چندی پیش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، تحقیقی در مورد میزان تأثیر روزه‌داری بر ورزشکاران به ویژه بازیکنان فوتبال منتشر کرد.

رمضان، ماه درخشش ستاره‌های مسلمان

هم‌زمان با آغاز ماه مبارک رمضان بسیاری از ستاره های ورزش دنیا هم‌زمان با فعالیت حرفه ای خود مشغول روزه داری می شوند و به فرایض یعنی خود در این ماه مبارک  می پردازند. چندی پیش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، تحقیقی در مورد میزان تأثیر روزه‌داری بر ورزشکاران به ویژه بازیکنان فوتبال منتشر کرد. در این تحقیق به نظر «رون موژان»، استاد تغذیه ورزشی دانشگاه لافبورو انگلستان استناد شده که وی می‌گوید: «متغیرهای زیادی وجود دارد که بر نتیجه مسابقات تأثیر می‌گذارد، اما من فکر می‌کنم که روزه از آن‌ها مستثنی باشد».
«مایکل دهوگ»، رئیس کمیته پزشکی فیفا نیز، تحقیقی را به پزشک تیم منتخب الجزایر قبل از جام جهانی ۲۰۱۴ که مصادف با ماه مبارک رمضان بود، ارائه داد.
 وی در این تحقیق اعلام کرده بود: «اگر بازیکنان مراحل ارائه‌شده در این تحقیق را به صورت هوشمندانه انجام دهند می‌توانند با سرعت بیشتری با روزه سازگار شوند و بر مقدار آب موجود در بدن تا وقت افطار محافظت کنند، رژیم غذایی درست باعث می‌شود که بدن در کل روز مرطوب باقی بماند».
«کولو توره»، بازیکن فوتبال اهل کشور ساحل عاج در مورد ماه رمضان می‌گوید: «سخت‌ترین دوره در ماه رمضان، پنج روز اول ماه است که بعد از آن جسم به روزه عادت می‌کند و سپس احساس سعادت، راحتی و قوی‌بودن می‌کنی».
«زاف اقبال»، پزشک پاکستانی سابق تیم لیورپول در رابطه با روزه‌داری بازیکنان مسلمان در سایت رسمی لیورپول نوشت:  روزه برای اغلب مسلمانان بی‌خطر است.روزه نوعی توانایی معنوی به انسان می‌دهد و بعد از پایان ماه احساس بسیار خوبی خواهی داشت و ما به عنوان یک گروه پزشکی به بازیکنانی که روزه می‌گیرند کمک خواهیم کرد. روزه‌ باعث می‌شود، نسبت چربی‌های مضر در بدن به ۸ درصد کاهش یابد، در نتیجه قلب به خوبی عملیات پمپاژ خون را انجام خواهد داد. این کمک شایانی به بازیکن می‌کند چرا که وقتی قلب به‌راحتی و سرعت خون را پمپاژ می‌کند، سرعت و بازی بازیکن خیلی بهتر خواهد شد.
 همچنین روزه باعث می‌شود یک رژیم غذایی برای بازیکن به‌وجود بیاید که به بازیکن کمک‌ می‌کند وزن اضافه خود را از دست بدهد در نتیجه او در حین بازی سبک و سریع خواهد بود.
با هم نگاهی می اندازیم به ستاره های مسلمان بزرگ دنیای فوتبال که در ماه رمضان بدون وقفه به میدان می روند و روزه می گیرند.

■ صلاح، بنزما و مانه در فینال چمپیونزلیگ
فینال چمپیونزلیگ بین لیورپول و رئال مادرید شنبه پنجم خرداد برگزار می‌شود و صلاح و مانه در لیورپول و بنزما و اشرف حکیمی در رئال باید با دهان روزه در این فینال به میدان بروند. امره جان دیگر بازیکن مسلمان لیورپول است اما او نقش تعیین کننده ای در تیمش ندارد.
در روز فینال در کیف، سحر از ۲:۳۰ صبح آغاز می‌شود و آفتاب نزدیک به شروع بازی غروب می کند، یعنی بازیکنان مسلمان لیورپول نمی‌توانند از ساعت ۲:۳۰ صبح تا شروع بازی چیزی بخورند. البته بازیکنان مسلمان هر دو تیم نیازی نیست در کیف روزه بگیرند چون مسافر محسوب می‌شوند.

■ کانوته ؛تسلیم محض
فردریک کانوته، اهل کشور مالی است. او به قدری به فرایض دینی خود اهمیت می دهد که در فصل 2007- 2006 حاضر نشد پیراهن تیم سویا که آرم تبلیغاتی یک شرکت شرط بندی روی آن نقش بسته بود را بر تن کند و مسئولان باشگاه را مجبور کرد که برای او پیراهنی بدون آن آرم تبلیغاتی سفارش دهند.به گفته خود این بازیکن، او با خواندن قرآن در این ماه ضمن کمک گرفتن از خداوند از نظر روحی نیز به شرایط ایده آلی می رسد که می تواند او را در تمرینات و میادین مسابقه بسیار کمک کند. گفتنی است در دیدار سوپر جام باشگاه های اسپانیا که با قهرمانی بارسلونا به پایان رسید کانوته دو گل را در حالی که آن روز اقدام به اطاعت فرمان خدا کرده بود وارد دروازه بارسلونا کرده بود.
نوع ساده اما خاص شادی گل او، پس از هر بار گلزنی برای سویا درخاطره علاقه‌مندان نقش بسته است. کانوته خیلی ساده، انگشت اشاره دو دستش را سمت آسمان می‌برد و از خدا تشکر می‌کرد. بازنشسته 37 ساله در حال حاضر در کمپین حمایت از آزادی‌خواهان جهان به فعالیت مشغول است کاری که در دوران بازی به اشکال دیگری انجام می‌داد. او در دوران مقاومت مردم فلسطین و کشتارهای گسترده از سوی رژیم صهیونیستی پس از گلزنی در یک بازی، عبارت چاپ شده روی زیرپیراهنش را نشان داد؛ «فلسطین باید آزاد شود!» پس از این اتفاق نیمه‌سیاسی، فردریک با موجی از تحسین و انتقاد روبه رو شد. کانوته در تمام سال‌های بازی با تبعیت از اصول اسلام، همیشه هوادار ضعیف‌تر بود و تا پایان دوران فوتبالش هم از موضع خود کوتاه نیامد.

