تقریباً ۱۵ درصد گران شده است و دلیل آن نیز نوسانات نرخ دلار و سوء استفاده سودجویان و دلالان از تقاضای بازار است.

وی البته نقش دولت را با افزایش حقوق کارکنان بی‌تأثیر در این گرانی نمی‌داند و می‌گوید: عموماً گام اول گرانی را دولت بر می‌دارد و بعد این افزایش به بازار تسری می‌یابد.

*افزایش قیمت خرما

وی با اشاره به گرانی بیش از ۱۰ درصدی روغن،۱۵ درصدی رب، هشت تا ۱۰ درصدی ماکارونی و ۱۰ درصدی قند از ابتدای سال جاری تاکنون می‌گوید: خرما نیز به تازگی گران شده است به طوری که نرخ یک جعبه پنج تا ۶۰۰۰ تومانی خرما نسبت به ۲۰ روز گذشته افزایش یافته و به مبلغ ۹۰۰۰ تومان رسیده است و برنج ایرانی نیز گرچه کمترین افزایش قیمت را داشته، در مجموع چهار تا پنج درصد افزایش قیمت داشته است.

وی اضافه می‌کند: آنچه مهم است، رصد بازار توسط دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از سوء استفاده و گرانفروشی است؛ موضوعی که البته کمتر دیده می‌شود.

خواربار فروش دیگری هم با بیان اینکه وضع بازار خراب است، می‌گوید: این در حالی است که با توجه به ماه رمضان طبق رسم هم ساله می‌بایست هم اکنون بازار رونق داشته باشد در حالی که امسال وضعیت بدتر از سال گذشته است و به دلیل کاهش قدرت خرید،بازار رونقی ندارد و خرید مردم کمتر شده است.

وی می‌افزاید: کسبه و مغازه داران از افزایش قیمت کالاها و اقلام مورد نیاز مردم راضی نیستند چرا که سبب کاهش قدرت خرید مردم می‌شود. با این حال قیمت‌ها در سطح بنکداران و عمده فروشان تغییر می‌کند و خرده فروشان هم ناچار به خرید آن و اضافه کردن سود متعارف هستند.

*نرخ گوشت در بازار

متصدی یک واحد فروش گوشت نیز با بیان اینکه از ابتدای هفته جاری تاکنون قیمت گوشت حدود ۲۰۰۰ تومان در هر کیلو افزایش یافته است، می‌گوید: بیشتر این گرانی مربوط به گوشت گوسفندی است و البته مرغ نیز با نوسانات روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی روبه رو شده و قیمت تخم مرغ نیز که بسته به بازار عرضه و تقاضاست و اکنون تا ۸۰۰۰ تومان هم به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه بازار گوشت هرساله در ماه رمضان با نوسان قیمت روبه رو می‌شود که تا حدی امری طبیعی و به دلیل افزایش میزان تقاضاست، می‌افزاید: با این حال این نوسانات در سال جاری زیاد است و انتظار نمی‌رفت که گوشت تا ۲۰۰۰ تومان در هر کیلو تغییر قیمت داشته باشد.

وی درباره دلیل گرانی گوشت اظهار می‌دارد:ما هم به عنوان خرده فروش دلیل افزایش قیمت را نمی‌دانیم، اما طبق شنیده‌ها عامل این گرانی نوسانات نرخ دلار است که البته معتقدیم این موضوع بهانه است و ارتباطی ندارد که به دلیل گران شدن دلار گوشت قرمز گران شود.

وی درباره احتمال کمبود دام و کشتار و تأثیر آن در گرانی گوشت قرمز می‌گوید: خیر چنین چیزی امکان ندارد؛ آن هم در این فصل از سال و ماه که کمبود دامی وجود ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد، افزایش قیمت گوشت فقط ناشی از سوء استفاده از گرانی دلار است.

به گفته وی هم اکنون قیمت معمولی گوشت قرمز در بازار بین ۵۰ تا ۵۷ هزار تومان است که البته این نرخ برای گوشت گوسفندی بدون چربی و به اصطلاح فانتزی ۶۰ هزار تومان و قیمت مرغ نیز ۷۶۵۰ تومان است.

• توزیع برنج وارداتی در سال حمایت از تولید داخلی

یک شهروند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان اینکه هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان برخی از کالاهای پر مصرف در این ایام شامل گوشت و مرغ گران می‌شد و مردم نیز به این وضعیت عادت کرده بودند، می‌گوید:گرانی مواد پروتئینی و غذایی اما این باراز سال گذشته و همزمان با افزایش نرخ ارز سیر صعودی به خود گرفت و با نزدیکی به ماه رمضان به اوج خود رسید.

وی با انتقاد از این وضعیت می‌افزاید: این در حالی است که در اکثر کشورهای اسلامی درک مردم از ماه رمضان به معنی ماه نزول رحمت است و دولت و بسیاری از کسبه، تمهیدات مناسبی را برای دسترسی آسان و ارزان مردم به ما یحتاج ضروری این ماه فراهم می‌آورند.

شهروند دیگری نیز با اشاره به خبر عرضه برنج هندی و تایلندی ارزان با هدف حمایت از اقشار کم درآمد جامعه اظهار می‌دارد:آیا کسی نیست از مسئولان بپرسد در سال حمایت از کالای ایرانی چرا باید برنج خارجی خریداری وبه خورد مردم محروم داد در حالی که خود مسئولان هرگز حاضر نمی‌شوند این نوع برنج را به خورد خانواده شان بدهند.

وی می‌افزاید:چرا باید مردم با هر بارمراجعه برای خرید مایحتاج عمومی خود با افزایش قیمت روبه رو شوند؟ آیا نظارتی بر کار بنکداران و عرضه کنندگان کالاهای مورد نیاز مردم نیست؟

وی در ادامه خواستار نظارت جدی مسئولان بر بازار حداقل طی مدت ماه مبارک رمضان با هدف حمایت از روزه داران و قشر محروم جامعه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.