۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 600646

شما سراغ هر صنعت و صنعتگران آن که بروید، خواهید دید قاچاق کالا، کمر آن‌ها را شکسته است. با کمال تأسف این اوضاع نابسامان، سال‌های مدیدی است که دوام دارد.

قدس انلاین- حالا که خوشبین ترین‌ها هم باور دارند فاتحه برجام خوانده شده، بیش از هر زمانی تحقق شعار امسال، یعنی حمایت از تولید داخلی معنا پیدا می‌کند. ما عاملان و وارثان انقلابی هستیم که یکی از مهم‌ترین شعارها و اهدافش قطع وابستگی بود. پس چه بر سرمان آمد که در دهه چهارم انقلاب تا این حد از خودکفایی و اتکا به تولید وطنی و رونق آن جا مانده‌ایم؟ آنچنان که برای توجه دولتمردان و مردم، شعار سالمان حمایت از تولیدات خودمان می‌شود؟
این پرسش پاسخ‌های متعددی دارد. مهم‌ترین آن اما با تأسف گسترش حیرت‌آور و مشکوک قاچاق کالاست. گفتم حیرت‌آور، زیرا حجم این قاچاق چنان وسیع و دامنه‌دار است که دیگر قاچاق نامیدن آن مضحک خواهد بود! و عرض کردم، مشکوک زیرا این کالاهای قاچاق بدون هیچ پرده‌پوشی و ممانعت جدی، در همه جا قابل دسترس است، از کلانشهرها تا دورافتاده‌ترین ده کوره‌ها. شما سراغ هر صنعت و صنعتگران آن که بروید، خواهید دید قاچاق کالا، کمر آن‌ها را شکسته است. با کمال تأسف این اوضاع نابسامان، سال‌های مدیدی است که دوام دارد. اتفاقی که دارد ریشه تولید ملی و کار و کارگر ایرانی و کارآفرین وطنی را می‌سوزاند و حیرتا که همه تماشاگرند. اینجاست که دیگر باید از مافیا و توطئه حرف زد و نه توهم توطئه!
باری شاید بپرسید کدام مافیا و کدام توطئه؟ عرض می‌کنم فارغ از اینکه کجای مملکت هستید به اولین بقالی سر راهتان سر بزنید و یک بسته سیگار بخرید. تقریباً تمام سیگارهای خارجی موجود در بازار که بیش از ۹۰ درصد عرضه این محصول را تشکیل می‌دهند قاچاق هستند. اما شبیه بطری‌های آب خوردن در بازار دست به دست شده و در کل کشور بسادگی توزیع و فروخته می‌شوند. شما همین سیگار وطنی مثلاً «بهمن» را تا از کارخانه دخانیات در تهران، به عمده فروش‌ها و خرده فروش‌ها برسانی، کارتون‌ها و بسته‌اش کمی در ظاهر صدمه می‌بینند و کج و کوله می‌شوند، اما انواع مارک‌های خارجی سیگار، چگونه و از کجا قاچاقی وارد کشور می‌شوند که میلیاردها نخ آن در بازار بسادگی داد و ستد شده و از مبدأ ممالکی هزاران کیلومتر آن‌سوتر صحیح و سالم‌تر از نوع وطنی به بازار ما می‌رسند؟ چه کسانی و با کدام حاشیه امنیتی این‌ها را وارد می‌کنند؟ زیرا روشن است که این حجم عظیم را نمی‌شود از بیراهه و با کولبر و به شیوه سنتی قاچاق وارد کرد.
به همین ترتیب در صنعت پوشاک، لوازم خانگی، قطعات خودرو، موادغذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی، دارو، کفش و... انواع و اقسام تولیدات ما این معضل را داریم. حتی واردات قاچاقی خودروهای لوکس! باور می‌کنید؟ این یعنی ما با یک مافیای فساد بسیار پیچیده روبه‌روییم که شوربختانه در بسیاری از مراکز نیز نفوذ کرده و با همه شعارها به جنایات خود ادامه می‌دهد و در قدم بعدی قشر نوکیسه و نوظهور و بی‌ظرفیتی که فرهنگ این پول‌های اکتسابی مردم را در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند نیز برکشیده همین مافیایند. باور کنید دولتمردان ما اگر همین مافیا را سرکوب کنند و ریشه‌های قاچاق کالا را در حمایت از تولید ملی بخشکانند، شک نکنید مهم‌ترین مانع را از سر راه کارآفرینان ما برداشته‌اند. نگذاریم این رویه ناصواب در مملکت انقلابی ما نهادینه شود. ان شاءالله

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.