قدس انلاین : افزایش ۱۵ درصدی اقلام ضروری در بازار مشهد کام میهمانان ضیافت رمضان را تلخ کرد.

تلخی قیمت‌ها در کام میهمانان ضیافت رمضان/ افزایش ۱۵ درصدی اقلام ضروری در بازار مشهد
به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، ماه مبارک رمضان در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و مؤمنان با مقدمه‌سازی و فراهم‌کردن زمینه‌های معنوی و مادی هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده می‌کنند.

مردم با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطاری به نیازمندان، شب زنده‌داری و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه و روزه داری روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می‌کنند.

روزه‌داران مشهدی برای خرید مایحتاج خود اول صبح به بازار آمده  و خود  را برای افطارآماده می‌کنند. شور و شوق مردم برای خرید خوراکی‌ها به‌ویژه زولبیا و بامیه گرمی بازار را دو چندان کرده است.

مرغ، گوشت، انواع میوه و سبزیجات از دیگر اقلامی هستند که مردم این روزها بیشتر به خرید آنها روی آوردند و همه اینها باعث شده تا برکت ماه مبارک رمضان گرمی سفره بازاریان مشهد را به همراه آورده و موجب رونق بازار مشهد شود.

بر این اساس به سراغ یکی از مراکز خرید در مرکز شهر مشهد می‌رویم تا تب‌وتاب ماه مبارک رمضان در بازار مشهد را بررسی کنیم.

زولبیا و بامیه یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های این ماه مبارک است که علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب می‌کند. شاید بتوان گفت بعد از خرما مهم‌ترین شیرینی است که در این ماه به میهمانی سفره‍‌های افطار می‌آید که البته به میزان بالایی مصرف می‌شود.

*فروش زولبیا و بامیه در مراکز غیر مجاز

در ابتدا به سراغ شیرینی‌فروشی در محدوده بلوار شریعتی قاسم آباد مشهد می‌رویم و از مردم وضعیت قیمت و سطح کیفیت زولبیا و بامیه را جویا شویم.  

فرزانه افتاده، یکی از شهروندان مشهدی در پاسخ به خبرنگار فارس در مشهد در خصوص میزان قیمت‌ها و سطح کیفیت زولبیا و بامیه گفت: قیمت هر یک کیلوگرم زولبیا و بامیه که از این شیرینی‌فروشی خریده‌ام ۱۳ هزار و ۵۰۰ بوده البته از نظر ظاهری رنگ و لعاب خوبی دارد اما طعمش را هنوز نچشیده‌ام که بتوانم کیفیتش را بسنجم.

وی افزود: در ماه رمضان خرید شیرینی به آن صورت نداریم و بیشتر هم برای خرید همین زولبیا و بامیه به شیرینی‌فروشی می‌روم البته در سوپرمارکت‌ها هم فروش زولبیا و بامیه را دیده‌ام که به صورت بسته‌بندی و قیمت پایین‌تر انجام می‌شود.

کمی آن‌طرف‌تر از شیرینی‌فروشی، خبرنگار ما سراغ یک رستوران می‌رود.

یکی از آشپزان این رستوران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: قیمت هریک کیلوگرم آش شله‌قلمکار حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان، هر یک کیلوگرم آش رشته و دوغ حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان و قیمت هر یک کیلوگرم حلیم حدود ۱۴ هزار تومان است که البته نسبت به سال گذشته افزایش کم تر از ۱۰ درصدی را داشته‌ایم.

*افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیرینی و زولبیا و بامیه در مشهد

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قیمت زولبیا و بامیه در سطح شهر یکسان بوده و نرخ مصوب هر یک کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک ۱۴ هزار تومان و قیمت هریک کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه دو  حدود ۹ هزار تومان است که البته قیمت بامیه با توجه به مواد اولیه‌ای که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد ۱۰۰۰ تومان نسبت به قیمت زولبیا بیشتر است گرچه که بیشتر مشتری‌ها این دو را درکنار یکدیگر خرید می‌کنند.

محمد فرزانی در ادامه افزود: قیمت زولبیا و بامیه و همچنین انواع شیرینی با توجه به بازار حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت را نسبت به سال گذشته داشته است.

وی با تاکید بر اینکه مردم تنها از واحدهایی که دارای پروانه کسب  از اتحادیه هستند خریداری کنند، متذکر شد: تعداد واحدهای صنفی شیرینی فروشی دارای پروانه کسب در مشهد ۷۲۰ واحد است که از این تعداد ۶۰۰ واحد تنها دارای پروانه هستند.


