۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
کد خبر: 600937

قدس انلاین : گرگاس‌ها بلای جان کشاورزان غرب خراسان رضوی شده‌اند و البته در این زمینه خود کشاورزان نیز باید برخی نکات را رعایت کنند.

گرگاس؛ بلای جان کشاورزان غرب خراسان رضوی

 روستاییان منطقه سبزوار در گذشته توله سگ‌های ماده را به خاطر ناکارآمدی آنها از بین می‌بردند اما با تغییر این روش و رهاسازی آنها در طبیعت، جمعیت حیوانی درنده به نام «گرگاس» افزایش یافت؛  اکنون این موضوع به دغدغه‌ای برای دامداران و روستاییان در غرب خراسان رضوی مبدل شده است.

منطقه غرب خراسان رضوی چند سالی است به دلیل رهاسازی غیراصولی توله‌سگ‌های ماده در طبیعت شاهد رشد جمعیت گرگاس‌ها بوده است؛ این در حالی است که سرمای زمستان و شکار بی‌رویه شکارچیان متخلف سبب افزایش هجوم گرگاس‌ها به مناطق روستایی شده است. هجوم گرگاس‌ها تا حدی است که مشکلات و خسارات زیادی را برای روستاییان به وجود آورده است.

گرگاس‌ها بلای جدید کشاورزان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار با اشاره به اینکه براساس بررسی‌های انجام شده مردم این منطقه توله‌های گرگ را گرفته و مقداری که بزرگ شدند و زمان زاد و ولدشان فرا رسید در جمع سگ‌ها رها می‌کنند، گفت: این جفت گیری سبب به وجود آمدن هیبرید دو رگه‌ای می‌شود که به آن سگ گرگی یا اصطلاحا گرگاس می‌گویند.

حمید صادقی با اعلام اینکه چون این حیوان خوی درندگی گرگ را دارد و مقداری به سگ شباهت دارد بیشتر برای نگهبانی گله مورد استفاده قرار می‌گیرد افزود:اهالی منطقه پس از اینکه گرگاس به دنیا می‌آمد گردنبند به این حیوان می‌بستند و این موجب می‌شد وقتی که بزرگ می‌شد به خاطر شباهتش به گرگ مردم فکر کنند این گرگ‌هایی است که مأموران محیط زیست پلاک کرده و در طبیعت رهاسازی کرده‌اند در صورتی که این گونه نیست.

حمله گرگاس در فصل سرما

وی با بیان اینکه برخی معتقدند گرگاس وجود ندارد در صورتی که در این منطقه دیده شده و وجود دارد، گفت: اغلب حمله‌های گرگ‌ها و یا گرکاس‌ها به دام‌ها در فصل زمستان که منابع غذایی‌شان کمتر است گزارش می‌شود.

رئیس محیط زیست سبزوار با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته حدود شش مورد گرگ زدگی در سه شهرستان داورزن، سبزوار و خوشاب به محیط زیست اعلام شده که ۷۰ رأس گوسفند تلفات داشته است، افزود: تاکنون هیچ مورد حمله به انسان گزارش نشده است.

وی همچنین رها سازی پسماندها در اطراف روستا را از مهمترین علل حمله گرگ‌ها و شغال‌ها دانست و اظهار کرد: اگر مردم نکات زیست محیطی را رعایت کنند کمتر دچار مشکلات از جمله گرگ زدگی می‌شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.