دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد این دانشگاه بنا بر آخرین رده بندی 'نظام ارزیابی لایدن' در سال ۲۰۱۸ میلادی برای نخستین بار در فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.

دانشگاه فردوسی جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا :این گزارش حاکیست براساس این نظام رده بندی دانشگاه فردوسی از رتبه ۵۰۹ در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۴۷۸ در سال جاری میلادی و در سطح داخلی نیز رتبه آن از چهارمین دانشگاه جامع ایران به رتبه سومین دانشگاه جامع ارتقا یافت.

در چارچوب آخرین رده بندی 'نظام ارزیابی لایدن' ۲۳ دانشگاه از ایران، ۱۹ دانشگاه از ترکیه، پنج دانشگاه از مالزی و چهار دانشگاه از عربستان در جمع ۹۳۸ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

'لایدن' یکی از نظامهای معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاههای برتر دنیا را بر اساس شاخصهای علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه ‌بندی قرار می دهد.

سال ۲۰۱۸ میلادی دانشگاههای دنیا در ۹ شاخص در قالب دو معیار کلی 'مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی' در لایدن رتبه ‌بندی شدند.

نظام رتبه بندی لایدن در این ارزیابیها از تولیدات علمی دانشگاهها طی سالهای ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۶ میلادی از پایگاه اطلاعاتی Web of Science استفاده کرده است.

همچنین در معیار مرجعیت یا تاثیر علمی از شاخصهایی چون مقالات یک درصد برتر، مقالات پنج درصد برتر، مقالات ۱۰ درصد برتر و مقالات ۵۰ درصد برتر بهره گرفته شده است.

در معیار دیپلماسی علمی نیز از شاخصهایی همچون همکاری علمی، همکاری بین‌المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از پنج هزار کیلومتر استفاده شده است.

دانشگاه فردوسی مشهد سومین دانشگاه تاسیس شده در ایران پس از دانشگاههای تهران و تبریز با بیش از شش دهه قدمت هم اکنون ۲۵ هزار دانشجو دارد که حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر آنها در مقطع دکترا و حدود شش هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند. ۸۲۰ عضو هیات علمی در دانشگاه فردوسی مشغول فعالیت هستند که ۶۵۰ نفر از آنان دارای مدرک پی. اچ. دی و یا رتبه استادی یا پروفسوری هستند. واحد بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد نیز تاکنون ۵۰۰ دانشجوی خارجی در مقطع دکترا و ۸۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد جذب نموده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.