 

*کمبودی برای تامین گوشت در ماه مبارک رمضان نداریم

بر اساس گزارش میدانی که در بازار انجام شد واحدهای صنفی رستوران، شیرینی‌فروشی، سبزی و میوه فروشی، گوشت و مرغ‌فروشی و برنج و حبوبات فروشی بازار داغ‌تری نسبت به سایر صنوف داشتند و طبق این گزارش افزایش ۱۵ درصدی اقلام ضروری در بازار مشاهده می‌شد.

سفره افطار بسته به علایق و میزان درآمد خانواده بستگی دارد اما در اکثر سفره‌های خانوارها خرما، چایی، نان، پنیر، سبزی و در بعضی از سفرها هم حلیم، آش و سوپ دیده می‌شود.

قیمت نان هم با توجه به اینکه نرخ مصوب نانوایی ها طبق گفته رئیس اتحادیه نانوایان مشهد از سه سال پیش تغییری نکرده افزایش قیمتی نداشته است و نان سنگک حدود ۱۰۰۰ تومان و نان بربری و تافتون هم حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ نومان است البته این قیمت ها در نانوایی های آزاد است و نانوایی های دولتی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کمتر قیمت دارد و سبزی هم با توجه به نوع آن حدود ۲ هزار تومان تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار مشهد یافت میشد که البته قیمت سبزی خوردن نسبت به سبزی پلویی و آشی کمی گران تر بود و آن هم بیشتر به خاطر مصرف آن در ماه مبارک رمضان می تواند باشد.

خوردن خرما در ماه مبارک رمضان با توجه به اینکه روزه دار در هنگام افطار احساس گرسنگی می‌کند می‌تواند با جذب سریع باعث شود که فرد روزه‌دار به احساس سیری زودتری نیز دست یابد و این میوه بهشتی در سفره‌های افطار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در همین راستا در این گزارش به سراغ یک فروشنده خرما رفتیم.

علی شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، گفت: خرما یکی از اقلام ضروری است که در ماه مبارک رمضان نمی‌توانیم از سفره افطار حذف کنیم.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس یادآور شد: قیمت هر یک کارتن خرما بین ۵ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۷ هزار تومان است که البته قیمت خرما بیشتر بستگی به نوع آن و کیفیتش دارد.

وی افزود: خرما خشک اگر در جای خنک نگهداری شود خراب و فاسد نمی‌شود اما خرما رطب و تر حتی اگر در یخچال هم گذاشته شود پس از حدود یک ماه فاسد و درواقع ترش می‌شود.

در ادامه برای جویا شدن از قیمت گوشت با توجه به اهمیت این کالا در سفرهای مردم خبرنگار فارس با رئیس اتحادیه گوشت دامی مشهد گفت‌وگو کرد.

احمد احدی گفت: در حال حاضر به خاطر بارندگی‌های اخیری که در خراسان رضوی و مشهد اتفاق افتاد دامداران دام خود را نسبت به قبل کمتر به بازار برای فروش می‌آورند و اکنون قیمت دام زنده در بازار ۲۲ هزار و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی ضمن اشاره به کاهش خرید جگر تازه گوسفندی، سیراب و شیردان و کله پاچه با توجه به حلول ماه مبارک رمضان، بیان داشت: قیمت هر یک کیلوگرم گوشت تازه گوسفندی حدود ۴۸ هزار  تومان تا ۴۹ هزار تومان است و نسبت به سال قبل قیمت گوشت افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه گوشت دامی مشهد اظهار کرد: برای ماه مبارک رمضان جهت تامین گوشت مردم مشهد هیچ کمبودی نداریم و الحمدالله گوشت و اقلام گوشتی فراوان است.

*با واحدهای غیر مجاز و متخلف برخورد جدی می‌شود

در ادامه گزارش به سراغ رئیس اتاق اصناف مشهد می‌رویم تا از نحوه بازرسی بر روی صنوف در سطح شهر جویا شویم.

محمود بنانژاد مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار کرد: طرح بازرسی ویژه ایام ماه مبارک رمضان از ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری اغاز و تا اواخر ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی واحدهای صنفی بازرسان اتاق اصناف مشهد و همچنین بازرسان ویژه ای که از طرف اتحادیه ها مشخص شده اند برخورد جدی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.