معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: ارادتمندان ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع) تاکنون هشت هزار و ۲۰۰ شیء با ارزش تاریخی و فرهنگی به موزه های حرم مطهر رضوی اهدا کرده اند.

    ۸۲۰۰ شیء وقفی در موزه های حرم مطهر رضوی نگهداری می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا علی سوزنچی کاشانی افزود: قدیمی ترین شیء موجود دراین موزه ها تکه هایی از ظروف می باشد که قدمت آن به ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی گردد.

وی اظهار کرد: موزه آستان قدس رضوی در سال ۱۳۱۶ نزدیک حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) ایجاد شد که اغلب اشیای قدیمی مانند کاشی کاریهای زرین فام، سنگ آب خوارزمشاهیان، سنگ مقام حضرت امام رضا (ع) و برخی اشیای قدیمی مانند سکه، ظروف مختلف طلا، نقره و میناکاری شده در آن نگهداری می شد.

وی گفت: به مرور ساختمان جدید برای موزه در حرم مطهر رضوی ایجاد شد و پس از انقلاب اسلامی توسعه یافت به طوری که زیربنای موزه های آستان قدس رضوی از ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع در قبل از انقلاب اسلامی به ۱۷ هزار مترمربع بعد از انقلاب اسلامی گسترش یافت و هر سال شمار اشیای وقف شده به این موزه ها بیشتر می شود.

سوزنچی افزود: آستان قدس رضوی هم اکنون چهار ساختمان شامل موزه قرآن و نفایس، موزه مرکزی، موزه تخصصی فرش و موزه مردم شناسی دارد که متشکل از ۱۶ گنجینه شامل قرآن و نفایس، هدایای رهبر معظم انقلاب، تاریخ مشهد، نجوم و ساعت، فرش، تمبر، اسکناس و مسکوکات، اسلحه، مدال، نقاشی، هنرهای تجسمی، تالار استاد فرشچیان، آبزیان و ظروف است.

وی با بیان اینکه سالانه به طور متوسط یک میلیون زائر و مجاور از موزه های آستان قدس رضوی دیدن می کنند، اظهار کرد: این موزه ها بیشترین بازدید کننده را در بین سایر موزه های کشور دارند.

وی گفت: موزه آستان قدس رضوی با سازمان میراث فرهنگی همکاری و تعامل نزدیک دارد بطوری که به صورت مشترک دوره های آموزشی را برگزار کرده و از تجارب و تخصص کارشناسان همدیگر بهره می گیرند.

معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: به دلیل محدودیت فضای فیزیکی امکان به نمایش گذاشتن همه آثار در موزه میسر نیست لذا درصدد استفاده از فضای مجازی برای به نمایش گذاشتن اشیای موزه ای هستیم.

وی اظهار کرد: ساختمان جدیدی برای موزه در زمینی به مساحت ۱۴ هزار مترمربع با زیربنای ۸۰ هزار مترمربع در پنج طبقه در دست ساخت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.