قدس انلاین : رئیس اداره بهزیستی قوچان با ارزیابی مکان‌های دولتی و عمومی این شهرستان درزمینه مناسب‌سازی برای تردد معلولین به ادارات و سازمان‌های مستقر جز دانشگاه آزاد اسلامی و شبکه بهداشت و درمان نمره مردودی داد.

ثبت ۴۰ کودک‌آزاری و همسر آزاری در قوچان/ نمره مردودی ادارات قوچان درزمینه مناسب‌سازی برای تردد معلولین

 ناصر نیک افشار ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات اداره بهزیستی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: مناسب‌سازی فضاهای عمومی و مسیرهای ویژه تردد معلولین نسبت به گذشته در قوچان وضعیت مطلوبی دارد و تمام مصوبات فی‌مابین شهرداری و بهزیستی جز ساخت سرویس‌های بهداشتی در پارک شهید فهمیده، اجرایی شده است.

وی با یادآوری اینکه چون ادارات و سازمان‌های مستقر در این شهرستان اعتباری برای بازسازی نداشته‌اند، اجبار کمتری در آنها برای مناسب‌سازی دیده می‌شود، گفت: در مقابل، فضاهای عمومی که دارای وضعیت بهتری هستند، متأسفانه نمره مردودی به ادارات و سازمان‌ها جز دانشگاه آزاد اسلامی و شبکه بهداشت و درمان داده می‌شود.

پرداخت ماهیانه ۶۶۷ میلیون ریال به مراکز توان‌بخشی و روزانه در قوچان

رئیس اداره بهزیستی قوچان بابیان این موضوع که ماهیانه ۶۶۷ میلیون ریال به مراکز توان‌بخشی شبانه، روزانه و سالمندان این شهرستان برای خدماتی که ارائه می‌کنند، یارانه پرداخت می‌شود، تصریح کرد: مرکز شبانه‌روزی نگهداری از دختران معلول ذهنی هم ماهیانه ۲۳ میلیون تومان برای نگهداری به‌صورت یارانه‌ای دریافت می‌کند.

نیک‌افشار با اشاره به اینکه این مرکز خیرساز بوده و کل مجموعه بااعتبار ۱۰ میلیارد ریال طی هفته‌های آتی به بهره‌برداری می‌رسد، یادآور شد: این مرکز دارای ۲ هزار مترمربع زیربنا در چهار طبقه بوده که طبقه هم کف آن دارای ۷۰ تا ۸۰ نفر ظرفیت نگهداری دختران است.

وی با تأکید بر اینکه مجوز نگهداری پسران در این مرکز نیز به‌مرور صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: قالب معلولین این مرکز مجهول‌الهویه بوده، پذیرش‌ها استانی و از شهرستان‌هایی نظیر تربت‌حیدریه و چناران نیز انجام می‌شود که خدمات درزمینه نگهداری، توان‌بخشی، گفتاردرمانی و دارویی است.

رئیس اداره بهزیستی قوچان با یادآوری این مطلب که معلولین ذهنی غالباً بین ۳۰ تا ۴۰ سال عمر دارند و این یک‌میزان علمی است، ادامه داد: شرایط نگهداری مناسب از معلولین مرکز ذهنی آرزو این رقم را در قوچان بین ۴۰ تا ۶۰ سال کرده است.

حرفه‌آموزی ۱۴۰ معلول در مراکز روزانه تحت نظارت بهزیستی

نیک افشار بابیان اینکه معلولین زیر ۱۴ سال برای زندگی بهتر به‌صورت روزانه خدماتی را در مراکز زیر نظر این سازمان دریافت می‌کنند، اظهار کرد: این خدمات به‌گونه‌ای ارائه می‌شود که فرد معلول بتواند به زندگی عادی برگردد و حداقل برای خود شغلی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۰ دختر و پسر در این مراکز روزانه ۶ ساعت آموزش و حرفه‌آموزی دیده و در یک کارگاه تولیدی مشغول کار هستند، ادامه داد: این دختران در کارگاهی تولیدی توانسته‌اند، با برخی سازمان‌ها همچون بیمارستان این شهرستان قرارداد بسته و اقدام به تولید البسه بیمارستانی کنند.

رئیس اداره بهزیستی قوچان بابیان این مطلب که ۳ هزار و ۲۰۰ معلول در این شهرستان شناسایی‌ شده که حدود ۵۰ درصد آنها بر اساس طبقه‌بندی بین‌المللی ICF درجه‌بندی‌ شده‌اند، گفت: این افراد در یک کمیسیون پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفته و کارت شناسایی بین‌المللی دریافت می‌کنند که مبنایی بر درجه معلولیت به‌شمار می‌آید.

