قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: فاطمه ارژنگی روزهای پدیده بودن خود را در فوتبال بانوان پشت سر گذاشته است و حالابه عنوان یک بازیکن با تجربه نگرشی متفاوت نسبت به آینده ورزشی اش دارد. این بانوی فوتبالیست مشهدی یکی از گران ترین بازیکنان فوتبال و فوتسال بانوان است.

بازی با حجاب برای بانوان فوتسالیست یک انگیزه است/تکنیک بانوان فوتبالیست ازآقایان بیشتر است/از 6سالگی فوتبال بازی میکردم وخانواده تشویقم میکردند

برد شگفت انگیز تیم ملی فوتسال بانوان ایران مقابل تیم ملی ژاپن همه بعد از قهرمانی سال ۲۰۰۵ بار دیگر همه نگاه‌ها را به سمت تیم ملی و بازی مردانه زنان فوتسالیست معطوف کرد.

گفتگوی اختصاصی قدس آنلاین را با دختر سی ساله ، خندان و ریزنقش  تیم ملی ؛ «فاطمه ارژنگی» بخوانید:

*از کجا و به چه شکل فوتبال را شروع کردید؟

**من هم مثل خیلی از دوستانم از بچگی و مثل خیلی از آقایان از زمین خاکی شروع کردم. زمانی که دخترها لی لی یا خاله بازی می‌کردند من از شش سالگی با برادرم در کوچه با پسرهای دیگر فوتبال بازی می‌کردم.

این باعث شد که علاقه‌ام به این رشته زیادتر شد و با ثبت نام در کلاس‌های فوتبال و بعد با راه پیدا کردن در مسابقات استانی و...پله پله بالا آمدم تا اینکه در سال ۸۴ وارد تیم ملی جوانان شدم و راهم را ادامه دادم.

*تا اینجایی که برد مقابل ژاپن و مصاحبه‌ها و عکسهای شما بر روی جلد همه روزنامه‌ها و مجلات ، نگاه‌ها را متوجه شما کرد.

**بله دقیقا. این اتفاق باعث شد که همه متوجه شوند که فوتبال بانوان حرفی برای گفتن دارد اینکه اگر هوای فوتبال بانوان را داشته باشند می‌توانند موفق باشند و خودشان را نشان بدهند.

این خوشحالی فقط مال خود ما نبود این حماسه بانوان فوتبالیست خانواده هایمان و همه مردم را خوشحال کرد. حس و مزه خیلی خوبی بود که هنوز هم ادامه دارد.

*نظر خانواده راجع به فوتبالیست شدن شما چه بود؟

**در سالهای خیلی قبل همان زمانی که با پسرها در کوچه و خیابان فوتبال بازی می‌کردم خلاف نگاه و حرفهای همسایه‌ها که تو دختری چرا با پسرها بازی می‌کنی خانواده‌ام اتفاقا خیلی حامی و مشوقم بودند نگاهشان خیلی باز بود و هیچوقت هیچ مانع تراشی برای بازی و حضورم در فوتبال نداشتند. خداراشکر که الان این نگاه جنسیتی به فوتبال زن‌ها خیلی کم شده است.

البته بوده‌اند خانمهایی که در مرحله حرفه‌ای مجبور شده‌اند به خاطر نگاه خانواده هایشان فوتبال را رها کنند و زندگی را به شکل دیگری ادامه دهند.

*متاهلید؟

**نه

*چرا؟ فوتبال مانعی بوده برای ازدواج نکردنتان؟

**به خاطر فوتبال به ازدواج فکر نمی‌کنم چون دوستانی داشته‌ام که به خاطر مشکلات و شرایطی که فوتبال برای زندگیشان ایجاد کرده است جدا شده‌اند. فوتبال هدف من است و من فقط به ورزش فکر می‌کنم.

*هیجان این برد برای خود شما چه چیزی به همراه داشت؟

**با اینکه از همان ابتدا برای قهرمان شدن هم قسم شده بودیم واین هیجان از همان آغاز با ما بود ولی واقعیت این است که فکرش را تا به اینجا و به این شکل نمی‌کردیم. چون در بازی با ژاپن ما حتی دو تا گل عقب بودیم ولی وقتی بردیم خودمان هم باورمان نمی‌شد.

مرتب به هم می‌گفتیم مگه داریم مگه میشه ما و پنج تا گل به ژاپن قدرتمند ولی خب به هر شکل چون خواسته بودیم شد چون با هدف قهرمانی وارد میدان شده بودیم. بازی ما واقعا مقتدرانه بود نمی‌شود منکر این قضیه شد.

*حتما بعد از قهرمانی کلی هم قول و وعده شنیده‌اید. چیزی هم از این قولها جامعه عمل پوشانده است یا فقط حرف بوده اند؟

**بله تا حدی به قولها عمل کردند ولی ما هنوز داریم زمان می‌گیریم و هنوز امیدواریم و منتظریم وزارت ورزش، فدراسیون و...به قول هایی که داده‌اند عمل کنند. ظاهرا این برد برای آن‌ها هم شیرین بوده است.

