قدس انلاین : معاون استاندار خراسان رضوی گفت: پارلمان مشورتی زنان فعالیت‌های خود را در قالب پنج کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اشتغال، آموزش و پژوهش و توانمندسازی، سلامت و جمعیت انجام می‌دهد.

تاکنون ۳۵ طرح توسط مجمع مشورتی زنان استان به تصویب رسیده است
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، سید جواد حسینی در نشست تخصصی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاوران و مدیران کل امور زنان و خانواده ستادی و کشوری با تشریح چیستی، چگونگی و نحوه عمل مجمع مشورتی زنان استان خراسان رضوی، اظهار کرد: تاکنون ۳۵ طرح توسط مجمع مشورتی زنان استان خراسان رضوی به تصویب رسیده است.

وی افزود: در بررسی آیات قرآن و چگونگی حکومت از منظر قرآن به آیه"  لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ " می‌رسیم. در این آیه هدف حکومت و رسالت پیامبر، استقرار قسط است و برپا داشتن عدالت با ابزارکتاب، منطق و استدلال  محقق خواهد شد که اگر این چنین شود، مردم برای اقامه قسط مشارکت می‌کنند. اگر مردم برای برپا داشتن عدل و داد مشارکت نکنند قسطی محقق نخواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این نگاه مشارکتی مردم در امر حکومت و برپایی قسط را به خوبی نشان می‌دهد و در فرمایشات امام راحل، رهبر معظم انقلاب و بزرگان نظام نیز  همواره مردم در مرکز نگاه است.

حسینی بیان کرد: نظام کشور عزیزمان به لحاظ شکلی مبتنی بر جمهوریت و اسلامیت است که در آن مشارکت برمبنای اسلام پی‌ریزی شده است. محتوای کشورمان نیز بر مبنای قانون اساسی شکل گرفته و قانون اساسی مشارکت مردم  در تمامی عرصه‌ها را به رسمیت شناخته است.
 
معاون استاندار  با اشاره به سه نوع مشارکت شعاری، محدود و واقعی، تاکید کرد: مشارکت  شعاری تشریفاتی، خیابانی و تزئینی است، افراد در این نوع مشارکت اسم آن را می‌برند اما مشارکت‌پذیر نیستند یا اگر مشارکت بپذیرند، مشارکت تزئیناتی و تشریفاتی است و مشارکت را در حد مشارکت خیابانی و حضور گله‌مند، اتمیزه، توده‌ای و هیجانی می‌خواهند. در مشارکت محدود، مسئولین و مجریان مشارکت مردم را خواستارند اما مشارکتی که خود مسئولین صلاح می‌دانند.

وی با بیان اینکه مشارکت واقعی شامل سه قلمرو نمادین، مقطعی و مستمر نظام مند است، عنوان کرد: در مشارکت واقعی افراد در توسعه جامعه دخیل هستند. پایه اصلی مشارکت واقعی، فرصت تشکیلات یافتن آحادجامعه است تا به صورت تشکیلاتی بتوانند در قلمروهای مختلف وارد مشارکت شوند و این  مشارکت واقعی می‌تواند در قالب سازمان‌های مردم نهاد، احزاب‌ تشکل‌ها و گروه‌ها نمود پیدا کند. مجمع مشورتی زنان خراسان رضوی برمبنای مشارکت واقعی و پایدار راه‌اندازی شده است. در این مجمع مشورتی، مشارکت زنان تقاضا محور است نه عرضه محور، این مشارکت با زنان نه برای زنان و نظام‌مند و ساختارمند نه توده‌ای است.

 معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: مشارکت  واقعی در قانون اساسی نیز دیده شده است. در قانون اساسی سه نوع مشارکت  در سطح کلان، میانی و سطح خرد دیده شده است. نمود مشارکت در سطح کلان در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و  خبرگان رهبری و انتخابات شوراها نمودی از مشارکت خرد است و مشارکت در سطح میانی با  مشارکت مردم در قالب تشکل‌ها، انجمن‌ها، اصناف، احزاب  وسازمان‌های مردم نهاد نمود پیدا می‌کند.
 
حسینی با بیان چرایی شکل‌گیری پارلمان مشورتی از منظر اسناد بالادستی، اظهار کرد: سند چشم‌انداز ۱۴۰۰ و ماده ۱۰۱ سند برنامه ششم بر بهره‌مندی همگان از جمله زنان از منافع توسعه و همچنین ماده ۳۱ عدالت جنسیتی نیز به طور مستقیم برمشارکت بانوان در امر توسعه  تاکید دارد. در این پارلمان ۲۵ قشر از بانوان فعال اجتماعی همچون معلمان، دانشگاهیان، مدیران دولتی و غیردولتی، نظام‌های حرفه‌ای، اصناف، شوراها، دهیاری‌ها، کشاورزان، بسیج، حوزه‌های علمیه و شوراهای محلات حضور دارند.

وی افزود: ۱۲۰۰ زن فرهیخته از ۲۵ قشر توسط  جمعیت مخاطب این قشر انتخاب شدند و در ۲۸ پارلمان شهرستانی و یک پارلمان استانی مشغول به فعالیت هستند.

معاون استاندار شیوه کار پارلمان مشورتی زنان را مانند مجلس شورای اسلامی  دانست و گفت: این مجمع  هر ۴۵ روز یک‌بار تشکیل جلسه داده و خواسته‌های دستگاه‌های اجرایی را که به صورت لایحه به این پارلمان می‌آید بررسی و در صورت لزوم مصوب خواهد کرد. مصوبات پارلمان مشورتی زنان خراسان رضوی در دستور کار گروه بانوان و خانواده استانداری قرار می گیرد تا پس از بررسی قابلیت اجرا پیدا کند که در صورت اجرا، سه میلیون جمعیت زنان استان در تصمیم‌سازی‌ها مشارکت واقعی خواهند داشت.

وی بیان کرد: پارلمان مشورتی زنان فعالیت‌های خود را در قالب پنج کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اشتغال، آموزش و پژوهش و توانمندسازی، سلامت و جمعیت انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.