وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، گزارش کمیته مشترک سازمان منع تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل درباره حمله شیمیایی ادلب سوریه در چهارم فوریه، به دنبال متهم کردن دولت سوریه است نه انجام تحقیقات مستقل و کامل.

مسکو گزارش کمیته حقیقت‌یاب درباره حملات ادلب سوریه را رد کرد

قدس آنلاین: به گزارش الیوم السابع، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، هیئت حقیقت‌یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی به دنبال انجام تحقیقات مستقل و کامل درباره حادثه شهرک سراقب واقع در ادلب سوریه نیست بلکه هدف از گزارش این هیئت که با استناد به مدارک تقلبی دشمنان دمشق به دست آمده، بدنام کردن دولت مشروع سوریه است.

مسکو در این بیانیه از استناد مجدد این هیئت در وهله اول به مواد، اسناد و مدارک ارائه شده از سوی گروه "کلاه سفیدها" به عنوان منبع اصلی شواهد و ادله خود در استفاده از سلاح شیمیایی در سراقب، ابراز تاسف کرد.

گروه کلاه‌سفیدها اصلی‌ترین جریان گروه امداد رسان در مناطق تحت کنترل شورشیان سوری است که در واقع وظایف هلال احمر و آتش نشانی سوریه را انجام می‌دهد و بودجه آن توسط کشورهای غربی و عربی تأمین می‌شود.

در این بیانیه آمده است: مسکو بارها پناه بردن گروه "کلاه‌سفیدها" به انتشار اطلاعات دروغ، بازی با حقایق و مشارکت در "نمایش‌های" تحریک‌کننده را فاش کرده است. از جمله نمایش‌های این گروه همان نمایشی بود که با هدف متهم کردن دولت سوریه به حمله شیمیاییف در دوما و غوطه شرقی دمشق به راه انداخت.

روسیه تاکید کرد: کارشناسان هیئت حقیقت‌یاب به جای جمع‌آوری نمونه از محل ادعایی وقوع حمله، به نوارهای ویدئویی و پرسش و پاسخ از ساکنان محلی استناد می‌کنند که این شیوه با دستورالعمل‌های هیئت مغایرت دارد که باید درستی و سلامت ادله از زمان نمونه‌برداری تا زمان رسیدن آنها به آزمایشگاه را تضمین کند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام  کرد، احتمال دارد در حمله‌ای که فوریه گذشته در شهر سراقب در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه انجام شد، از گاز کلر استفاده شده باشد. این گزارش مورد استقبال آمریکا قرار گرفت.

سازمان مذکور به مسؤول استفاده از گاز کلر اشاره‌ای نکرد و تنها تاکید کرد، نتایج بررسی نمونه‌ها در آزمایشگاه‌ها وجود ماده کلر را اثبات کرده است.

سراقب ادلب در کنترل شورشیان سوری است و ارتش سوریه در آن تاریخ عملیاتی را علیه شورشیان در دست انجام داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.