*بعد از این برد پیشنهادی از تیم‌های خارجی نداشته اید؟

**الان که نه ولی در سال ۸۶ زمانی که برای بازیها به اسپانیا رفته بودیم برای حضور در تیم فوتبال بانوان اسپانیا دعوت کردند ولی بازی کردن در یک تیم خارجی با همه شرایط خوبی که بچه‌های ما دارند وامکانات خوبی که در اختیار بچه‌ها می‌گذارند ولی اصلا کار اسانی نیست.

*این شرایط شامل چه مواردی می‌شود؟

**تقریبا همه امکاناتی اعم از ماشین و منزل و...را که در اختیار آقایان فوتبالیستشان می‌گذارند در اختیار خانمها هم هست ولی رقم قرارداد ایران از بقیه جاها خیلی بهتر است. چون آنجا برای خانمها مشکل اسپانسر دارند. ولی خب اگر بخواهی پیشرفت کنی بله بازی در تیم‌های آن طرفی خیلی خوب است. چون آن‌ها همان امکاناتی را که به تیم آقایان می‌دهند در اختیاز تیم بانوان هم می‌گذارند.

ولی با همه این‌ها امسال همه امکانات فدراسیون دراختیار تیم ملی بانوان بود و شاید همین قضیه خودش استارت قهرمانی را زد.


*مبلغ قرار داد شما چه مقدار است؟

**در چهار سال گذشته سقف مبلغ یعنی ۴۰ میلیون را دریافت می‌کردم ولی سقف دریافت امسال ۵۰ میلیون تومان است.

*می گویند آقایان فوتبالیست به لحاظ قدرت بدنی از خانمها برتر هستند ولی به لحاظ تکنیکی فرقی بین زن و مرد نیست. قبول دارید؟

**بله حتما. در این که مردها قدرت بدنی بالایی دارند شکی نیست ولی در بحث فوتبال و تکنیک خانمها پیش‌تر هستند و هیچی از آقایان کم ندارند. شاید اگر آقایان بتوانند و بیایند فوتبال بانوان را تماشا کنند نظرشان راجع به فوتبال زنها و توانایی آن‌ها فرق کند. چون هنوز هم میشنویم که مگر خانمها هم می‌توانند فوتبال بازی کنند؟ و این جمله خیلی بر خورنده است.

در حالیکه که برد مقابل ژاپن ثابت کرد که ما می‌توانیم گل‌های مقابل ژاپن شعبده که نبود حقیقی اتفاق افتاد. حاصل و تلاش همه بچه‌ها بود.

*به خاطر باخت گریه هم کرده اید؟

**بله ما زنها احساسی‌تر هستیم ولی خب هستند مردانی هم که زمان باخت گریه کرده‌اند من بغض می‌کنم ولی گریه نه.

*امضا هم داده اید؟

**بله یکی دو سال است که این اتفاق افتاده در مسابقه‌ای که در داخل ایران با روسیه داشتیم توپ و تیشرت می‌آوردند تا برایشان امضا کنیم.

*بازیهای شما تماشاچی هم دارد؟

**الان قضیه فرق کرده است ماحتی پیش از سال ۲۰۰۵ تماشاچی در سالن نداشتیم ولی الان سالن پر از تماشاچی است واین خیلی جذاب است و انگیزه ما را زیاد می‌کند و کمک بزرگی است.

**حجابتان چقدر برایتان ممنوعیت و مشکل درست می‌کند؟

**اوایل خیلی سخت بود و من نمی‌توانم بگویم که با حجاب بازی کردن اصلا سخت نیست هست ولی به هر شکل این قانون کشور ماست و ما همه با آن کنار آمده‌ایم. حتی حجاب ما برای تیم مقابلمان خیلی شگفت انگیز است و این قضیه در نظر اول برای تیم مقابل ما یک نقطه ضعف است ولی این برای ما یک انگیزه است و با همین حجاب هم نشان داده‌ایم که می‌توانیم. ما حجاب را به عنوان یک نقطه قوت استفاده می‌کنیم چون آن‌ها ما را با این پوشش و قهرمانی ما را با این وضعیت دست کم می‌گیرند. ما با حجاب در خارج از کشور خیلی خاص هستیم.

*خودتان به کدام تیم خارجی علاقه مندید؟

**من طرفدار بارسلونا و مسی هستم

*فکر کنید قرار است با تیم آقایان فوتبالیست بازی کنید. فکر می کنید ببرید؟

**برد را که نمی دانم ولی مطمئنم بازی خیلی قدرتمند و خوبی خواهیم داشت مطمئنم آقایان متعجب می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.