قدس آنلاین/ نازلی مروت: یک آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی گفت: عواملی مانند مکان و زمان تاثیر مستقیمی بر رفتارانسان ها دارد. دکتر مجید ابهری با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان به دلیل حاکمیت معنویت بر فضای زندگی، آسیب‌های اجتماعی کاهش چشمگیری می‌یابد، افزود: روزه موجب می‌شود ناهنجاریهای رفتاری از قبیل ناسزاگویی و بدزبانی کاهش یابد. همچنین شاهدکاهش جرائمی همچون شُرب خمر، انحرافات جنسی و فسادهای اخلاقی هستیم.

روزه ناهنجاریهای رفتاری را کاهش می‌دهد/ تمرینات معنوی ماه خدا به دیگر ماه‌ها تسری داده شود

وی با بیان اینکه معنویت و تأثیر آن بر کاهش جرم، مورد تأیید همه رفتارشناسان و جرم شناسان است، تأکید کرد: بزهکاری و خلاف در میان افراد مذهبی کمتر از افراد دیگر است. ابهری افزود: معنویت و ارزش‌های معنوی تأثیر مستقیم بر تکامل رفتاری و برکنار ماندن از جرایم دارند چراکه رشد و تعالی فکری، روحی و اخلاقی انسان در پرتو معنویت رخ می دهد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه در ماه مبارک رمضان  بر اثر روزه داری و دیگر عبادات، آسیب‌های رفتاری و جرائم اخلاقی کاهش می‌یابد، گفت: باید تمرینات معنوی اخلاقیِ ماه مهمانی خدا به دیگر ماه ها نیز تسری داده شود. وی افزود:  این تمرین معنوی باید تداوم و استمرار داشته باشد چرا که روزه داری صرفا به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه فرد روزه دار باید همه اعضا و جوارحش را از گناه باز دارد وگرنه زحمات جسمیش به هدر می‌رود و برایش فایده‌ای نخواهد داشت؛ از این رو، روزه خود سد و مانعی بزرگ برای انسان در مسیر گناه و بزه است.

دکتر مجید ابهری با اشاره به چرایی بازگشت افراد به دامان گناه پس از ماه رمضان، اظهار کرد: این اتفاق برای این رخ می‌دهد که معنویت در رفتار آنها نهادینه نشده است یعنی آنها در کلاسی یک ماه حضور می‌یابند اما به محض خوردن زنگ کلاس هر آنچه را فرا گرفته‌اند، فراموش می‌کنند؛ درست مثل دانش آموزی که در کلاس تابع مقررات است و بیرون از کلاس دست به رفتارهای ناهنجار می‌زند. علاوه بر این، علت دیگر این بازگشت، کم کاری نهادها و متولیان فرهنگی جامعه است چراکه اگر آنها معنویت را به دیگر ایام سال نیز تسری دهند، مردم به راحتی پذیرفته و برایشان نهادینه می‌شود اما متأسفانه این اقدام صورت نگرفته است چراکه ما در جامعه خودمان به جای تربیت دینی، آموزش دینی را مد نظر قرار داده‌ایم.

وی با تأکید براینکه  به همین دلیل است که اصول و باورهای دینی کمتر در افراد نهادینه می‌شود، گفت: باید به جای آموزش دینی، تربیت دینی را مورد توجه قرار دهیم و به جای پُرکاری فرهنگیِ بیرونی، پُرکاری فرهنگی درونی را حاکم کنیم.

استاد دانشگاه معتقد است: برای افزایش بهره‌وری از فضای معنوی ماه مبارک رمضان و روزه داری، باید مساجد، نهادهای فرهنگی مذهبی، کارشناسان و نخبگان دینی اولا فضائل و فواید روزه را از نظر جسمی و روحی و با زبانی ساده برای نوجوانان و جوانان بیان کنند و سپس کاهش ناهنجاری ها و آسیب های رفتاری اخلاقی به طور واقعی و ملموس برای جامعه تصویر شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.