قدس‌آنلاین: یک اقتصاددان معتقد است در صورت عدم مهار نقدینگی 1500 هزار میلیارد تومانی، نیمه دوم امسال تورمی ‌لجام گسیخته به اقتصاد کشور وارد خواهد شد.

هشدار درباره بازگشت تورم لجام گسیخته به اقتصاد ایران

احمد حاتمی‌یزد در گفت‌وگو با قدس‌آنلاین با اشاره به اینکه ریشه تورم 40 سال گذشته اقتصاد ایران در حجم بالای نقدینگی و قدرت خرید موجود نزد مردم بوده است، ادامه داد: این حجم عظیم نقدینگی امروز نزد بانکها راکد است چرا که مردم تا مدتی به سپرده‌های خود نزد بانک‌ها که با سود 20 درصد افتتاح شده، دست نمی‌زنند اما به محض اینکه نرخ سود کاهش یابد به معاملات ارز، مسکن و زمین و سهام که انتظار دارند گران شود، روی می‌آورند.

به گفته مدیر عامل سابق بانک صادرات، فعال شدن این حجم عظیم نقدینگی در بازار به معنی خروج سپرده‌ها از بانکها نیست بلکه به معنی تبدیل سپرده‌ها از بلند مدت به کوتاه مدت است که گردش نقدینگی را بالا می‌برد و همین امر تورمی ‌لجام گسیخته را در نیمه دوم سال، میهمان اقتصاد کشور خواهد کرد.

حاتمی‌یزد ادامه داد: گرانی ارز در اقتصاد ایران عامل اول در رشد تورم نیست چرا که دولت، متعهد شده نیازهای واردکنندگان دولتی و غیردولتی را برای واردات کالاهای مصرفی و واسطه‌ای با ارز 4200 تومانی تامین کند، لذا انتظار رشد آن چنانی تورم از این محل وجود ندارد.

وی افزود: خوشبختانه و در نتیجه مذاکرات وزیر امور خارجه کشورمان با اروپاییها توافق شده قانون مبارزه با تحریم‌های آمریکا مصوب 1996 اجرا شود. بر این اساس شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی برای همکاری با ایران مورد حمایت واقع خواهند شد اما فعلاً شرکت‌های کوچک و متوسط مشمول این حمایت خواهند بود و حمایت از شرکت‌های بزرگ، فعلاً منوط به مذاکرات با آمریکایی‌ها شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.