رئیس ائتلاف «سائرون» که پیشتاز نتایج انتخابات پارلمانی عراق است، همپیمانی با ائتلاف‌های «دولة القانون» و «الفتح» را بعید دانست.

بعید است با «الفتح» و «دولة القانون» همپیمان شویم

به گزارش قدس آنلاین، «حسن العاقولی» رئیس ائتلاف «سائرون» تحت حمایت «مقتدی الصدر»، که تا این لحظه از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی پیشتاز است، به گمانه‌زنی‌های متعدد درباره همپیمانی‌ این ائتلاف با سایر احزاب و فهرست‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی پاسخ داد.

به نوشته «اسکای پرس» وی همسو با پست توئیتری «مقتدی صدر» اظهار داشت: ائتلاف سائرون، هرگز با ائتلاف‌های مبتنی بر مذهبی‌گرایی همپیمان نخواهد شد و بعید است که با ائتلاف «دولت قانون» به ریاست «نوری المالکی» و ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» هم‌پیمان شود.

وی طی کنفرانسی خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره احتمال هم‌پیمانی سائرون با دولت قانون و فتح، با بعید دانستن این احتمال گفت: ما در ائتلاف سائرون، با شخصیت‌های ملی که به دنبال تشکیل دولتی قدرتمند و سازنده که به دور از شیوه‌های طائفه‌گرایی و مذهبی‌گرایی همپیمان می‌شویم. این شیوه اساس و بنیان رویکرد ما است و پس از اعلام نهایی و کامل نتایج انتخابات، رویکرد دقیق ما در این راستا روشن خواهد شد.

ائتلاف سائرون وابسته به مقتدی صدر که تا این لحظه پیشتاز نتیجه اعلام شده انتخابات عراق است، می‌تواند یکی از طرف‌های مهم در عرصه تشکیل دولت آتی باشد اما مشخص است که مانند سایر ائتلاف‌ها نمی‌تواند به تنهایی فراکسیون اکثریتی را در پارلمان تشکیل دهد لذا باید به هر حال سر میز مذاکره با سایر رقبایش بنشیند.

این سخنان العاقولی همسو با پست توئیتری روز دوشنبه پیش مقتدی صدر است که دیدگاهش درباره ویژگی‌های دولت جدید عراق و ساختار ائتلاف‌ جدید سائرون را ترسیم کرد.

مقتدی با استفاده از نام اغلب ائتلاف‌های انتخاباتی، پیروزی همه ائتلاف‌ها به استثنای دولة القانون و الفتح، و با استفاده از صنعت ادبی «ایهام» نوشت: «ما با «حکمت» و «ملی‌گرایی» حرکت می‌کنیم تا «خواست و اراده» مردم محقق شود و «نسل جدیدی» را خواهیم ساخت تا شاهد «تغییر» به سوی اصلاح باشیم و «تصمیم» تصمیم عراقی باشد و سپس «پرچم‌های» «پیروزی» را بلند خواهیم کرد تا «بغداد» پایتخت عراق، هویت ما باشد و «تحرکِ» «دموکراتیکِ» ما به سوی تشکیل دولتی مقتدر متشکل از «کادرهای» تکنوکرات و به دور از حزب‌گرایی پیش رود».

پس از انتشار این پست، کاربران شبکه‌های اجتماعی این‌چنین تحلیل کردند که صدر در این جملات از واژه‌های «فتح»، «دولت قانون» و «اتحادیه میهنی کردستان» استفاده نکرده و قصدش از این امر، احتمالا دوری از همپیمانی با این ائتلاف‌ها و فهرست‌های پیروز در انتخابات بوده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.