■آنلکا؛ مبلغ دینی
عبدل سلیم بلال یا همان نیکولاس آنلکا مهاجم فرانسوی نیز بر روزه داری در ماه مبارک تاکید بسیار دارد و حتی دوستان مسلمان خود در لیگ برتر انگلستان را به انجام این فریضه الهی فرا می خواند. 

■ مسعود اوزیل؛ عبادت بی وقفه
تصویرغالبی که ما از مسعود اوزیل در آرسنال به یاد می‌آوریم، خلوت چند دقیقه‌ای‌اش با خداوند قبل از شروع هر بازی است. این مهاجر ترک با قرآن کریم آشنایی عمیقی دارد، بیشتر اوقات قبل از شروع هر بازی به سبک همه مسلمانان دو دستش را سمت آسمان می‌گیرد و از خداوند طلب حمایت می‌کند. 

■ ابو دیابی؛ قاری قرآن
مدافع آرسنال در بین همه بازیکنان مسلمان دنیا یک نمونه خاص است چرا که علاوه بر دانش قرآنی، صدای دلنشینی هم دارد و بارها در رختکن آرسنال با صوت زیبا قرآن را قرائت کرده است. 

■ ریبری؛ پایبند به اعتقادات
او که به دلیل یک تصادف شدید خانوادگی در دو سالگی، بخشی از صورتش را از دست داد، چند سال پیش نام خود را به بلال یوسف محمد تغییر داد. روحیات درونی فرانک در تضاد با رفتارهای شاد و پرنشاطش است. فرانک ریبری به حدی به اعتقاداتش پایبند است که حاضر نیست جوایزی را که بعد از  هر بازی بوندس‌لیگا اهدا می‌شود و با شئونات او در تضاد است، بپذیرد.

■ نوری شاهین؛ مرد تصمیم‌های ناگهانی
 یک ازدواج پرماجرا می‌توانست نوری شاهین را از دایره مسلمانان خارج کند اما با همسرش که دخترعموی او هم بود، به توافق رسید و برخلاف اکثر اعضای خانواده‌اش مسلمان ماند. شاهین به عنوان یکی از بازیکنان طراز اول  دنیای فوتبال به اندازه معتقدترین مسلمانان به دین خود پایبند است. 

■ سمیر نصری؛ تبریک معروف
ستاره جوان فرانسوی روز عید فطر چندی پیش، پس از گلزنی درلباس منچسترسیتی، تی‌شرتی با نوشته‌ «عید مبارک» را به نمایش گذاشت. نصری در امور خیریه هم دستی دارد و یک بنیاد خیریه راه‌اندازی کرده است.

■ دمبا با؛ سجده شکر
مهاجرزاده 30 ساله پاریسی پس از هر گلی، شادی متفاوتی غیر از سجده شکر به نمایش نگذاشته است. پای ثابت روزه‌داری در ماه رمضان هنوز شگفتی‌های زیادی در آستین دارد. 

■ مونتاری؛پافشاری بر روزه داری
در یکی از دیدارهای اینتر،مورینیو، مونتاری را در دقیقه ۳۰ از بازی خارج کرد و در پاسخ به خبرنگاران درباره دلیل این تصمیم گفت: مونتاری به خاطر رمضان مشکلاتی دارد؛ شاید به خاطر گرما بهتر باشد او این کار را نکند. اما مونتاری حاضر نشد از روزه گرفتن صرف‌نظر کند و تا پایان ماه رمضان دیگر در ترکیب اصلی اینتر قرار نگرفت.

■ روزه داران غیرفوتبالی جهان
البته دامنه روزه داری در ماه مبارک رمضان به فوتبالیست‌های مطرح جهان که مسلمان هستند، ختم نمی شود بلکه در فوتبال آمریکایی که طرفداران زیادی در ایالات متحده آمریکا دارد ستاره‌ای چون حمزه عبدا... با روزه داری در این ماه مبارک به اسطوره طرفداران مسلمان تیمش در لیگ حرفه ای تبدیل شده است. از سوی دیگر می توان به نام های مطرح دیگری در این ورزش اشاره کرد. مردانی چون عبدالکریم و ریان حارث که روزه داری را در میان ورزشکاران این رشته در ایالات متحده به راستی معنی کرده اند. در رشته بسکتبال و در لیگ حرفه ای آمریکا نیز ستارگانی هستند که در ماه مبارک روزه داری می کنند و در میادین مسابقه نیز خوش می درخشند. شریف عبدالرحیم، حکیم اولاجون، ارشد والاس و راجون روندو بسکتبالیست های مطرحی هستند که دل از روزه داری نمی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.