بیش از ۶۸ درصد معلولیت‌ها در قوچان مادرزادی هستند

نیک‌افشار با یادآوری این موضوع که بیش از ۶۸ درصد معلولین قوچان یعنی ۲ هزار و ۲۰۰ نفر معلول مادرزادی هستند، بیان کرد: ۵۰۰ نفر به‌دلیل بیماری و ۳۰۰ نفر هم براثر وقوع سوانح دچار معلولیت شده‌اند، یک هزار و ۳۵۰ نفر معلول جسمی و حرکتی و ۳۰ نفر هم دارای ضایعه نخاعی هستند.

وی بابیان اینکه ۷۷۰ معلول در قوچان دارای رده سنی ۳۱ تا ۴۰ سال بوده و ۳۰ نفر هم زیر پنج سال سن دارند، گفت: ۱۰۵ دانشجوی معلول و زیرپوشش بهزیستی نیز ۱۱۶ میلیون تومان شهریه را برای سال تحصیلی گذشته خود دریافت کردند.

رئیس اداره بهزیستی قوچان یکی از قوانین برای معلولین را قانون جامع حمایت از آنها دانست و اضافه کرد: سال گذشته، ۲۶۰ میلیون ریال حق خدمات انشعاباتی نظیر آب، برق و گاز برای معلولین پرداخت شد تا آنها این خدمات را رایگان دریافت کنند.

نیک‌افشار با اشاره به اینکه در طرح خدمات توان‌بخشی مبتنی بر جامعه (CBR) صد درصد روستاهای این شهرستان زیرپوشش قرار گرفتند، تصریح کرد: ۱۷۱ میلیارد ریال به یک هزار و ۲۰۰ نفر در سطح روستاها به‌صورت بلاعوض پرداخت شد تا برای کمک‌هزینه‌های زندگی و خرید مایحتاج و لوازم موردنیاز صرف شود.

پرداخت ماهیانه ۴۷۰ میلیون ریال به ۸۲۲ مستمری‌بگیر بهزیستی

وی بابیان اینکه ۸۲۲ نفر زیرپوشش بهزیستی ماهیانه نزدیک به ۴۷۰ میلیون ریال یارانه دریافت می‌کنند که جدا از بیماران روانی مزمن و ضایعه نخاعی است، گفت: پیشگیری از معلولیت‌ها در اولویت قرار داد که تقریباً برای ۴ هزار نفر آموزش و اطلاع‌رسانی در این حوزه صورت گرفت.

رئیس اداره بهزیستی قوچان با یادآوری اینکه ۳ هزار و ۲۰۰ کودک پس از تولد مورد آزمایش شنوایی قرار گرفتند که ۳۰ نفر برای درمان به مراحل بالاتر ارجاع شده‌اند، خاطرنشان کرد: ۸ هزار و ۱۹۶ نفر هم مورد ارزیابی تنبلی چشم قرار گرفتند که ۲۰۰ نفر برای درمان یا دریافت عینک به مراحل بالاتر ارجاع پیدا کردند.

۱۰ درصد از طلاق‌های ثبت‌ شده در قوچان منجر به‌سازش شده است

نیک‌افشار بابیان این مطلب که ۴۰ مورد کودک‌آزاری و همسر آزاری در این شهرستان ثبت که به اورژانس اجتماعی مراجعه داشته‌اند، تصریح کرد: تعداد طلاق‌ها نیز ۷۹۲ مورد بوده که ۱۰ درصد آنها یعنی ۷۰ مورد به سازش رسیده است.

وی تعداد تماس‌های مفید با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی را ۲۰۰ مورد دانست و افزود: متأسفانه تعداد تماس‌های ثبت‌ شده با این سامانه نزدیک به ۳ هزار مورد بوده که تعداد تماس‌های مفید آن درصد کمی را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس اداره بهزیستی قوچان با تأکید بر اینکه سال گذشته ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به افراد زیرپوشش همچون زنان سرپرست خانوار، معتاد بهبودیافته و معلولین پرداخت‌ شده که غالب آنها درزمینه دامداری و دام‌پروری در روستاها است، گفت: سقف این تسهیلات، ۲۰۰ میلیون ریال بوده که به حدود ۱۰۰ نفر پرداخت‌ شده است و نظارت کاملی بر ایجاد اشتغال توسط آنها وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.