ابوالفضل حسن بیگی گفت: اتحادیه اروپا قادر نیست از برجام خارج شود و به نوعی سعی می‌کند همکاری خود با آمریکا و از سوی دیگر با ایران را بطور همزمان پیش ببرد، اما اگر طرف‌های اروپایی برجام را ترک کنند ما می‌توانیم از ظرفیت کشورهای جنوب شرق آسیا بهره ببریم.

کوتاهی دولت در استفاده از ظرفیت همکاری با چین و روسیه / آمریکا  می‌خواهد اروپایی‌ها در برجام بمانند

قدس آنلاین/ مینا افرازه: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: در برجام آمده اگر جمهوری اسلامی ایران از تعهدات خود تخلف کرد سریعاً به طور خودکار تمام تحریمهای ضد کشورمان به حالت اولیه بر گردد، این تضمینی بود که از جمهوری اسلامی گرفته شده و کشورمان همواره به آن پایبند بوده و هست، اما در برابر آن هیچ بحثی درباره تضمین غربیها در قبال ایران نشد تا اگر یکی از اعضا یا بیشتر اعضا خواستند از برجام جدا شوند تضمینی برای تعهدات طرف مقابل در برابر ایران وجود داشته باشد.

ابوالفضل حسن بیگی  گفت: از سوی دیگر، در برجام پیش بینی شده که مجموعه خسارتهای وارده از عدم اجرای تعهدات از سوی جمهوری اسلامی ایران میبایستی به اعضای ۱+۵ پرداخت شود اما چنین تضمینی برای کشورمان گرفته نشد. به همین دلیل بود که یک روز پس از آنکه آمریکا از برجام خارج شد، رهبری در جمع فرهنگیان قاطعانه بیان کرد که اگر میخواهید با ۱_۶ همکاری داشته باشید باید این گروه تضمینهای لازم را بدهد و آن خلاهایی که در برجام موجود است را پر کند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی افزود: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به اجماع رسیدند که گرفتن تعهد از اروپاییها ضروری است. با توجه به اینکه این چند کشور اروپایی تحت سلطه آمریکاییها هستند، اگر در مذاکرات آتی از آنها تضمینی نگیریم باز نقض پیمان و کوتاهی در اجرای تعهدات صورت میگیرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در برجام درباره تحقیقات هستهای آمده است طرفهای توافق باید با ایران در بحث تحقیقات هستهای همکاری کنند اما شاهدیم که هیچ یکی از اعضای ۱+۵ تاکنون با کشورمان همکاری نکردهاند. آقای ظریف در مذاکرات آتی باید محکم بایستد و بحث پایبندی اروپاییها برای همکاری با کشورمان در تحقیقات هستهای را در مذاکرات آتی بگنجاند. البته دانشمندان ما هم ساکت ننشستهاند و در بحث تحقیقاتی بر اساس اصول برجام فعالیتهای خود را پیش بردند. اگر روزی ترامپ و اروپاییها در برابر برنامه هستهای کشورمان بایستند ما می‌توانیم به سرعت از NPT خارج شویم و پس از آن نسبت به کارهایی که جمهوری اسلامی انجام میدهد مبهوت خواهند شد. امروزه ایران در بحث تحقیقاتی سرآمد جهان و جزو سه کشور اول دنیا است، بطوریکه حتی دانشمندان ما طی همان مدتی که برجام ما را محدود کرده بود اما توانستیم در بحث تحقیقات اقداماتی انجام دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: در مقطعی که برجام تصویب شد روسیه و چین این آمادگی را داشتند تا سطح همکاریهای اقتصادی با ایران را افزایش دهند اما از سوی تیم اقتصادی دولت کوتاهیهایی صورت گرفت و میزان مراودات قابل قبول نبود.

حسن بیگی یادآور شد: ایران بالغ بر ۲۴۰ میلیارد دلار منبع مالی از محل درآمدهای نفتی دارد. حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز تولید گاز داریم و مفهوم ۸۰۰ میلون متر مکعب این است که معادل ۵۱۶۱ هزار بشکه نفت خام و حدود ۳۰۰ هزار بشکه هم میعانات گازی تولید می شود. لذا کشوری که چنین تولیداتی دارد هیچ گاه نمیتواند به دیگران وابسته باشد. در بخش کشاورزی ۱۱۹ میلیون تن تولید داریم و در بخش کشاورزی خود کفا هستیم و شرایط ما با دولتهایی همچون ترکیه که تقریبا معادل ۸ میلیون بشکه در روز نفت و گاز وارد میکند و برای آن باید پول بپردازد، تفاوت دارد. درآمد ۲۴۰ میلیاردی کشورمان در حالی است که جدای آن درآمد ۳۰ میلیارد دلاری از پتروشیمی داریم. آمریکا، اسراییل و اروپاییها این موضوع را به خوبی میدانند ایران با این ثروت و سرمایهای که دارد قطعاً میتواند در مقابل آمریکاییها بایستد.

وی در ادامه درباره اینکه تا چه حد میتوان به اتحادیه اروپا در تداوم برجام دل بست، اظهار کرد: اتحادیه اروپا قادر نیست از برجام خارج شود و به نوعی سعی میکند همکاری خود با آمریکا و از سوی دیگر با ایران را بطور همزمان پیش ببرد، اما اگر طرفهای اروپایی برجام را ترک کنند ما میتوانیم از ظرفیت کشورهای جنوب شرق آسیا بهره ببریم.

نماینده مردم دامغان ادامه داد: احساس اروپاییها بر این است که ایران محکم بر سر مواضع خود ایستاده و چون تحت فشار شدید آمریکا هستند، تلاش میکنند رضایت آمریکا را در مذاکرات جلب کنند. اروپاییها ابتدا ادعاهای تندی را علیه کشورمان عنوان میکردند و مذاکره موشکی را پیش کشیدند اما رهبری به صراحت گفتند که منافع ملت ایران قابل مذاکره نیست بنابراین از آن مقطع به بعد تلاش کردند آمریکا را قانع کنند که در برجام بماند.

حسن بیگی گفت: آمریکاییها می‌دانند که اگر اروپا از برجام خارج شود دست ایران باز است و کنترل جمهوری اسلامی برای آنها غیر ممکن میشود، به همین دلیل تلاش میکنند تا اروپایی‌ها به عنوان پاشنه آشیل در این توافق حضور داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.